De Reiziger
Dr. Jan Schoutenlaan 3
3145 SX Maassluis

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Momenteel heeft De Reiziger geen leerlingen in groep 8, waardoor er nog geen schooladviezen zijn uitgereikt. Het nieuwe onderwijsconcept richt zich op gepersonaliseerde leerlijnen, wat mogelijk toekomstig een breder adviesspectrum kan opleveren. Vergelijkbare scholen in de regio combineren vaak praktijkgericht leren met theoretische verdieping.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toetsgemeente MaassluisGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces? De school stemt het onderwijs die we aanbieden af op de specifieke onderwijsbehoeftes van de leerlingen. Elke groepsleerkracht observeert de leerlingen naar verschillende aspecten. Het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht wordt tevens ook geobserveerd, omdat deze effect heeft op de ontwikkeling van de leerling. De observaties worden gedaan aan de hand van klassenconsultaties en audits door zowel de intern begeleider als collega's. Na elk thema/blok worden er methodegebonden toetsen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd door de groepsleerkracht en er wordt een groepsplan en indien nodig ook een handelingsplan opgesteld. De ontwikkeling van het kind wordt in kaart gebracht en er wordt aangesloten bij de specifieke onderwijsbehoeftes van de leerling. Daarnaast worden twee keer per jaar Cito toetsen afgenomen. De Cito toets geeft een landelijke normering en een objectief beeld van iedere leerling weer. De onderwijsinspectie beoordeelt de school aan de hand van de resultaten van deze toets en de kwaliteit van het onderwijs wordt in kaart gebracht. Hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar worden er per fase de trendanalyses en de dwarsdoorsnedes besproken met de groepsleerkrachten. De groeps- en leerlinganalyses worden per groep besproken (leerling- en groepsbesprekingen). De leerkrachten stellen een plan van aanpak op om het schooldoel te kunnen behalen. Deze wordt weergegeven in de vorm van een groepsplan en groepsoverzicht. Er wordt 3 x in het jaar een groeps-, leerlingbespreking georganiseerd door de intern begeleider. Hierin worden opvallende leerlingen besproken en interventies uitgezet. Na deze besprekingen voert de directeur een gesprek met het team omtrent de ontwikkeling van de school en de schoolresultaten aan de hand van de Cito toets (schoolmonitoring) en worden er, waar nodig, schoolse interventies uitgezet.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Geen historische data beschikbaar vanwege het ontbreken van doorstroomgroepen. De school benadrukt in haar beleid een ‘warme overdracht’ en vroege samenwerking met het VO, wat positief kan uitpakken voor toekomstige resultaten.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? Ieder kind is uniek en is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Als school zijn wij ons daarvan bewust en willen op deze basisbehoeften voortbouwen. LEES MINDER

Relatie

Competentie

Autonomie

Wat is de werkwijze van De Reiziger voor sociale ontwikkeling?

Binnen De Reiziger wordt het gedrag van leerlingen planmatig gemonitord. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met het programma 'Kijk' om de algehele ontwikkeling van elk kind in kaart te brengen. Leerkrachten van groep 1 t/m 5 vullen twee keer per jaar een vragenlijst in vanuit Kindbegrip. Leerlingen in groep 5 vullen een keer per jaar de vragenlijst 'Sociale Veiligheid Leerlingen' vanuit WMK in. Om sociale veiligheid te versterken, wordt de methode 'Kwink' gebruikt. Na afname van Sociale Veiligheid vindt er twee keer monitoring plaats en wordt er schoolbreed terugkoppeling gegeven.

Welke registratievormen gebruikt De Reiziger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Reiziger gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, Vragenlijst Sociale Veiligheid Leerlingen WMK, Vragenlijst Sociale Veiligheid Ouders WMK en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Reiziger?

De Reiziger gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.