Basisschool 't Breerke
Ankerstraat 1
6051 GG Maasbracht

Schoolweging

Schoolweging
31.19
Spreiding
6.22

De schoolweging van ’t Breerke is 31,19 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,7% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze stabiele prestatie onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 46,8%, net boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Wel blijft dit ruim onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 37% havo/vwo (18,5% havo + 18,5% vwo), tegenover 33,3% vmbo-(g)t. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt, terwijl het regionaal gemiddelde hiervoor 1,01% bedraagt. De combinatie van hoge doorstroom naar havo/vwo en lage onderadvisering (7,1%) past bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t BreerkeGemeente AmsterdamNederland
LIB176.41175.23173.16

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op 't Breerke nemen we methodegebonden toetsen en Leerling in beeld-toetsen (LIB) af. Gedurende het hele schooljaar zijn er voor vele vakgebieden methodegebonden toetsen. De toetsresultaten worden na afname geanalyseerd en waar nodig volgen er interventies in het lesaanbod voor de kinderen. In januari / februari en in juni worden de LIB toetsen afgenomen in groep 3 t/m 8. De resultaten van deze toetsen worden door de leerkracht en de intern begeleider geanalyseerd en besproken met de groepsleerkrachten. Interventies, die nodig zijn in het lesaanbod of de instructie, worden beschreven in de groepsplannen en uitgevoerd in de klas. Tussentijds worden de groepsplannen geëvalueerd. Vanuit deze evaluatie wordt het aanbod bijgesteld indien nodig.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (7,1% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 78,6% volgt het advies exact, terwijl 14,3% bovenadvies presteert. Dit past bij het beschreven beleid van zorgvuldige adviesvorming en nazorg in het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Wij als school dragen bij aan het bereiken van de kerndoelen op het gebied van sociale competentie en de sociale integratie. Daarnaast is het van belang dat we het actieve burgerschap van de kinderen bevorderen. We denken hierbij aan kennis, vaardigheden en houdingen met betrekking tot het sociale en sociaal-emotionele functioneren, de interacties tussen mensen en de waarden die daarin een rol spelen. Op verschillende wijze en op vele momenten hebben we hier aandacht voor, passend bij de leeftijd van het kind. Kind: “Ik heb geleerd vertrouwen te hebben in mijzelf, in de ander en in mijn denken en leren. Dat geeft mij een fijn gevoel.” Dit vertelt hoe wij graag zien dat een kind zich voelt en wat een kind denkt bij ons op school. Vertrouwen hebben in jezelf en vertrouwen hebben in wat je doet. Regels en afspraken zorgen ervoor dat we goed en op een prettige manier met elkaar omgaan. Daarnaast is het fijn als we van elkaar weten, van groep 1 tot en met groep 8, hoe het werkt op 't Breerke. Om tot gedragsverandering te komen is een structurele, actieve en integrale benadering nodig. Kinderen moeten leren met elkaar om te gaan. Hierbij hoort ook het incasseren van teleurstellingen en het leren omgaan met conflicten. De leerkrachten moeten de kinderen deze vaardigheden leren. Dit doen ze door concrete gedragsverwachtingen uit te spreken en positief gedrag te oefenen en te belonen. Naast de schoolregels hanteren de leerkrachten klassenregels. Groepsspecifiek worden deze besproken en opgesteld. LEES MINDER

Vertrouwen

Relatie

Competentie

Wat is de werkwijze van Basisschool 't Breerke voor sociale ontwikkeling?

Elke leerkracht bespreekt de klassenregels in de klas. Deze regels kunnen per klas verschillen, maar het uitgangspunt is een fijne sfeer en een goed werkklimaat, waarin alle kinderen zich prettig voelen en zich kunnen ontwikkelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Breerke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool 't Breerke gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Breerke?

Basisschool 't Breerke gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Trefwoord (programma levensbeschouwelijke vorming) en Kwink.