Basisschool De Toermalijn
Neutrale Hoek 4
6051 KX Maasbracht

Schoolweging

Schoolweging
29.49
Spreiding
6.34

De schoolweging van De Toermalijn Maasbracht is 29,49 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 90,78% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt echter 4,9% onder het vergelijkingsgemiddelde (95,71%), wat aansluit bij de gemiddeld lagere onderwijsresultaten bij een hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,74% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit onderstreept een effectieve aanpak voor talentontwikkeling, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,49).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op theoretische routes: 43,33% vmbo-(g)t en 20% vwo. Dit is significant hoger dan regionale vergelijkingen (16,45% vmbo-(g)t en 18,61% vwo). Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier 1,01% scoren. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge spreiding (6,34) in leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Toermalijn MaasbrachtGemeente AmsterdamNederland
LIB173.8176.41175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Observeren en toetsen De leerlingen in groep 1 en 2 worden goed gevolgd in hun ontwikkeling. De leerkrachten hebben de leerlingen goed in beeld en observeren geregeld. De observaties en registraties worden in Mijn Kleutergroep geregistreerd. Dit is een volgsysteem dat aangeeft hoe de leerling zich ontwikkelt aan de hand van de leeftijd. Deze wordt ieder half jaar met ouders besproken. De leerlingen in groep 3 t/m 8 worden ook goed gevolgd in de ontwikkeling. Vanaf de start van het schooljaar volgen en meten we de resultaten van leerlingen door middel van observaties en methode gebonden toetsen. Dit geldt voor de vakgebieden rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Na elke toets analyseert de leerkracht de gegevens en stemt het aanbod voor het volgende blok daar weer op af. Daarnaast worden 2x per jaar methode onafhankelijke toetsen afgenomen van Leerling in beeld (Lib). In januari/februari noemen we dit de middenmeting. In juni noemen we dit de eindmeting. We kunnen de resultaten die we op deze toetsen behalen, vergelijken met de resultaten van andere basisscholen in Nederland. Na de middenmeting maakt de leerkracht(-en) een uitgebreide analyse op de vakgebieden spelling, rekenen, technisch lezen en begrijpend lezen. Deze wordt met de intern begeleider besproken en zo nodig bijgesteld. Naar aanleiding van de analyse en het gesprek zijn er, daar waar nodig, interventies opgesteld om ervoor te zorgen dat de einddoelen worden behaald. Is de interventie kortdurend, dan wordt het weggezet en geëvalueerd in de dagplanning. Wanneer we uitgaan van een langer durende interventieperiode, beschrijven we dit in een plan van aanpak of HGPD. Dit wordt in het volgende hoofdstuk verder uitgelegd. De resultaten worden met ouders tijdens het oudergesprek in maart besproken. Na de eindmeting maken de leerkrachten ook weer een analyse op de vakgebieden spelling, rekenen, technisch lezen en begrijpend lezen. Deze wordt besproken met de intern begeleider en zo nodig bijgesteld. Naar aanleiding van de analyse en het gesprek worden er waar nodig interventies opgesteld voor het nieuwe schooljaar. Zo is de volgende leerkracht goed voorbereid op de groep die hij/zij krijgt en kan de ondersteuning voortgezet worden. De volgende toetsen worden afgenomen: Groep 3 t/m 8: AVI-niveaubepaling van het technisch lezen Groep 3 t/m 8: Lib DMT (drie minuten toets) Groep 3 t/m 8: Lib taalverzorging Groep 3 t/m 8: Lib rekenen-wiskunde Groep 4 t/m 8: Lib begrijpend lezen Groep 8 : Lib doorstroomtoets

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

86,67% van de leerlingen presteert op adviesniveau – 23,7% hoger dan het landelijk gemiddelde. Slechts 6,67% zit onder advies (tegen 11,81% landelijk). Dit bevestigt de zorgvuldige advisering en aansluiting op het vervolgonderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Kinderen kunnen alleen tot leren komen als ze lekker in hun vel zitten. Dit proberen we te bewerkstelligen door zoveel mogelijk af te stemmen op wat het kind nodig heeft. Er wordt een weerbaarheidstraining aangeboden in groep 5. Verder signaleren we middels de vragenlijsten rondom sociale/emotionele ontwikkeling van Leerling in beeld (signaleringsinstrument) die vanaf groep 3 worden ingevuld door de leerkracht en vanaf groep 5 ook door de leerlingen. Aan de hand van deze vragenlijsten volgen er, waar nodig, gesprekken met de leerlingen en eventueel ouders. We hanteren een pestprotocol en bespreken pestgedrag met pester, gepeste en ouders. Het gedrag wordt ook in de groep besproken. We proberen af te stemmen op het niveau van het kind om frustratie te voorkomen. Verder is ons motto dat we praten mét elkaar en niet over elkaar. Dat zorgt voor een open transparante manier van problemen oplossen en werkt preventief. LEES MINDER

samen

uniek

plezier

Wat is de werkwijze van Basisschool De Toermalijn voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Toermalijn evalueert samen met de leerlingenraad de sociale ontwikkeling en past aan waar nodig. De school gebruikt De Vreedzame School, waardoor leerlingen mentaal en fysiek bezig zijn met hun sociale competentie. Vragenlijsten rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling geven een goed overzicht. Oudercontact is belangrijk en de school streeft ernaar dat de visie op sociale ontwikkeling terug te zien is in het gedrag van leerkrachten, leerlingen en ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Toermalijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Toermalijn gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Toermalijn?

Basisschool De Toermalijn gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.