Martin Luther Kingschool
Nachtegaallaan 38
3738 EB Maartensdijk

Schoolweging

Schoolweging
27.43
Spreiding
6.08

De schoolweging van Martin Luther Kingschool Maartensdijk is 27,43 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, mede dankzij het intensieve taal- en rekenprogramma.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit toont aan dat de school effectief differentieert, gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,43).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 39,3% vmbo-(g)t/havo of hoger (vs. 34,4% regio), maar ook 6,45% vmbo-b advies. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde havo/vwo-adviezen (22,58%), wat de doorlopende leerlijnen naar theoretische opleidingen benadrukt. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 1%, wat lager is dan het regionaal gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMartin Luther Kingschool MaartensdijkGemeente AmsterdamNederland
LIB178.28174.33175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Als school vinden wij het van belang dat wij planmatig en cyclisch werken aan de verbetering van het onderwijs, waarbij we rekening houden met de onderwijsbehoeften van de leerlingen(en). Op de Martin Luther Kingschool werken wij handelingsgericht. HGW (handelingsgericht werken) is een planmatige en cyclische werkwijze om individuele onderwijsbehoeften van kinderen te ontdekken en hierin te kunnen voorzien. De HGW cyclus bestaat uit 6 stappen die 2 keer per jaar doorlopen wordt en 1 keer in de periode tussentijds wordt bijgesteld. Periode 1: augustus- januari Periode 2: februari- juli In de kwaliteitskaart Handelingsgericht werken (die op te vragen is bij school) staat beschreven hoe het handelingsgericht werken vorm krijgt in ons onderwijs Op de Martin Luther Kingschool vinden wij het van belang om zicht op de ontwikkeling van leerlingen te hebben en te houden. Hiervoor gebruiken wij verschillende bronnen, zoals toetsen, observaties, vragenlijsten en gesprekken. De Martin Luther Kingschool gebruikt net als de andere Delta-scholen CITO als leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). Analyse van de tussenopbrengsten van het LOVS gebeurt op drie niveaus: school-, groeps- en kindniveau. Er worden zowel methode- als niet-methodegebonden toetsen (landelijk genormeerd) gebruikt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,7% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 40,74% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De 'doorlopende ontwikkellijnen' tussen groep 7 en 8 blijken effectief.

Sociale ontwikkeling

De Martin Luther King is een Vreedzame School. Dat betekent dat wij streven naar een positief sociaal en moreel klimaat, waarin leerkrachten prettig werken en kinderen zich veilig voelen. We willen dat kinderen zich gehoord en gezien voelen en bereid zijn zich te verplaatsen in de ander. We geloven in de eigen kracht van kinderen en willen deze dan ook benutten.

Samenwerking

Plezier

Eigenaarschap

Wat is de werkwijze van de Martin Luther Kingschool voor sociale ontwikkeling?

De Martin Luther Kingschool werkt volgens de uitgangspunten van De Vreedzame School. Alle groepen hebben wekelijks lessen om de sociale competenties te ontwikkelen, zoals omgaan met gevoelens en conflicten oplossen. De Vreedzame School is een filosofie en aanpak waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas en daarbuiten. Vanaf schooljaar 2025-2026 worden leerlingen van groep 8 opgeleid tot mediatoren. Kinderen leren meedenken over hun omgeving en verantwoordelijkheid te nemen. De klas en de school zijn een oefenplaats voor democratisch en actief burgerschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Martin Luther Kingschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Martin Luther Kingschool gebruikt de Monitor Sociale Veiligheid SODP (Vensters PO) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Martin Luther Kingschool?

De Martin Luther Kingschool gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.