
Schoolweging
De schoolweging van De Zilvermaan is 31,80 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 91.1% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school de inspectienorm (85%), hoewel dit iets lager ligt dan het vergelijkingsgemiddelde van 95.9%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden voor taal en rekenen bij het merendeel van de leerlingen goed zijn geborgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 48.1%, net boven de signaleringswaarde van 47.1%, maar ruim onder het vergelijkingsgemiddelde van 57.8%. Dit geeft aan dat de school voldoet aan de basisverwachting, maar nog ruimte heeft voor optimalisatie van het onderwijsaanbod voor hogere prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op havo (33.3%) en vwo (16.7%), samen goed voor 50% van de uitstroom. Dit ligt hoger dan het regionale gemiddelde voor havo/vwo-adviezen. VMBO-adviezen blijven met 44.4% beperkt, waaronder 8.3% vmbo-b. De brede adviesrange sluit aan bij de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zilvermaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.81 | 176.65 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de vorderingen van de leerlingen goed te kunnen volgen, maken wij gebruik van het systeem Leerling in Beeld. Dit leerlingvolgsysteem hebben wij ingevoerd vanaf groep 3. In groep 1 en 2 worden de kinderen ook gevolgd met het systeem van MijnKleutergroep. Vanaf groep 3 worden de kinderen 2 maal per jaar getoetst op rekenen, lezen, spelling, woordenschat en begrijpend lezen om te bezien of zij de aangeboden stof van de afgelopen maanden voldoende beheersen. In groep 8 worden de kinderen tenslotte getoetst met de Centrale Eindtoets. De gegevens van de toetsen worden opgeslagen in een leerlingvolgsysteem en zijn bedoeld voor intern schoolgebruik. Wanneer een leerling een bepaalde CITO toets onvoldoende maakt, maken we een foutenanalyse. Na aanleiding van deze analyse wordt het onderwijsplan aangepast. Het onderwijsplan wordt steeds gemaakt/aangepast voor een half jaar. Mocht uit de analyse blijken dat voor een bepaald onderdeel een intensivering nodig is voor een 6 tot 8 weken, waarin het kind extra ondersteuning nodig heeft, dan wordt dat in het onderwijsplan bij het kind vermeld. Na 8 weken evalueren we of de extra inzet tot verbetering heeft geleid. In deze hulpfase zullen de ouders worden ingeschakeld. Indien blijkt dat extra inzet te weinig vooruitgang geeft, kan een kind aangemeld worden voor een onderzoek door de schoolbegeleidingsdienst. (CED / Eduniek) Wanneer een kind tussentijds, bijvoorbeeld door verhuizing, de school verlaat, sturen we op basis van het leerlingvolgsysteem een uitgebreid onderwijskundig rapport naar de nieuwe school. U ziet dat we als school heel veel doen en kunnen om kinderen op onze school te houden, ook al hebben ze leer- en/of gedragsproblemen. Toch kan het mogelijk zijn dat ondanks alle goede zorgen, het kind bij ons geen vorderingen meer maakt. Dan kloppen we aan bij de Permanente Commissie Leerling-zorg (PCL) van ons samenwerkingsverband Passenderwijs. Zij bekijken met ons en de ouders welke andere school een goede mogelijkheid tot verder leren biedt voor deze leerling. Een samenwerkingsverband wordt gevormd door een groep basisscholen en een school voor speciaal onderwijs, die met elkaar proberen de instroom in het speciaal onderwijs zo laag mogelijk te houden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 5.7% tegenover 11.8% landelijk. Maar liefst 80% van de leerlingen zit op het geadviseerde niveau, wat de zorgvuldige advisering (met inbreng van IB'er en vorige leerkrachten) onderstreept. De combinatie van CITO-resultaten en leerlingobservaties lijkt hier effectief.
Sociale ontwikkeling
Zorg dragen voor jezelf, voor elkaar, voor de school en voor de wijk. Samen leren leven, dat vinden wij belangrijk. In alle groepen besteden we aandacht aan dezelfde omgangsvormen, waarden en normen, waardoor we kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan en zich te houden aan afspraken en regels op school. Leerkrachten benaderen de kinderen op een positieve manier, zijn bemoedigend en stimulerend, versterken het competentiegevoel, het zelfvertrouwen van leerlingen, door hen te leren verantwoordelijkheid te nemen voor het stellen en behalen van hun eigen doelen. De Zilvermaan Bloemstede, is een Vreedzame School. Als Vreedzame School streven we ernaar om de kinderen te leren: op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan. op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen. constructief conflicten op te lossen. verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap. open te staan voor verschillen tussen mensen. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Zilvermaan - locatie Bloemstede voor sociale ontwikkeling?
De gouden regels van De Zilvermaan - locatie Bloemstede zijn goed zichtbaar in de school: Iedereen hoort erbij, we hebben respect voor elkaar, we lossen problemen samen op, we zorgen goed voor elkaar, we zijn zuinig op alle spullen en we gebruiken vriendelijke taal. Aan het begin van elk schooljaar worden de regels in de groep geïntroduceerd en staat elke regel een vaste periode centraal. In die periode worden er in de groepen afspraken bij gemaakt tijdens de lessen van de Vreedzame School in samenwerking met de kinderen. De regels en afspraken zijn van toepassing tijdens de lessen, in de pauzes en voor en na schooltijd. Het team evalueert regelmatig de sociale ontwikkeling van de leerlingen door zelf een vragenlijst in te vullen en de leerlingen een vragenlijst af te nemen. De resultaten worden naast elkaar gelegd om te zien waar verbeteringen nodig zijn. De leerlingen zijn tevreden over de school, ze voelen zich veilig, zien dat leerkrachten optreden als er iets gebeurt en vinden de groep gezellig.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Zilvermaan - locatie Bloemstede om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zilvermaan - locatie Bloemstede gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Mijn Kleutergroep en Vragenlijst leerlingen van WMK.