De Wilde Wingerd
Bloemstede 1-2
3608 TK Maarssen

Schoolweging

Schoolweging
30.86
Spreiding
6.03

De schoolweging van De Wilde Wingerd is 30,86 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.43% behaalt bijna iedere leerling het fundamentele niveau, ruim boven de verplichte 85%. De school presteert hiermee vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (95.71%), wat een sterke basisdidactiek onderstreept. Geen enkele leerling blijft achter op dit minimumniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 58.45% ruim boven de inspectienorm van 45.5% voor het streefniveau. Dit betekent dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger cognitief niveau behaalt dan het basisdoel. De score ligt zelfs 1.15%-punt boven het vergelijkingsgemiddelde, wat een effectieve onderwijskwaliteit laat zien.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op havo/mavo-niveaus: 25% havo en 21.43% vmbo-(g)t. Opvallend is de beperkte uitstroom naar vwo (3.57% vs. 18.61% landelijk). Tegelijk blijft praktijkonderwijs volledig achterwege, in tegenstelling tot vergelijkbare scholen (1.01%). De combinatie van vmbo-k/gt (17.86%) en havo/vwo (10.71%) adviezen toont een breed bereik.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wilde WingerdGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor de tussentijdse resultaten gebruiken wij de Cito Leerling in Beeld midden en eindtoetsen. De toetsen worden door de leerkrachten en de kwaliteitscoördinator geanalyseerd. In de groepsbesprekingen worden deze analyses van de leerkrachten en de kwaliteitscoördinator besproken. De resultaten worden gebruikt om een nieuw groepsplan of individueel plan van aanpak te maken. In de groepsplannen worden niet alleen de doelen benoemd, maar wordt ook de beste aanpak voor deze leerling(en). Schoolbreed en op stichtingsniveau worden de resultaten besproken, om de kwaliteit van het onderwijs in kaart te brengen en eventuele aandachtspunten vast te stellen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 32% boven verwachting scoort. Dit overschrijdt de vergelijkingsgroep met 6.7%-punt. De intensieve advisering met NIO-testen en doorstroomtoetsen lijkt hierbij succesvol, zoals beschreven in hun POVO-procedure.

Sociale ontwikkeling

Onze school staat voor een eigen onderwijsvisie en (katholieke) identiteit en staat open voor de ontwikkelingen die zich binnen onze multiculturele maatschappij afspelen. Iedereen die onze waarden en normen onderschrijft, is bij ons op school welkom. Iedereen mag er zijn en we gaan om met verschillen tussen mensen. Daarom heeft de sociaal-emotionele ontwikkeling een prominente plaats in onze school en in ons onderwijs. De Kanjermethode leert kinderen respectvol met zichzelf, anderen en de school om te gaan. Van leerlingen, ouders en leerkrachten wordt verwacht dat zij - als zich problemen voordoen – meedenken aan een oplossing die goed is voor zowel het kind, de ouder als de leerkracht en dat zij handelen vanuit vertrouwen. Elk kind is uniek en heeft het recht om met respect geaccepteerd te worden zoals het is. Alle kinderen willen leren en zich ontwikkelen. We streven ernaar alle talenten van de kinderen te benutten in een sfeer van veiligheid, openheid, duidelijkheid en vertrouwen. LEES MINDER

Respect

Samenwerken

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van De Wilde Wingerd voor sociale ontwikkeling?

In schooljaar 2024-2025 start De Wilde Wingerd met het inzetten van de Kanjermethodiek. Het team zal scholing volgen en de ouders krijgen een ouderavond aangeboden, waarin zij worden meegenomen in de visie vanuit Kanjer en hoe zij hier een bijdrage aan kunnen leveren. Zo ontstaat er een mooi partnerschap tussen school en ouders. De Kanjerlessen bieden de volgende thema's: Hoe zie ik mijzelf? Jezelf voorstellen. Iets aardigs zeggen over een ander en over jezelf. Gevoelens wat zijn dat? Hoe voelt een ander zich? Inlevingsvermogen. Laat pesters kletsen. De kunst van vragen stellen en antwoord geven. Luisteren en samenwerken.Vriendschap. Van kritiek kun je leren/zelfreflectie. Er zijn mensen die van je houden. Hoe ga ik met pesten om. Hoe zorg ik ervoor dat ikzelf niet mee doe met narigheid. Doe je niet anders voor dan je werkelijk bent.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Wilde Wingerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Wilde Wingerd gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wilde Wingerd?

De Wilde Wingerd gebruikt Kanjer trainingen en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.