
Schoolweging
De schoolweging van De Ladder is 22,76 , met een spreiding van 4,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school de landelijke signaleringswaarde (85%) aanzienlijk. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral op taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert opvallend hoog: 48% vwo en 28% havo (samen 76%). Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 18,6% vwo-advies wordt gegeven. Slechts 4% van de leerlingen krijgt een vmbo-b advies, tegenover 5,5% landelijk. De focus op theoretische leerwegen past bij de relatief hoge schoolresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ladder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.96 | 178.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen de kwaliteitszorg is ook de kwaliteit van het onderwijs belangrijk. Per vakgebied zijn afspraken gemaakt op basis van de methode die wordt gebruikt. Deze afspraken zijn ook geborgd in kwaliteitskaarten. De leerkrachten maken twee keer per schooljaar een groepsplan, waarin zij de doelen beschrijven waaraan zij het komende half jaar werken. Halverwege de periode vindt er een tussenevaluatie plaats en wordt het plan bijgesteld waar nodig. De volgende groepsplannen worden gemaakt: Technisch lezen (groep 3 t/m 8) Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8) Taal (groep 1/2 en groep 4 t/m 8) Spelling (groep 3 t/m 8) Rekenen (groep 1 t/m 8) Sociaal emotioneel (groep 1 t/m 8) Indien een leerling meer ondersteuning nodig heeft, dan wordt door de leerkracht een individueel handelingsplan opgesteld. De intern begeleiders van De Ladder bewaken de kwaliteit van de groepsplannen en individuele handelingsplannen. Waar nodig bieden zij ondersteuning en geven zij feedback. Aan het einde van de periode van de plannen vindt een groepsbespreking plaats, waarin de intern begeleider samen met de leerkracht kritisch kijkt naar de ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend laag percentage (4,76%) stroomt onder advies door, ruim onder het landelijk gemiddelde (11,81%). 71,43% blijft op adviesniveau, wat wijst op accurate plaatsing. De 23,81% die boven advies presteert, onderbouwt het beeld van een ambitieus maar realistisch adviesproces met aandacht voor doorlopende ontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
De Ladder gaat uit van de positieve eigenheid van een kind, die het verlangen heeft het goede te doen. De school wordt gezien als een plek waar ieder kind zichzelf kan ontwikkelen en waar kinderen samen oefenen in sociale vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Om dat voor elkaar te krijgen, werken wij volgens de Kanjerafspraken vanuit de Kanjertraining. De Kanjerafspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee sturen het pedagogisch handelen van de leerkracht en worden dagelijks gebruikt om de sfeer in de klas en de omgang met elkaar bespreekbaar te maken. De Kanjerafspraken worden gebruikt om op een bewuste manier sociale vaardigheden aan te leren, inzicht te krijgen in het eigen gedrag en het effect van dit gedrag op klasgenoten en anderen. LEES MINDER
Vertrouwen
Helpen
Plezier
Wat is de werkwijze van Oecumenische Basisschool De Ladder voor sociale ontwikkeling?
Oecumenische Basisschool De Ladder hecht veel waarde aan een veilig speel- en werkklimaat, waarbij kinderen samen kunnen leren en zich ontwikkelen. De school maakt gebruik van de Kanjertraining om een sociaal veilige omgeving te creëren, gebaseerd op vertrouwen. De training stimuleert vertrouwen in zichzelf en in elkaar, en helpt kinderen omgaan met sociale situaties. Conflicten worden opgelost door te kijken naar wat ieder kind in de situatie kan leren. Naast de Kanjertraining wordt er gewerkt aan een sociaal veilig klimaat door Kanjergedrag te bevorderen en thema Kanjerkringen te organiseren. De leerkrachten begeleiden en observeren de kinderen tijdens deze lessen maar ook gedurende de rest van de lesdag.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische Basisschool De Ladder?
Oecumenische Basisschool De Ladder gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.