Basisschool WereldKidz Meent
Trompplein 3
3951 CR Maarn

Schoolweging

Schoolweging
23.27
Spreiding
6.38

De schoolweging van Meent is 23,27 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,58% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm van 85% ruimschoots. Deze score ligt bovendien nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (97,66%), wat wijst op een effectieve basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,63% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 58,9%. Dit geeft aan dat de school succesvol inspeelt op verschillen in aanleg en motivatie, mede dankzij het gepersonaliseerd leren dat in de schoolvisie wordt benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 44,44% van de leerlingen krijgt havo/vwo of vwo-advies (boven regionaal gemiddelde van 38,7%), terwijl 22,22% vmbo-gerelateerde adviezen ontvangt. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, in tegenstelling tot het regionaal gemiddelde van 1,01%. Dit reflecteert de cognitieve focus van het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMeentGemeente AmsterdamNederland
LIB178.04175.23175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Rapportage en overgang naar een volgende groep De leerlingen krijgen in de kleutergroep een eigen rapport. Dit rapport is gebaseerd op het kleutervolgsysteem van het DigiKeuzenbord. De kleuters krijgen twee keer per jaar een rapport mee (na een half jaar onderwijs en steeds een half jaar daarna). Als het rapport mee naar huis komt maakt de leerkracht een afspraak met de ouders van de leerling om het rapport te bespreken. Als een vierjarige net op school is maakt de leerkracht een afspraak voor een startgesprek. Daarin wordt besproken hoe de ontwikkeling van uw kind tot nu toe is verlopen. Ook de rapporten van de kinderen van groep 3 t/m 8 gaan twee keer per schooljaar mee naar huis (januari en juni). Deze rapporten verschaffen veel gegevens over uw kind op school, zodat u een goed beeld van uw kind krijgt ten aanzien van zowel de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling, als creatieve ontwikkeling. In het rapport zijn ook de Citoscores opgenomen. Drie keer per jaar (november, februari en juni) bespreken we met u tijdens de 10 minutenavond de ontwikkeling en resultaten van uw kind. Vanaf groep 6 zal uw kind bij het gesprek aanwezig zijn. We vinden het voor uw kind belangrijk dat er een eenduidige communicatie is tussen de kinderen, ouders en school. We vinden het belangrijk dat kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling. het 10 minutengesprek in juni vindt plaatst op verzoek van de leerkracht of de ouders en is niet voor iedereen verplicht. De uitnodiging hiervoor ontvangt u tijdig. Indien u meer tijd nodig heeft dan 10 minuten, maken we hiervoor met u een afspraak op een ander moment. Uiteraard kunt u altijd een aparte afspraak maken met de leraar. In groep 7 krijgen de kinderen hun voorlopig schooladvies. Met dit advies kunnen ouders en leerlingen ook al in groep 7 gericht op zoek gaan naar geschikte scholen voor voortgezet onderwijs. Met de ouders/verzorgers van de leerlingen van groep 8 worden de toets uitslagen, het basisschooladvies en de mogelijkheden voor het voortgezet onderwijs uitgebreid besproken. De basis voor de rapportage wordt gevormd door een ruime hoeveelheid gegevens: methode gebonden toetsen, Citotoetsen van het Cito leerlingvolgsysteem, observaties door de leraren en hun evaluaties met de leerlingen. Het rapport voor groep 3 is een variant van het rapport voor de groepen 4 tot en met 8. Testen en toetsen - Het Leerlingvolgsysteem In alle klassen volgen we op systematische wijze de ontwikkeling en de prestaties van leerlingen. Dit gebeurt dagelijks door middel van: observeren, het nakijken van het werk van de kinderen en door het afnemen van de methode gebonden en methode ongebonden toetsen. De leraar brengt de vorderingen van de kinderen zorgvuldig in kaart. Ook vanuit het dashboard van Snappet worden gegevens gehaald en geanalyseerd. Op de eerste plaats is de leerlingenzorg de verantwoordelijkheid van de leraar. De leraar is in de meeste gevallen degene die als eerste signaleert en remedieert. Hij/zij is verantwoordelijk om het kind zo optimaal mogelijk te begeleiden en preventieve zorg te bieden. Het is hierbij van groot belang dat ouders/verzorgers en leraar hierover een goed contact hebben. De toetsen (behalve de doorstroomtoets, voorheen eindtoets) worden nagekeken door de leraar. De gegevens worden digitaal vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem LVS CITO Leerling in Beeld en Parnassys en tevens op de groepsoverzichten. Na de Cito’s worden de scores geanalyseerd. Dit wordt besproken met de intern begeleider (IB-er) en er worden afspraken gemaakt voor het handelen in de groep. Indien daartoe aanleiding bestaat, wordt een groeps- of individueel handelingsplan opgesteld dat door de leraar wordt uitgevoerd. Uiteraard wordt dit ook gecommuniceerd met ouders. Na een afgesproken periode wordt dit geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Verantwoording van de resultaten Verantwoording van resultaten is van belang om inzichtelijk te maken wat de kwaliteit van het onderwijs is en welk leerrendement er door het individuele kind wordt behaald. WereldKidz Meent legt verantwoording af over deze opbrengsten aan het bevoegd gezag (college van bestuur van WereldKidz) en aan de inspectie. Uiteraard legt WereldKidz Meent ook verantwoording af aan de ouders en andere direct bij de school betrokkenen. Op school worden methode gebonden- en genormeerde toetsen gebruikt om de ontwikkeling meetbaar en zichtbaar te maken. In het beleidsplan “onderwijscontinuüm’ staat o.a. beschreven welke genormeerde toetsen jaarlijks afgenomen worden. De resultaten van deze toetsen worden opgenomen in het kind volgsysteem. De resultaten op sociaal –emotioneel vlak worden gemeten met SCOL (sociale competentie observatie lijst). Het team gebruikt de data om te analyseren waar het onderwijsleerproces verbeterd kan worden. Zo kunnen we zowel op kind- als op bouw en schoolniveau met deze gegevens vaststellen wat in bepaalde periodes het leerrendement is geweest. Het is mogelijk om tijdig maatregelen te treffen die helpen dat leerrendement te vergroten. Beoordeling van de opbrengsten Uitgaande van hoge verwachtingen van kinderen streeft het team van WereldKidz Meent ernaar de opbrengsten van het onderwijs te spiegelen aan de normering van de Inspectie. In het schoolondernemingsplan worden deze concreet beschreven. De inspectie van het basisonderwijs monitort doorlopend de opbrengsten van het onderwijs. De leeropbrengsten van de kinderen van WereldKidz Meent zijn zeer gevarieerd en veel breder dan de opbrengsten die de inspectie beoordeelt. Zij richt zich op het beoordelen van de basisvaardigheden (technisch en begrijpend lezen en rekenen en wiskunde), de leerprestaties van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en de sociale competenties van leerlingen. Leerlingtevredenheid De opbrengsten uit de leerlingtevredenheid enquête van de leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 zijn weer mooi en hoog! Het rapportcijfer vanuit de leerlingen is een 8,3. Om trots op te zijn! De opbrengsten van de leerlingtevredenheid enquête is ook te vinden op scholenopdekaart.nl Arrangement vanuit inspectie De inspectie geeft een positief oordeel over de kwaliteit van ons onderwijs. Onze school heeft het basisarrangement. Ons onderwijs, uitgewerkt in de vijf onderwijsarrangementen, zorgt ervoor dat kinderen ten opzichte van zichzelf mogen en kunnen groeien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,29% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Geen enkele leerling stroomt boven advies door, tegen 25,27% nationaal. Dit kan wijzen op een voorzichtige adviescultuur. De 85,71% die op advies presteert, onderstreept wel de accuraatheid van de plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Elke leerling moet zich veilig en prettig voelen op onze school!!! Als een leerling graag naar school wilt en zich veilig en prettig voelt, zal de leerling zich het best ontwikkelen! De Meent staat voor een evenwichtige ontwikkeling van kennis in een veilige, respectvolle omgeving. Ieder kind, medewerker en ouder dient zich op school geborgen, gekend, gestimuleerd en gerespecteerd te voelen. Dit zijn basisvoorwaarden om tot ontwikkeling te komen. De school draagt er zorg voor dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige, gelukkige mensen, die zich in de maatschappij staande weten te houden. We vinden het belangrijk om te zorgen voor een veilig en positief pedagogisch klimaat waarin kinderen leren op respectvolle wijze met zichzelf en de ander om te gaan. We maken gebruik van een Schoolveiligheidsplan. Voor het schrijven hiervan wordt gebruik gemaakt van het Digitaal Veiligheidsplan. Het Digitaal Veiligheidsplan is een hulpmiddel bij het ontwikkelen van een eigen aanpak voor sociale veiligheid op school. Die aanpak wordt ontwikkeld door handelen in de praktijk, reflecteren daarop en op basis daarvan nieuwe handelwijzen afspreken. De onderwerpen die in het Digitaal Veiligheidsplan benoemd worden fungeren daarbij als aandachtspunten voor het gesprek over de aanpak op school. Op basis van die aandachtspunten kan de school nagaan wat zij allemaal al doet en waarop nog verbeteringen mogelijk zijn en welke prioriteiten daarin gesteld worden. Dit leidt uiteindelijk tot een schoolveiligheidsplan dat geheel past bij de school wat betreft visie en waarden, leerlingenkenmerken, teamcompetenties, etc. LEES MINDER

Veiligheid

Sociaal klimaat

Pedagogisch klimaat

Wat is de aanpak van Basisschool WereldKidz Meent voor sociale ontwikkeling?

Vanuit de Dalton onderwijsvisie en kernwaarden is er veel aandacht voor het sociale klimaat. Het sociaal/emotionele aspect komt dagelijks terug in het onderwijs. De eerste weken van het schooljaar worden ingezet als Gouden Weken, waarin het vormen van een positieve groep centraal staat. Gouden regels worden per groep uitgewerkt met de kinderen naar klassenafspraken. Tijdens de Gouden Weken is er aandacht voor anti-pesten, groep doorbrekende activiteiten en teambuilding. Er is een vertrouwenspersoon, een commissie SEO en een anti-pestcoördinator.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool WereldKidz Meent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool WereldKidz Meent gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool WereldKidz Meent?

Basisschool WereldKidz Meent gebruikt De Gouden Weken, Lentekriebels en projecten over sociale media en anti-pesten als methoden voor sociaal-emotioneel leren.