
Schoolweging
De schoolweging van De Stapsteen Maarheeze is 30,13 , met een spreiding van 6,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92.7% behaalde fundamentele niveaus overklast De Stapsteen ruimschoots de inspectienorm van 85%. De school presteert hiermee consistent beter dan vergelijkbare scholen in de regio (95.88% landelijk gemiddeld).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52.86% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit toont aan dat De Stapsteen effectief inzet op maatwerk voor cognitief sterke leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.13).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: 25.71% vmbo-(g)t (vs 16.45% regio) en 11.43% vwo (vs 18.61% regio). Het aandeel praktijkonderwijs (2.86%) ligt hoger dan bij peers (1.01%), wat aansluit bij de aandacht voor praktische vaardigheden in het onderwijsconcept. Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' advies (25.71%), mogelijk door uitstroom naar niet-gemonitorde scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Stapsteen Maarheeze | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.31 | 176.33 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen zo goed mogelijk te kunnen volgen maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Dit leerlingvolgsysteem bestaat uit observaties en toetsen. Met behulp van het leerlingvolgsysteem kunnen we de ontwikkeling van alle kinderen goed opvolgen en opvallende ontwikkelingen tijdig signaleren. In groep 1 en 2 worden de kinderen gevolgd met behulp van het observatie- en registratiesysteem: KIJK! In groep 3 t/m groep 8 worden de kinderen gevolgd aan de hand van 'Leerling in Beeld' (technisch lezen, begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen). Deze toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen, in het midden van ieder schooljaar en aan het einde. Voor alle leerlingen (groep 3 t/m groep 8) wordt jaarlijks Kindbegrip ingevuld. Dit is een leerlingvolgsysteem dat gericht is op de sociaal-emotionele ontwikkeling (zelfvertrouwen, contacten, betrokkenheid) van de kinderen. Leerkrachten maken gebruik van doelgerichte observaties om Kindbegrip in te vullen. We volgen de toetskalender van Atalenta. Zo zijn we er zeker van dat alle toetsen en observaties op het juiste moment worden afgenomen. De uitslagen van de toetsen en observaties worden door de groepsleerkracht met de kwaliteitsondersteuner bekeken en besproken. Indien hier opvallende scores uit naar voren komen dan wordt er nagegaan waar dit aan kan liggen en indien nodig worden er extra maatregelen genomen. Verder worden door het jaar heen ook telkens toetsen afgenomen die passen bij de verschillende methoden. Dit is telkens een check of de leerdoelen van de afgelopen periode behaald zijn en zo niet om hier weer op te anticiperen. Specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen: In iedere groep zitten leerlingen die extra hulp en extra zorg van de leerkracht nodig hebben. Die extra zorg is er in verschillende vormen. Aan alle vormen van extra hulp stellen we uitdrukkelijk de volgende eisen: · Voorop staat dat het kind zijn gevoel voor eigenwaarde behoudt; · Een kind moet succeservaringen op kunnen doen; · Liever preventief werken dan kinderen eerst een teleurstelling bezorgen; · Zodra kinderen er aan toe zijn mogen ze zelf meedenken over de vorm waarin ze hulp willen ontvangen; · Extra ondersteuning gebeurt altijd in samenwerking met de ouders. De extra hulp wordt gegeven door de eigen leerkracht van het kind en onderwijsassistenten. In iedere groep werken de leerlingen enkele keren per week zelfstandig. Op deze momenten heeft de leerkracht de handen vrij om met individuele kinderen of in groepjes te werken aan datgene dat extra aandacht verdient. Hierin worden ook zeker de kinderen die juist extra uitdaging nodig hebben niet vergeten. De leerkrachten dragen er zorg voor dat de leerlingen lesstof krijgen die past bij hun niveau. Ieder kind heeft het recht om nieuwe dingen te leren. Als blijkt dat de hulp die we een kind bieden niet voldoende resultaat oplevert gaan ouders, leerkracht en kwaliteitsondersteuner om de tafel zitten om te kijken wat er nodig is. Er wordt een plan van aanpak gemaakt voor het kind. De laatste jaren komt op onze school een verwijzing naar het speciaal onderwijs minder vaak voor, omdat we op school steeds meer mogelijkheden hebben om ook kinderen, die extra zorg nodig hebben, op de basisschool op te vangen. We stellen daaraan de volgende voorwaarden: 1. Het kind moet zich thuis voelen op school en tussen de andere leerlingen; 2. Het kind moet vooruitgaan, er moet ontwikkeling zijn; 3. Het moet verantwoord zijn ten opzichte van de andere leerlingen en de leerkrachten. Als aan deze drie voorwaarden voldaan wordt, vinden we het heel fijn om een kind op school te houden tussen de vriendjes en/of vriendinnetjes uit het eigen dorp. Meestal is het nodig ons leerstofaanbod helemaal of gedeeltelijk aan te passen aan het kind. We maken daar dan een ontwikkelingsperspectief voor, ook wel OPP genoemd. Wanneer duidelijk is dat het niet verantwoord is om een kind op school te houden omdat we bijvoorbeeld niet de speciale begeleiding kunnen geven die het kind nodig heeft, zullen we dit onder ogen moeten zien. We gaan dan samen met de ouders op zoek naar een school die meer mogelijkheden biedt en die beter bij het kind past. De manier waarop wij omgaan met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben staat beschreven in ons zorgplan. Daarin wordt beschreven hoe we problemen signaleren door middel van het leerlingvolgsysteem dat we hanteren. Welke toetsen we daarvoor gebruiken en wat we doen met de uitslagen van deze toetsen. Hoe we erachter proberen te komen wat er precies aan de hand is en hoe we een extra hulpprogramma opzetten met behulp van een handelingsplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17.14% van de leerlingen presteert onder advies - ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit zou kunnen samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Desondanks scoort 65.71% op adviesniveau, wat de kwaliteit van het plaatsingsproces onderstreept. De school zet extra in op nazorg via mentoringprogramma's.
Sociale ontwikkeling
De Stapsteen biedt een veilige plek voor kinderen, ouders en collega's, zowel sociaal-emotioneel als ook de fysieke omgeving. Regels en afspraken bieden hierbij ondersteuning. Door tegemoet te komen aan de basisbehoefte: sociale verbondenheid met leerlingen en leerkrachten (relatie), zelfstandig willen handelen (autonomie) en vertrouwen voelen in het uitvoeren van taken (competentie) kunnen kinderen de sociale binding, kennis en vaardigheden optimaal ontwikkelen. We werken toe naar de intrinsieke motivatie van onze leerlingen. We bieden een omgeving waarbij iedereen leert vertrouwen op de eigen talenten en persoonlijkheid. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van Basisschool De Stapsteen voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Stapsteen vindt het belangrijk dat kinderen leren respectvol met zichzelf, elkaar en hun omgeving om te gaan. Het team geeft het goede voorbeeld. Er wordt gewerkt aan een goede relatie tussen leerlingen onderling en met de leerkrachten door met elkaar in gesprek te gaan, te luisteren en afspraken na te komen. Competentie wordt gestimuleerd door een uitdagend aanbod, afgestemd op de mogelijkheden van de leerling. Autonomie wordt bevorderd door leerlingen eigenaarschap te geven over hun leerproces, ideeën te waarderen en keuzes te geven.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Stapsteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Stapsteen gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kindbegrip.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Stapsteen?
Basisschool De Stapsteen gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: KWINK.