Basisschool Christelijke Basisschool De Fontein in Lutten

Het team van Christelijke Basisschool De Fontein in Lutten

Current section: team
Gouden Regenstraat 21
7775 Lutten

Zie hier hoe het team van Christelijke Basisschool De Fontein is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijke Basisschool De Fontein. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijke Basisschool De Fontein bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool De Fontein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijke Basisschool De Fontein gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning: Hoe Wij Uw Kind Blijven Onderwijzen bij Afwezigheid

Bij Christelijke Basisschool De Fontein zorgen we ervoor dat uw kind altijd kan rekenen op kwalitatief onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. We hanteren een proactieve aanpak voor personeelsvervanging, waarbij we prioriteit geven aan continuïteit en de vertrouwde leeromgeving. Onze interne flexibiliteit is een groot pluspunt. Vaak kan een duo-collega of een gespecialiseerde leerkracht de les overnemen. Ook de intern begeleider, directeur of een onderwijsassistent springt bij waar nodig om de lessen door te laten gaan. Dit zorgt ervoor dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van afwezigheid. Indien een langdurige afwezigheid een externe invaller vereist, doen we ons uiterste best om gekwalificeerd personeel te vinden. Desondanks kan het voorkomen dat we klassen tijdelijk samenvoegen om een optimale bezetting te garanderen. We communiceren hierover altijd open en tijdig met u als ouder. Uw kind kan rekenen op opvang op school, zelfs op de eerste ziektedag van de leerkracht. Mocht vervanging op de tweede dag nog niet geregeld zijn, dan informeren we u direct over eventuele aanpassingen, zoals het tijdelijk naar huis sturen van een klas. Mocht u hierdoor onverhoopt geen opvang kunnen regelen, dan bieden we altijd een oplossing door uw kind op te vangen in een andere groep binnen onze school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons gebouw is in 2017 in gebruik genomen. We hebben onze grote wens kunnen realiseren, nl. het bouwen van een kindcentrum. Een plek voor onze doelgroep 0-12 jarigen. Kinderdagverblijf De Dassenburcht is in het gebouw gevestigd. Daarnaast hebben we de kans gekregen om er een gymzaal bij te bouwen. Van deze gymzaal wordt dagelijks gebruik gemaakt door alle groepen voor gym, spel, drama, muziek, feesten, vieringen etc. Ook de kinderen van het kinderdagverblijf kunen hiervan gebruik maken. In 2023 is er een nieuw lokaal bijgebouwd voor het basisonderwijs en er is door de vereniging zelf een lokaal bijgebouwd voor het kinderdagverblijf. Er zijn nu 8 lokalen voor het basisonderwijs beschikbaar, 1 ruimte voor baby's en dreumesen en 1 ruimte voor de peuters. Ook is er een ruimte voor de buitenschoolse opvang.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Fontein: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

7

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Academische Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist
Ingehuurde Externe Specialisten

Toelichting van de school:

Op Christelijke Basisschool De Fontein stemmen we ons onderwijs af op de individuele onderwijsbehoeften van elk kind. Onze toegewijde leerkrachten bieden dagelijks begeleiding op maat. Voor taal en rekenen zetten we gespecialiseerde expertise in. Sinds 2023 is een van onze leerkrachten geslaagd als rekencoördinator, wat onze rekenvaardigheden versterkt. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, worden nauwkeurig gemonitord in het zorgdocument van de leerkracht. Zij ontvangen gerichte instructie en begeleiding, waarbij de hulp flexibel en vaak tijdelijk van aard is. Leerlingen die structurele leeruitdagingen ervaren, werken met een persoonlijk ontwikkelingsperspectief en volgen hun eigen leerlijn. We streven naar maatwerk, waarbij de lesinhoud en instructie zoveel mogelijk aansluiten bij het niveau van elk kind. Tijdens rekenlessen werken leerlingen deels met individuele werkpakketten. Bij technisch lezen zijn alle kinderen ingedeeld in ondersteuningsniveaus (1, 2 of 3), met een vastgestelde aanpak per niveau. Deze niveaus worden jaarlijks geëvalueerd en aangepast, met de mogelijkheid tot herplaatsing. Onze school heeft onderwijsassistenten in dienst die kinderen, naast hun eigen leerkracht, extra begeleiden in de klas of daarbuiten. Sinds 2022 ondersteunt een kansencoach leerlingen door observatie en gerichte begeleiding, wat bijdraagt aan een optimaal leerklimaat.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Kanjertrainers
Kansencoach

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen is een prioriteit op De Fontein. Onze missie is 'Gelukkige kinderen met passende resultaten', omdat we weten dat welzijn de basis vormt voor prestaties. We hanteren de Kanjermethode, een aanpak die schoolbreed wordt gedragen en waarvoor onze leerkrachten gecertificeerd zijn. Door wekelijkse lessen, individuele kindgesprekken en gerichte observaties bevorderen we een positieve sociaal-emotionele groei. Met behulp van Kanvaslijsten evalueren we de voortgang van de kinderen één tot twee keer per jaar. Indien nodig stellen we speciale handelingsplannen op. De interactie tussen kinderen, en het naleven van waarden en normen, staan centraal in onze dagelijkse praktijk. Onderwijsassistenten ondersteunen hierbij, zowel in de klas als bij specifieke hulpvragen. Bij zichtbare gedragsproblemen zoeken we proactief contact met ouders en stellen we, indien nodig, individuele afspraken vast in een 'contractje'.

0

Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Zelfstandigheid en Verantwoordelijkheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Dagelijks besteden we aandacht aan gedrag, werkhouding en taakaanpak in de klas. We leren kinderen zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun aanpak, waarbij we hen begeleiden om proactief te zijn. Sommige leerlingen hebben hierbij extra ondersteuning nodig. Tijdens het startgesprek aan het begin van het schooljaar stellen kinderen, in samenspraak met de leerkracht, persoonlijke doelen op. Deze doelen worden ook met de ouders besproken en gedurende het jaar geëvalueerd en bijgesteld tijdens kind- of oudergesprekken. De Kanjermethodiek versterkt deze aanpak. We hechten veel belang aan de onderlinge omgang en het naleven van waarden en normen. Ons anti-pestprotocol biedt een duidelijk kader voor een veilige leeromgeving. We stimuleren kinderen om proactief te zijn in hun eigen leerproces en ontwikkeling.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leren en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Vakdocent Gymnastiek
Kansencoach
Rekencoördinator

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over twee Intern Begeleiders (IB'ers) die zijn opgeleid als zorgcoördinator. Zij monitoren de ontwikkeling van alle leerlingen nauwlettend en signaleren eventuele behoeften. Voor de motorische ontwikkeling hebben we een gespecialiseerde vakdocent gymnastiek in dienst. Deze docent ziet toe op de lichamelijke vooruitgang van de kinderen en signaleert bijzondere aandachtspunten, wat bijdraagt aan een algehele gezonde ontwikkeling.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
3 Leerkrachten met BHV-certificering
2 IB'ers met opleiding tot Zorgcoördinator

Toelichting van de school:

Bij medische zorgverlening werken we altijd nauw samen met ouders. Eventuele zorgbehoeften en verantwoordelijkheden worden duidelijk vastgelegd in overleg. De school verleent geen medische handelingen op eigen initiatief, met uitzondering van eerste hulp volgens de geldende protocollen. Onze school is goed voorbereid op calamiteiten, dankzij drie gediplomeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners). Zij zorgen voor de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen en medewerkers.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Er is geen computerlokaal, maar alle kinderen besc

Ontdek Onze Gerichte Ondersteuning voor Elke Leerling op De Fontein

Strategieën voor Succes op Christelijke Basisschool De Fontein

Op Christelijke Basisschool De Fontein stimuleren we leerlingen om zelfstandig doelen te stellen en hun eigen leerproces te evalueren. We moedigen hen aan om actief deel te nemen aan hun groei en ontwikkeling, en de verantwoordelijkheid voor hun eigen werk te omarmen. Onze focus ligt op het versterken van essentiële basisvaardigheden zoals taal, rekenen en lezen. In 2024 heeft De Fontein subsidie ontvangen voor basisvaardigheden, die we investeren in moderne lesmethodes en materialen. Dit stelt ons in staat om ons onderwijs up-to-date te houden en docenten te voorzien van de nodige bijscholing en overlegmogelijkheden. Daarnaast zetten we deze subsidie in voor burgerschapsonderwijs. Na een zorgvuldige kwaliteitsanalyse en beleidsvaststelling, integreren we burgerschap vanaf 2025 volledig in onze nieuwe zaakvakkenmethode, naast de huidige Snappet-lessen. Het rekenonderwijs wordt digitaal verzorgd via Snappet, met jaarlijkse verdiepingscursussen voor docenten. Dit bevordert differentiatie en een consistente leerlijn, die we continu verder uitbouwen. Ons team heeft in 2022/2023 de cursus 'Met Sprongen Vooruit' gevolgd en beschikt over aanvullende materialen voor effectief rekenonderwijs. Een aangestelde rekencoördinator, met een afgeronde post-HBO cursus, versterkt de kwaliteit van ons rekenonderwijs. Met onze nieuwe technisch leesmethode Karakter (2022) bieden we gestructureerde ondersteuning voor alle zorgniveaus, vastgelegd in een jaarlijks geactualiseerd protocol. Ons vernieuwde dyslexieprotocol waarborgt de juiste begeleiding voor elke leerling. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van NT2, hebben teamleden gespecialiseerde cursussen gevolgd en zijn er specifieke materialen aangeschaft. Ook voor begrijpend lezen, waarvoor in 2022 een intern begeleidingstraject plaatsvond, werken we in niveaugroepen. Vanaf 2025 wordt dit geïntegreerd in onze nieuwe taalmethode. Onze hoogbegaafdheidsspecialist biedt tweemaal per week interne plusklas-begeleiding en volgt jaarlijkse netwerkbijeenkomsten om het aanbod voor deze leerlingen te optimaliseren. Een speciaal samengesteld hoogbegaafdheidsgroepje draagt bij aan de invulling hiervan. Voor kinderen die graag praktisch bezig zijn, hebben we een speciale 'klusklas' ingericht. Voor diverse ondersteuningsbehoeften zijn er specifieke protocollen per vakgebied opgesteld om een passende begeleiding te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Het Schoolplan van De Fontein

Wat Zijn de Ambiteuze Doelen in Ons Schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan 2023-2027 bevat duidelijke onderwijskundige en pedagogische ambities. We streven naar onderwijs dat is afgestemd op elk kind, met focus op gepersonaliseerd leren en het verbeteren van basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Ook de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden en burgerschapsonderwijs zijn kernpunten. Pedagogisch-didactisch zetten we in op het welbevinden van elk kind, ondersteund door kwalitatief sterk onderwijspersoneel. Kindgesprekken, gestructureerd met een nieuwe vragenlijst, helpen ons om doelen per kind te stellen en te monitoren. Daarnaast hechten we veel waarde aan een positief schoolklimaat, gekenmerkt door een fijne sfeer, acceptatie en wederzijds respect. Als trotse Kanjerschool bevorderen we sociale veiligheid actief. Een bezoek van het Kanjertheater in 2025 onderstreepte dit. We werken continu aan de realisatie van deze ambities, waarbij we op alle fronten verbetering zien. Deze processen zijn dynamisch en blijven evolueren. Specifieke, concrete actiepunten zijn vastgelegd in ons meerjarenbeleid en het schoolplan 2023-2027. Lees het volledige schoolplan voor een gedetailleerd overzicht van onze doelstellingen.

Hoe Zorgt De Fontein Voor het Behalen van Schoolse Doelen?

De voortgang richting onze schoolse doelen evalueren we jaarlijks via tussentijdse analyses. Hierbij kijken we naar DIA-scores, resultaten van methodetoetsen en toetsen op het gebied van sociale veiligheid en welbevinden, zoals gemeten met Kanvas. Regelmatige kindgesprekken, klassebezoeken en teamevaluaties van ons meerjarenbeleid en jaarplan vormen de basis voor bijsturing. Het schoolbestuur wordt hierover geïnformeerd. Soms gebruiken we hierbij vragenlijsten zoals WMK, en vaak vindt er in teamverband discussie plaats over de behaalde resultaten. We bespreken kritisch wat goed gaat en welke punten extra aandacht vereisen. Als team bepalen we welke onderdelen we voortzetten en welke we succesvol kunnen afronden en borgen. Omdat niet alle ambities direct meetbaar zijn, monitoren we deze continu door open communicatie binnen het team.

Voorbereiding op de Basisschool: Programma voor Jonge Kinderen bij De Fontein

Toelichting van de school

Op Christelijke Basisschool De Fontein in Lutten zorgen we voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs. We onderhouden een hechte samenwerking met Kinderdagverblijf De Dassenburcht. Peuters maken hierdoor alvast kennis met onze kleuterklassen, wat de overstap naar groep 1 vergemakkelijkt. Regelmatig organiseren we gezamenlijke activiteiten in het kader van de Brede School ontwikkeling. Jaarlijks is er een gemeentelijke bijeenkomst over ouderbetrokkenheid, georganiseerd vanuit de Lokale Educatieve Agenda, waar we actief aan deelnemen. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool?

Onze school biedt een rijk aanbod speciaal voor jonge kinderen om een optimale start te garanderen. Dit omvat nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties en deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. We gebruiken het volgsysteem 'Mijn Kleutergroep' om de vroege ontwikkeling van uw kind nauwgezet te volgen en te ondersteunen.

Onze school biedt een rijk aanbod speciaal voor jonge kinderen om een optimale start te garanderen. Dit omvat nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties en deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. We gebruiken het volgsysteem 'Mijn Kleutergroep' om de vroege ontwikkeling van uw kind nauwgezet te volgen en te ondersteunen.

Kinderopvang partnerschappen voor een soepele start
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang faciliteren
Middels het volgsysteem Mijn Kleutergroep wordt de ontwikkeling gevolgd

Met welke partners werkt De Fontein samen voor het jonge kind programma?

Christelijke Basisschool De Fontein werkt nauw samen met Kinderdagverblijf De Dassenburcht. Deze samenwerking zorgt voor een warme en begeleide overgang van de kinderopvang naar onze basisschool. Via deze partnerschappen versterken we de educatieve continuïteit voor de allerkleinsten.

Christelijke Basisschool De Fontein werkt nauw samen met Kinderdagverblijf De Dassenburcht. Deze samenwerking zorgt voor een warme en begeleide overgang van de kinderopvang naar onze basisschool. Via deze partnerschappen versterken we de educatieve continuïteit voor de allerkleinsten.

Team | Christelijke Basisschool De Fontein in Lutten | [2025] Schoolregister