
Schoolweging
De schoolweging van De Fontein Lutten is 31,17 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,1% scoren leerlingen ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingspercentage (95,2%) voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven zowel de inspectienorm (43,5%) als het vergelijkingspercentage (55,4%). Deze prestatie is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviesverdeling toont een nadruk op midden- en hogere niveaus: 22,2% havo en 16,7% vwo (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1,01% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fontein Lutten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Sinds 1 augustus 2022 is de school afgestapt van de Cito toetsen en overgegaan naar de nieuwe digitale toetsen van DIA. In ons adminstratiesysteem Parnassys staan alle resultaten van de tussen-en eindtoetsen van DIA vermeld. De analyses zijn te vindenin het DIA-LOVS. Na elke DIA toetsronde worden de resultaten geanalyseerd middels een zelfevaluatie. De Intern Begeleider bespreekt de resultaten met de leerkracht en er worden, indien wenselijk, verbeterplannen opgesteld met daarin uit te voeren interventies voor de groep of individuele handelingsplannen voor een leerling. In het zorgdocument vinden aanpassingen plaats per klas.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,4% van de leerlingen presteert onder advies - bijna dubbel het landelijk gemiddelde (11,8%). Echter presteert een gelijk percentage (21,4%) boven verwachting, wat wijst op nauwgezette begeleiding ondanks uitdagingen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen hebben behoefte aan-, en recht op veiligheid. De school heeft hierin een belangrijke taak. De school zorgt voor een goed pedagogisch klimaat. Er wordt respect voor elkaar verwacht. De school werkt met de Kanjermethodiek. Wekelijks komen deze lessen aan de orde. Er wordt veel met kinderen gesproken over hun eigen gedrag, de verantwoordelijkheid over hun eigen handelen en de omgang met elkaar. Deze aspecten zij a.h.w. verweven in ons onderwijs en in ons handelen. N.a.v. de sociale opbrengsten vanuit de Kanvastoetsen gaan de leerkrachten met kinderen en soms met ouders in gesprek. Ook wordt de hele klas betrokken bij gesprekken zodra het alle kinderen aangaat. De leerkrachten houden van tijd tot tijd kindgesprekken die o.a. over het welbevinden van de leerling gaan. Maar er is meer; dagelijks worden kinderen gevolgd en eventuele bijzonderheden worden opgemerkt en besproken. In meerdere reguliere lessen komt het welbevinden van kinderen aan de orde; het zit a.h.w. verweven in ons totale onderwijs. Wij tevreden over de sociale opbrengsten n.a.v. Kanvas, dit onderwerp blijft altijd op de agenda staan. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Fontein voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Fontein werkt met de Kanjermethodiek om de sociale ontwikkeling van de leerlingen te stimuleren. Deze methodiek is gebaseerd op kernwaarden die passen bij de school en richt zich op vier hoofdregels die kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen gedrag, gebaseerd op het principe dat je anderen moet behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Fontein gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Fontein?
Christelijke Basisschool De Fontein gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.