s.w.s. De Floreant
Sportstraat 26
8315 AM Luttelgeest

Schoolweging

Schoolweging
29.53
Spreiding
6.26

De schoolweging van De Floreant is 29,53 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,96% fundamentaalniveau scoort de school ver boven de inspectienorm van 85%. Dit overtreft zelfs het landelijk gemiddelde van 95,88%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 70,07% een uitstekend streefniveau, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47,1% en het regionaal gemiddelde van 57,79%. Dit duidt op krachtig maatwerk voor hoger presterende leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviesverdeling laat een sterke focus zien op theoretische routes: 11,76% vwo en 17,65% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs (5,88%) valt op doordat dit bijna zesmaal hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen (1,01%). De combinatie van vmbo-(g)t/havo-advies (23,53%) benadrukt de brede differentiatiemogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe FloreantGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de leerlingen getoetst, vanaf groep 3. Ons leerlingvolgsysteem is IEP. De resultaten worden uitgebreid geanalyseerd. Ambitiedoelen en opbrengsten worden gedeeld en besproken met alle betrokkenen. *Leerlingen met een TIQ <75 tellen niet mee met het groepsgemiddelde. *Vanaf schooljaar 2019-2020 wordt er op De Floreant niet meer gekeken naar leerlingweging, maar naar schoolweging. *De inspectie zal deze schoolweging vanaf schooljaar 2020-2021 hanteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,55% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 27,27% bovenadviezen behaalt. Deze cijfers ondersteunen het beeld van zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Kennis en vaardigheden We werken vanuit een vaste kennisbasis, waarin de kernvakken als rekenen, lezen, taal en spelling centraal staan: dat wat alle leerlingen ten minste nodig hebben voor het voortgezet en vervolgonderwijs en om in de maatschappij te kunnen functioneren. Leren draait echter niet alleen om kennis: het gaat ook om het ontwikkelen van vaardigheden als creativiteit, inlevingsvermogen, kritisch denken, nieuwsgierigheid, presenteren en samenwerken. Om de kracht van digitale technologie te kunnen benutten, spreken we de taal van technologie en maken we ons de vaardigheden van digitale geletterdheid eigen: het inzetten van digitale tools, mediawijsheid, informatievaardigheden en ICT-basisvaardigheden. We leren onze kinderen communiceren, samenwerken, droomdenken (fantasierijk, out of the box) en sociale en culturele vaardigheden. Maatschappelijke vorming Onze school staat middenin de samenleving. We geven onze leerlingen de ruimte om zichzelf en de wereld om zich heen te ontdekken. Je mag je eigen geloof hebben en je eigen identiteit ontwikkelen, maar je leert ook over andere geloven en levensopvattingen. We vinden een goede samenwerking tussen ouders en school erg belangrijk. Samen met leerkrachten en ouders onderzoeken kinderen de wereld, ontdekken ze nieuwe dingen en leren ze antwoorden te vinden op hun vragen. We zijn met elkaar verantwoordelijk voor het klimaat en de cultuur binnen de school en voor de kwaliteit van het onderwijs. Persoonlijke ontwikkeling Bij ons op school leer je hoe je moet leren, hoe je met problemen omgaat, hoe je ze oplost, hoe je zelf steeds meer verantwoordelijkheid kunt nemen en zelfstandig wordt. We maken daarbij gebruik van allerlei verschillende werkvormen, waarbij je leert om samen te werken met leerlingen van je eigen groep en van andere groepen. We gaan uit van de talenten die ieder kind heeft en bieden ze succeservaringen. De vaardigheden wendbaarheid, ondernemendheid, creativiteit en kritisch denken, zijn de belangrijkste vaardigheden van het hele spectrum van de 21e-eeuwse vaardigheden en kunnen niet los gezien worden van persoonlijke ontwikkeling. LEES MINDER

Verbondenheid

Eigenheid

Bloei

Wat is de werkwijze van s.w.s. De Floreant voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van s.w.s. De Floreant zijn Verbondenheid, Eigenheid en Bloei. Verbondenheid staat voor de kracht van samenwerking, waarbij respect en vertrouwen centraal staan. Eigenheid staat voor de ruimte voor ieders persoonlijke levensovertuiging en de ontwikkeling van het kind in al zijn facetten. Bloei staat voor het bieden van ruimte aan leerlingen en teamleden om hun talenten te ontwikkelen en te groeien, in een betekenisvolle leeromgeving.

Welke registratievorm(en) gebruikt s.w.s. De Floreant om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

s.w.s. De Floreant gebruikt DKB en Hart & Handen van IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt s.w.s. De Floreant?

s.w.s. De Floreant gebruikt de 'Sta sterk (training)' methode voor sociaal-emotioneel leren.