Christelijke Basisschool Roemte
Schoolstraat 3
9919 HX Loppersum

Schoolweging

Schoolweging
29.37
Spreiding
5.99

De schoolweging van Princes Beatrix is 29,37 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,6% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school zowel het landelijk gemiddelde (95,7%) als de inspectienorm (85%) aanzienlijk. Dit onderstreept een stevig borgingssysteem voor basisvaardigheden, zoals beschreven in het kwaliteitshandboek.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (45,5%) maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde (57,3%). Dit toont een solide basis, met ruimte voor verbetering in higher-order vaardigheden. De combinatieklassen en adaptieve rekenmethodes dragen hier mogelijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen concentreren zich op praktijkgerichte leerwegen: 23,8% vmbo-(g)t en 9,5% vmbo-b/k. Het percentage havo/vwo-advies (19,0% gecombineerd) ligt onder regionale benchmarks (27,5% voor havo/vwo). Dit past bij de complexe leerlingenpopulatie, waarbij de school kiest voor realistisch geformuleerde doorstroompaden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinces BeatrixGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij stellen doelen voor de groep - met methodes als leidraad - en voor individuele leerlingen. Onze klassenorganisatie is vanaf de kleutergroepen ingericht om zowel groepsgericht les te geven als ook in kleine groepjes, om leerlingen specifieke aandacht te geven. De leerresultaten volgen wij met landelijk genormeerde toetsen en methode geboden toetsen. Daarnaast volgen wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen met KiVa. De leerkracht is degene die de leerlingen observeert, begeleidt en ondersteunt. Driemaal per jaar bespreken leerkrachten en de Intern begeleider de vorderingen van leerlingen en stellen groeps- en individuele plannen bij. De resultaten van ons onderwijs houden wij bij in ons leerling administratiesysteem ParnasSys. Driemaal per jaar bespreekt het team de resultaten van de leerlingen op school- groep en leerling niveau tijdens Focus PO schoolbesprekingen. Vanuit deze vergaderingen worden schoolambities vastgesteld en onderwijsplannen bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

84,6% van de leerlingen presteert op adviesniveau (vs. 62,9% landelijk), wat duidt op zorgvuldige plaatsing. Tegelijkertijd scoort 15,4% onder advies (iets boven 11,8% gemiddeld), mogelijk door sociaal-emotionele factoren. Geen leerlingen presteren boven advies, wat aansluit bij het preventieve 'niet-overvragen'-beleid uit het schoolprotocol.

Sociale ontwikkeling

Op school ontwikkelen kinderen vaardigheden die ze nodig hebben om in verschillende situaties goed met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Denk aan samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaam zijn. Deze sociale vaardigheden zorgen voor een positieve en veilige sfeer op school, verbeteren de leerprestaties en bevorderen de ontwikkeling van burgerschap. Zo kunnen kinderen op een positieve manier meedoen in de maatschappij. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: gezien, gehoord en gewaardeerd worden en samen verantwoordelijk zijn. LEES MINDER

Gezien, gehoord

Gewaardeerd

Samen verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Roemte voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool Roemte gebruikt de KiVa-methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. KiVa zorgt voor een leuk en veilig schoolklimaat waarin leerlingen zich goed voelen, graag naar school gaan en beter presteren. Door aandacht te besteden aan groepsvorming en kennismaking ontstaan er positieve gedragsnormen in de groep. Negatief gedrag wordt gezamenlijk afgekeurd, waardoor dit minder voorkomt. KiVa richt zich vooral op een preventieve aanpak, wat volgens onderzoek het beste werkt tegen pesten en voor het versterken van de sociale veiligheid op school. Mocht er toch iets misgaan, dan pakt Christelijke Basisschool Roemte dat aan met de curatieve onderdelen van KiVa.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Roemte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Roemte gebruikt de KiVa vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Roemte?

Christelijke Basisschool Roemte gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.