De Nieuwe Wiel
Juliana van Stolberglaan 65
3411 XB Lopik

Schoolweging

Schoolweging
32.21
Spreiding
5.83

De schoolweging van De Nieuwe Wiel is 32,21 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school overstijgt hiermee zowel de inspectie-eis als het vergelijkingsgemiddelde (94,8%), ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, significant boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 41,2%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 53,4%, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op middelbare niveaus: 28,6% havo en 21,4% vmbo-k. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (10,7% vs. 18,6% landelijk). Praktijkonderwijs komt niet voor, in contrast met 1% regionaal. De combinatie vmbo-(g)t (14,3%) en havo vormt 42,9% van de adviezen, wat past bij de gemengde populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Nieuwe WielGemeente AmsterdamNederland
LIB178.4178.4175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op school wordt elk jaar een toetskalender vastgesteld waarin wordt aangegeven wanneer er in de groepen methode onafhankelijke toetsen zijn. We gebruiken de toetsen van Cito Leerling in Beeld. In groep 1 en 2 observeren we de ontwikkeling van de kinderen met behulp van het programma Mijn Kleutergroep. De leerlingen worden twee maal per jaar getoetst door middel van methode onafhankelijke toetsen. Wij gebruiken de toetsen van Cito Leerling in Beeld. Als school bespreken we de resultaten van de kinderen. Dit doen we eerst op schoolniveau, daarna op groepsniveau en leerlingniveau. Na de analyse stellen we een schoolplan en groepsplannen op. Sommige kinderen krijgen een individueel plan als van de leerlijn wordt afgeweken. Na 10 weken evalueren we het schoolplan en de groepsplannen en passen we, zo nodig, aan. We volgen de werkwijze ven Passend Opbrengstgericht Onderwijs (Focus PO). Voor elk vak hebben we een onderwijsplan opgesteld, waarin we onze doelen en ambities voor de resultaten aangeven. Dit is het ijkpunt voor onze resultaatbesprekingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

19,2% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Slechts 11,5% stroomt door boven advies (vs. 25,3% nationaal). Dit wijst mogelijk op terughoudendheid bij het adviseren, ondanks de beschreven ‘warme overdracht’ naar middelbare scholen.

Sociale ontwikkeling

Het team van De Nieuwe Wiel gelooft in het belonen van positief gedrag. Wij zijn dan ook een PBS-school en dit staat voor Positive Behavior Support. Het is een schoolbrede aanpak die gericht is op het versterken van gewenst gedrag en voorkomen van probleemgedrag. Wij behalen goede resultaten met PBS en ervaren een gezellige, positieve sfeer op school. We geven kinderen bewust complimenten en stimuleren goed gedrag. De Nieuwe Wiel gebruikt de Kanjermethode om kinderen te leren goed met zichzelf en de ander om te gaan. Ze leren om dingen te bespreken, open te zijn, oplossingen te zoeken en samen te leven. Met spel, voorbeelden en verhalen geeft de Kanjermethode mogelijkheden om goed gedrag te oefenen. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van De Nieuwe Wiel voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Als PBS school staat er elke week een gedragsafspraak centraal. Deze afspraak wordt besproken, er wordt een spel of opdracht mee gedaan en geoefend. Leerkrachten benoemen het wanneer ze goed gedrag zien en geven veel complimenten en fiches. Kinderen sparen fiches met een piekenbuis, wanneer de buis vol is wordt dit gevierd. De gedragsafspraken worden ook met de ouders gecommuniceerd. Wanneer kinderen ongewenst gedrag laten zien wordt dit aangegeven. Er wordt laten zien dat een kind altijd weer goede keuzes kan maken en goed gedrag kan leren. Bij aanhoudend ongewenst gedrag wordt dit met de ouders besproken. Er wordt wekelijks een Kanjerles gegeven met thema's als jezelf voorstellen, complimenten geven, omgaan met gevoelens, 'ja' en 'nee' kunnen zeggen, een mening geven zonder te kwetsen, vertrouwen, samenwerken, vragen stellen, kritiek geven en zelfvertrouwen. In de onderbouw worden vier gedragstypen beschreven aan de hand van dieren: de vriendelijke tijger, het bange konijn, de uitslover aap en de baas spelende vlerk. In de bovenbouw worden de verhalen aangepast aan de leeftijd.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Nieuwe Wiel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Nieuwe Wiel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Nieuwe Wiel?

De Nieuwe Wiel gebruikt de Kanjertraining en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.