Kindcentrum De Haven
Lindelaan 54
1231 CM Loosdrecht

Schoolweging

Schoolweging
30.96
Spreiding
7.15

De schoolweging van De Haven Loosdrecht is 30,96 , met een spreiding van 7,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,2% behaalt de school ruimschoots het fundamenteel niveau (signaleringswaarde: 85%). Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, waarbij de school 0,5% onder het benchmarkgemiddelde (95,7%) presteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau (43,6%) ligt net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (45,5%). Dit weerspiegelt de uitdagingen die samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie, maar laat tegelijk ruimte voor groei via gerichte rekeninterventies.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een nadruk zien op havo/vwo-niveaus: 20% vwo (vs. 18,6% regio) en 13,3% havo/vwo-opties. Praktijkgericht onderwijs (vmbo-b/k) komt met 0% minder voor dan regionaal (5,5%), wat aansluit bij het theoretische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Haven LoosdrechtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de resultaten van de leerlingen te meten, worden er methodegebonden toetsen afgenomen op het gebied van rekenen, taal, spelling en lezen. Daarnaast worden er per jaar niet-methodegebonden IEP-toetsen gemaakt. De resultaten worden in het digitale leerlingvolgsysteem Parnassys ingevoerd en genoteerd/opgenomen op de groepskaart. Ook worden de resultaten met de ouders besproken. Ons doel van toetsen is de ontwikkeling van de leerling goed te kunnen volgen én zicht te houden op de kwaliteit van ons onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,7% zit op advies, boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Echter, 13,3% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat mogelijk verband houdt met de schoolweging. De focus op maatwerk in het ondersteuningsprofiel draagt bij aan een stabiel doorstroombeeld.

Sociale ontwikkeling

p school leren kinderen ook vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om hun steentje bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden als samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is de sfeer op school fijn en veilig en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. In onze jaarplanning zijn vaste meet- en bespreekmomenten opgenomen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Bij het in kaart brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maken we gebruik van observaties, evt een sociogram, IEP Hart en Handen en de Succes!Spiegel. Per leerling vullen de leerkrachten de belemmerende en stimulerende factoren in, zowel didactisch als sociaal-emotioneel. Deze gegevens gebruiken wij om ons onderwijs aan te passen aan de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. We werken cyclisch en opbrengstgericht: twee keer per jaar maken we de gegevens op op schoolniveau, groepsniveau en op individueel niveau. De resultaten worden geanalyseerd en per bouw besproken met de leerkrachten en intern begeleider. We gebruiken hiervoor gegevens uit Parnassys, ons leerlingvolgsysteem. Naar aanleiding van de analyse en de opbrengsten maken we een plan voor de volgende periode. LEES MINDER

Communiceren en samenwerken

Reflecteren en presenteren

Respecteren en zorgen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Haven voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Haven heeft vaste meet- en bespreekmomenten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling in de jaarplanning. De school maakt gebruik van observaties, een sociogram en Hart en handen van IEP om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook de Succes!Spiegel in. Belemmerende en stimulerende factoren worden per leerling ingevuld. De school werkt cyclisch en opbrengstgericht en analyseert de gegevens twee keer per jaar. De leerkrachten en intern begeleider bespreken de resultaten per bouw en maken een plan voor de volgende periode.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Haven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Haven gebruikt Hart en Handen van IEP en Succes!Spiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Haven?

Kindcentrum De Haven gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.