
Schoolweging
De schoolweging van Sint Albertus is 28,91 , met een spreiding van 4,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, vergelijkbaar met het regionale gemiddelde (96,4%). De score ligt ruim boven de inspectienorm van 85%, wat aantoont dat de school basisvaardigheden effectief aanleert. De minimale verschillen tussen leerlingen onderstrepen de aandacht voor gelijke kansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het regionale gemiddelde van 60,5%. Desondanks overtreft de school de eigen signaleringswaarde (48,6%) met 6,4 procentpunt. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan, draagt bij aan deze prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadruk op hogere onderwijsniveaus: 25% havo en 18,75% vwo advies (vs. 16,1% en 18,6% regio). Tegelijkertijd blijkt 18,75% vmbo-b advies, wat boven het regionale gemiddelde (5,5%) ligt. Deze brede range sluit aan bij de spreiding in schoolweging en reflecteert de diversiteit in leerlingcapaciteiten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Bernheze | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten in relatie tot het onderwijsproces Om het onderwijsproces te volgen en zicht te hebben op ontwikkeling van kinderen volgen we de kinderen in groep 1 en 2 via Kijk!. Daarnaast hebben we een eigen toetsinstrument ontwikkeld rondom de aanvankelijk lees- en rekenvoorwaarden. Bij groep 3 tot en met 8 nemen twee keer per jaar de Citotoetsen via Leerling in Beeld af, naast de methodegebonden toetsen. Hiermee volgt onze school vanaf binnenkomst systematisch informatie over kennis en vaardigheden voor Taal en Rekenen en Wiskunde. Dit gebeurt vanaf groep 3 met betrouwbare en valide toetsen die tevens een indicatie geven van de bereikte referentieniveaus. Belang van het doel: Met de methodeonafhankelijke toetsen van Cito meten we specifieke vaardigheden. We zetten deze toetsen in om leerlingen over een langere tijd te volgen en te kunnen vergelijken met de normgroep. Het is een check om te beoordelen of de beoogde doelen zijn bereikt en om vast te stellen welke interventies nodig zijn om resultaten te verbeteren en de doelen te halen. De methodeonafhankelijk toetsen van Cito geven de behaalde leeropbrengsten van de school weer. Een belangrijk uitgangspunt bij het toetsen is dat we niet meer toetsen dan nodig is om kinderen goed te kunnen volgen. Dit betekent ook dat we jaarlijks kritisch kijken naar de toetsen op de toetskalender. Wij stellen twee keer per jaar de schoolzelfevaluatie op, op basis van data uit Citotoetsen en de input vanuit de aanpak Data, Duiden, Doelen, Doen. Deze wordt door leerkrachten verwerkt in focusplannen per groep op basis van nauwkeurige analyse en observaties, ook van dagelijkse praktijken. In leerteams wordt iedere 4 weken geëvalueerd en gereflecteerd op de data en doelen die gesteld zijn in het plan. Op basis daarvan worden individuele, groeps- en schooldoelen en vastgesteld/bijgesteld. Er wordt gekeken naar wat het individu of de groep nodig heeft. We ambiëren een gemiddeld vaardigheidsniveau van II per groep (minimaal 75% van de kinderen behaalt een I, II of III score en maximaal 25% van de kinderen een IV of V score).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 42,9% van de leerlingen boven advies presteert (regio: 25,3%), tegen slechts 4,8% onder advies (regio: 11,8%). Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en succesvolle doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het protocol 'sociaal-emotionele ontwikkelingslijn'.
Sociale ontwikkeling
Persoonlijkheid Kinderen zijn uniek, en dat moet zo blijven; ieder mag zijn of haar eigen dromen hebben. Je moet kunnen zijn wie je bent en worden wat je wilt. Op basisschool Sint Albertus begeleiden wij je daarbij. Ook voor alle professionals geldt dat het belangrijk is dat je kunt zijn wie je bent en kunt werken aan je eigen ontwikkeling. Verbondenheid Dat staat bij ons voor een goede sfeer, positief, in verbinding met elkaar, elkaar zien, aandacht en betrokkenheid. Leren en ontwikkelen doe je samen. Professionals, met kinderen en ouders. Eigenaarschap Motiveert kinderen en professionals tot actief leren en werken, het nemen van initiatieven en het afleggen van verantwoording. Het geeft ruimte en mogelijkheden. Het richt zich op het leren, op het leven en het groeien. De uitslag van het bestuursonderzoek door Inspectie betreffende het schoolklimaat: Veiligheid: voldoende Pedagogisch klimaat: goed LEES MINDER
Persoonlijkheid
Verbondenheid
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Albertus voor sociale ontwikkeling?
De visie op sociale opbrengsten en kernwaarden zijn in samenspraak met het team bepaald. Elk schooljaar starten ze met 'De Gouden Weken' om groepsvorming te bevorderen en afspraken te maken. Er zijn vier schoolregels: Samen spelen, samen werken; Wij luisteren naar elkaar; In school is het rustig; Wij zorgen goed voor alle spullen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met Kijk! (groep 1 en 2) en LIB (groep 3 t/m 8).
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Sint Albertus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Albertus gebruikt Kijk! en Sociaal emotioneel functioneren LIB om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Albertus?
Basisschool Sint Albertus gebruikt Taakspel, Kwink en Fides voor sociaal-emotioneel leren.