RK Basisschool De Lage Weijkens in Loon op Zand

Het team van RK Basisschool De Lage Weijkens in Loon op Zand

Current section: team
Doelen 1
5175 Loon op Zand

Zie hier hoe het team van RK Basisschool De Lage Weijkens is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool De Lage Weijkens. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Basisschool De Lage Weijkens bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool De Lage Weijkens bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Basisschool De Lage Weijkens zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.9%)
Man (23.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool De Lage Weijkens. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (35.7%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Basisschool De Lage Weijkens werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (7.7%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool De Lage Weijkens gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging op De Lage Weijkens

RK Basisschool De Lage Weijkens hanteert een proactieve aanpak voor effectieve leerkrachtvervanging, essentieel voor een ononderbroken leerproces. Onze school is strategisch aangesloten bij de gespecialiseerde vervangerspool van het Regionaal Transfer Centrum. Dit samenwerkingsverband garandeert een snelle en efficiënte inzet van gekwalificeerde leerkrachten bij onvoorziene afwezigheid. Indien onverhoopt de vervangingspool geen uitkomst biedt, benutten wij onze interne flexibiliteit. Denk hierbij aan de inzet van onze toegewijde ondersteunende leerkrachten of het bieden van waardevolle praktijkervaring aan veelbelovende afstudeerstudenten. In het uiterste geval dat een klas niet kan worden opgevangen, informeren wij ouders proactief en tijdig. Een gedetailleerd intern protocol beschrijft de procedures voor het organiseren van effectief thuisonderwijs per jaargroep, om de continuïteit van het leren te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs sluit zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van het kind. In de onderbouw werken wij deels vanuit de uitgangspunten van basisontwikkeling. Binnen de gehele organisatie zoeken wij in ons leerprogramma aansluiting bij actuele gebeurtenissen. Waar mogelijk integreren wij de verschillende vakgebieden en brengen de kennis in de praktijk. Onze organisatie werkt met een jaarklassensysteem. Binnen dit systeem zijn er d.m.v. gedifferentieerde groepsorganisatie en gedifferentieerd leerstofaanbod vele mogelijkheden voor de leerlingen. Een goed pedagogisch klimaat en goede didactische uitgangspunten vormen met behulp van een duidelijke structuur het fundament van ons onderwijs waarbinnen de leerlingen zich competent voelen, zelfvertrouwen hebben en initiatieven kunnen ontwikkelen en uitvoeren. De leerlingen leren coöperatief te werken. Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen spelen hierbij een belangrijke rol.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op RK Basisschool De Lage Weijkens

3

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Vakspecialist Rekenen
Vakspecialist Taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakcoördinatoren ontwikkelen en implementeren jaarlijks effectieve lesplannen. Zij zorgen ervoor dat deze plannen structureel worden besproken en geëvalueerd met het voltallige schoolteam tijdens vergadermomenten. Door middel van trendanalyses van leerlingentoetsen identificeren we gezamenlijk gewenste ontwikkelingen en passen we ons onderwijs proactief aan.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Welzijn
Intern Begeleider voor Sociaal Gedrag
Anti-pestcoördinator
Intern Vertrouwenspersoon voor Leerlingen

Toelichting van de school:

Zoals gedetailleerd beschreven in het uitgebreide sociaal veiligheidsbeleid van onze school, bieden wij een veilige en ondersteunende omgeving voor alle leerlingen. Dit beleid vormt de basis voor onze aanpak, gericht op het welzijn en de persoonlijke groei van elk kind. Onze specialisten werken nauw samen om een positieve en respectvolle sfeer te waarborgen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimaliseren van Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studievaardigheden
Intern Begeleider voor Leerstrategieën

Toelichting van de school:

Naast de intensieve ondersteuning die wij binnen onze schoolmuren bieden, zijn er ook externe verrijkingsmogelijkheden. Alle scholen binnen het Leerrijk-netwerk, waaronder onze school, kunnen leerlingen vanaf groep 4 toegang bieden tot de bovenschoolse plusklas 'Breinrijk'. Deze plusklas, geleid door gespecialiseerde leerkrachten in hoogbegaafdheid, biedt een uitdagend programma voor leerlingen die behoefte hebben aan extra verdieping en verrijking die verder gaat dan het reguliere schoolaanbod. Breinrijk vindt plaats op strategische locaties in Waalwijk (Basisschool Baardwijk) en Kaatsheuvel (Basisschool de Kinderboom). Een zorgvuldig ontwikkelde aanmeldprocedure bepaalt de toelating tot Breinrijk; voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze intern begeleider.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Deskundige Gymdocent voor Groep 3 t/m 8

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymdocent, werkzaam vanuit het BeweegBuro, verzorgt het bewegingsonderwijs voor alle leerlingen van groep 3 tot en met 8. Door middel van gevarieerde en uitdagende lessen stimuleren wij de motorische vaardigheden en de algemene lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Beweging is een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl en een belangrijke pijler in onze brede ontwikkeling.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Veilig

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde BHV'ers met Medische Kennis

Toelichting van de school:

Binnen ons schoolteam beschikt een aantal medewerkers over de cruciale certificering voor Bedrijfshulpverlening (BHV). Deze geschoolde BHV'ers beschikken over specifieke expertise op het gebied van medisch handelen en eerste hulp, wat essentieel is voor de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen. Deze interne expertise stelt ons in staat om adequaat te reageren op diverse situaties, conform de geldende veiligheidsnormen en protocollen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
extra ondersteuningsruimte
leerpleinen

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op De Lage Weijkens

Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

Bij RK Basisschool De Lage Weijkens geloven we in passend onderwijs voor ieder kind. Als onderdeel van het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (PO LHA) werken we nauw samen met scholen in Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena om ervoor te zorgen dat elk kind de juiste plek vindt. Ons passend onderwijs begint al bij de aanmelding. We voeren open gesprekken met u als ouder om de unieke kwaliteiten en behoeften van uw kind te begrijpen. Indien nodig, verzamelen we ook informatie van de huidige opvang of school. Mocht onze school toch niet de ideale match zijn, dan bespreken we samen met u de mogelijkheden bij andere scholen, inclusief speciaal (basis)onderwijs. Onze school biedt een sterke basisondersteuning voor leerlingen met uitdagingen zoals dyslexie, dyscalculie of lichte leervertragingen/-versnellingen. We zorgen ervoor dat deze kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen binnen onze vertrouwde omgeving. Indien een leerling meer nodig heeft dan de basisondersteuning, werken we nauw samen met de leerkracht, intern begeleider en u als ouder. In overleg kunnen we externe expertise inschakelen, zoals die van Stichting Leerrijk (DBG), of financiering aanvragen bij het samenwerkingsverband voor gespecialiseerde hulp. Voor leerlingen die baat hebben bij een overstap naar speciaal (basis)onderwijs, volgen we een zorgvuldige procedure in samenwerking met de DBG en het samenwerkingsverband. Vorig schooljaar hebben we 2 leerlingen succesvol begeleid naar een nieuwe school, wat de soepelheid van onze overstapbegeleiding onderstreept. We streven ernaar om met een korte zorgcyclus en gerichte aanpak de ondersteuningsbehoeften van elke leerling steeds beter te vervullen. Dit versterkt het leerplezier en het eigenaarschap van uw kind in zijn of haar eigen leerproces.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteit: Het Schoolplan van De Lage Weijkens

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Vanaf het schooljaar 2023-2024 hanteren wij een nieuw schoolplan, dat loopt tot en met 2027. Als toegewijd team hebben we onze ambitie voor de komende jaren vastgelegd, met speciale aandacht voor de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. Ons schoolplan rust op vier essentiële pijlers, die richting geven aan onze dagelijkse praktijk. Kernvakken en Leerlijnen: In 2027 streven we naar planmatige inrichting van ons onderwijs, met heldere leerlijnen voor alle kernvakken. Dit stelt ons in staat om ons aanbod continu af te stemmen op de behoeften van elke leerling. Eigenaarschap en Executieve Functies: Wij stimuleren zelfstandigheid en de ontwikkeling van executieve functies bij onze leerlingen, inspelend op individuele verschillen. Onze rapportage sluit hier naadloos op aan en is toekomstgericht. Thematisch Werk en Burgerschap: Door thematisch te werken, bieden we vakoverstijgend onderwijs en vergroten we de maatschappelijke betrokkenheid van onze leerlingen. Samenwerkend Leren: Binnen onze school organiseren we ons als een professionele leergemeenschap, waar leren van en met elkaar centraal staat.

Hoe borgen we de realisatie van onze schoolplandoelen?

Om onze ontwikkelingsdoelen concreet en haalbaar te maken, hebben we deze in ons schooljaarplan verder uitgewerkt. Hierin specificeren we onze tevredenheidscriteria en de gewenste resultaten. We hanteren de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) om onze plannen systematisch te realiseren en te evalueren. Dit proces van plannen, uitvoeren, controleren en bijsturen garandeert een continue verbetercyclus, waarbij elke evaluatie de basis vormt voor de volgende stap. Onze aanpak voor actief burgerschap is vastgelegd in ons beleidsplan 'Actief Burgerschap'. Dit plan sluit aan bij wettelijke kerndoelen, zoals respect voor normen en waarden, zorg voor elkaar, begrip voor culturele diversiteit en kennis van de Nederlandse en Europese staatsinrichting. We besteden ook aandacht aan algemene ontwikkeling, historische context en mediawijsheid. We meten onze voortgang op diverse gebieden, waaronder sociaal-emotionele ontwikkeling met de IEP-tevredenheidspeiling, en het uiten van gevoelens via de Kwink-methode. Het verkeersexamen in groep 7 en de externe toetsing van het BVL-label dragen bij aan een objectieve beeldvorming. Cultuureducatie wordt structureel ingepland om de continuïteit te waarborgen en teamleren te stimuleren. Voor schooljaar 2023-2024 ligt de focus op de ontwikkeling van een burgerschapsplan en een bijbehorende kalender. De volledige implementatie vindt plaats in schooljaar 2024-2025. Deze initiatieven, samen met onze kernwaarden en missie, vormen een integraal onderdeel van ons kwaliteitsinstrumentarium binnen Stichting Leerrijk!. We leggen verantwoording af aan schoolbestuur, inspectie en ouders via onze plancycli, schoolplannen, schooljaarplannen en schooljaarverslagen. De schoolgids informeert ouders over onze aanpak, resultaten en toekomstige plannen op het gebied van burgerschap en sociale integratie.

Downloaden

Speciaal Aanbod Jonge Kind: VVE bij RK Basisschool De Lage Weijkens

Toelichting van de school

Ontdek Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) op RK Basisschool De Lage Weijkens in Loon op Zand. VVE is een stimulerend programma gericht op taalontwikkeling en een brede ontwikkeling van peuters en kleuters. Ons VVE-programma ondersteunt kinderen van 2 tot 4 jaar (voorschools) en in groep 1-2 van de basisschool (vroegschools). Het doel is een soepele overgang naar het basisonderwijs zonder taalachterstand. We bieden activiteiten die bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en alle andere ontwikkelingsgebieden. De voorschoolse educatie vindt plaats in samenwerking met peuterspeelzalen zoals PSZ De Blokkendoos en PSZ Dikkertje Dap. Dit zorgt voor een naadloze aansluiting met ons basisonderwijs. We streven naar een doorlopende leerlijn, waarbij de activiteiten van de peuterspeelzaal perfect aansluiten bij ons onderwijs in groep 1 en 2. Onze school werkt nauw samen met KMB, specifiek met kinderopvang Dikkertje Dap, die zich naast onze school bevindt. Deze samenwerking garandeert een warme overdracht en een optimale begeleiding voor uw kind. Samen ontwikkelen we de beste aanpak voor de doorstroom van kinderopvang naar onze basisschool. Binnen onze groepen 1 en 2 zetten we doelgericht in op individuele ontwikkeling. We volgen de ontwikkelingslijnen en maken gebruik van het Digikeuzebord om onze lessen te verrijken. Dit zorgt voor een gestructureerde en effectieve leeromgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt RK Basisschool De Lage Weijkens extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, RK Basisschool De Lage Weijkens biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind. Dit omvat Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om taalvaardigheid en algemene ontwikkeling te stimuleren, met een focus op een soepele overgang naar groep 3.

Ja, RK Basisschool De Lage Weijkens biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind. Dit omvat Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om taalvaardigheid en algemene ontwikkeling te stimuleren, met een focus op een soepele overgang naar groep 3.

Met welke partners werkt RK Basisschool De Lage Weijkens samen voor het jonge kind programma?

Onze school werkt succesvol samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Dit omvat Kinderopvang Midden-Brabant (KMB) en Kinderdagopvang Buitenlust, om een doorlopende en kwalitatieve leerlijn te garanderen.

Onze school werkt succesvol samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Dit omvat Kinderopvang Midden-Brabant (KMB) en Kinderdagopvang Buitenlust, om een doorlopende en kwalitatieve leerlijn te garanderen.

Team | RK Basisschool De Lage Weijkens in Loon op Zand | [2025] Schoolregister