
Schoolweging
De schoolweging van De Lage Weijkens is 28,04 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,7% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85% en het landelijk vergelijkingscijfer van 96,4%. Bijna alle leerlingen beheersen hiermee de basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 76,5% een ruim bovenmodale score voor het streefniveau, ver boven de signaleringswaarde van 50,1% en het vergelijkingsgemiddelde (61,1%). Dit geeft aan dat driekwart van de leerlingen het optimale referentieniveau bereikt, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 22,7% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 18,2% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%). De brede adviesrange van vmbo-k (4,5%) tot vwo (22,7%) weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Lage Weijkens | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school worden de leerlingen regelmatig getoetst. Dat doen we zowel met methodegebonden toetsen die na elk lesblok worden afgenomen, als met methode-overstijgende toetsen uit het IEP-leerlingvolgsysteem. De methodegebonden toetsen worden door de leerkracht nagekeken. Bij de toetsen van de hoofdvakken (rekenen en taal) maakt de leerkracht per leerling een analyse van leerstofonderdelen die nog extra aandacht behoeven. Dit leidt dan tot extra instructie in de daaropvolgende lessen. Hierbij zitten de kinderen die extra begeleiding nodig hebben veelal in een instructiegroepje. Ouders worden via de ouderportal op de hoogte gehouden van punten die de kinderen behalen op de methodegebonden toetsen. We nemen ook toetsen af die los van de op school gehanteerde methodes staan, de zgn. methode-overstijgende toetsen. Het betreft hierbij toetsen uit het IEP-leerlingvolgsysteem (LVS). Deze toetsen geven een beeld over de wat langere termijn en geven ook de ontwikkeling van een kind over de diverse leerjaren weer, de zgn. doorgaande lijn. De school houdt vast aan normen die een minimaal te realiseren vaardigheidsgroei aangeven. Als deze doelen niet worden gehaald is dit voor ons op school een reden om eens gericht te kijken wat hiervan de oorzaak is. De intern begeleider (IB-er) heeft hierin een sturende rol. Resultaten op de LVS-toetsen worden schoolbreed ook binnen het team besproken, zodat de leerkrachten binnen de eigen school kennis kunnen nemen van de trends in onderwijsresultaten. Ouders worden over deze toetsresultaten geïnformeerd middels een uitdraai van het IEP-leerlingvolgsysteem. De rol van de intern begeleider Op onze school hebben we een Intern begeleider die zich bezighoudt met de interne leerlingenzorg, te weten Marjan Verburg. Zij heeft een aantal specifieke taken m.b.t. individuele leerlingen: Zij zorgt voor de bewaking van afspraken m.b.t. leerlingenzorg. Zij voert gesprekken met leerkrachten over de individuele leerlingenzorg. Zij beheert de zorgdossiers. Zij houdt gesprekken met de leerkrachten over de toetsresultaten van de groep. Zij voert, waar nodig, de oudergesprekken over de zorgleerlingen. Zij coördineert aanpak en aanpassing van materiaal bij leerproblemen (dyscalculie, dyslexie of schrijfmotoriek). Zij onderhoudt contacten met de externen (bijv. speciaal basisonderwijs, SWV, Jeugdarts, Jeugdverpleegkundige, ambulant begeleider en Schoolmaatschappelijk werker). Zij bewaart overzicht van resultaten op individueel, klas- en schoolniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend lage onderadvisering: slechts 6,9% tegen 11,8% landelijk. 37,9% van de leerlingen presteert boven advies, wat het effect van de zorgvuldige adviesprocedure en monitoring onderstreept. De combinatie van leerlingvolgsysteem en IEP-toetscontrole lijkt hier succesvol.
Sociale ontwikkeling
Sociaal-emotionele ontwikkeling De sociaal-emotionele ontwikkeling is de ontwikkeling van een eigen persoonlijkheid, overeenkomstig met verwachtingen en gedragingen uit de sociale omgeving. Bij de sociaal-emotionele ontwikkeling hoort onder andere het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind. De sociaal-emotionele ontwikkeling is te splitsen in de sociale en de emotionele ontwikkeling. De sociale ontwikkeling omvat het krijgen van begrip voor andere mensen en het ontwikkelen van positief gedrag en vaardigheden ten opzichte van de medemens. Bij de emotionele ontwikkeling gaat het erom dat het kind leert de gevoelens van zichzelf en anderen te begrijpen en om daar goed mee om te gaan. LEES MINDER
Respect
Samen spelen en leren
Goed omgaan met gevoelens
Wat is de werkwijze van RK Basisschool De Lage Weijkens voor sociale ontwikkeling?
RK Basisschool De Lage Weijkens gebruikt de methode 'Kwink' en coöperatieve werkvormen om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. De school gebruikt een leerlingvolgsysteem voor groep 1 t/m 8, waarin observatiegegevens worden geregistreerd en besproken. De schoolregels zijn gericht op een veilige omgeving voor alle leerlingen. Bij overtreding van de regels volgt een gesprek en eventueel straf. In hardnekkige gevallen kan de school overgaan tot schorsing.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool De Lage Weijkens om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool De Lage Weijkens gebruikt IEP en digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De Lage Weijkens?
RK Basisschool De Lage Weijkens gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.