
Het team van Basisschool De Blokkendoos in Loon op Zand
Current section: teamZie hier hoe het team van Basisschool De Blokkendoos is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Blokkendoos. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Basisschool De Blokkendoos bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Blokkendoos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Basisschool De Blokkendoos zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 94.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Blokkendoos. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Basisschool De Blokkendoos werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Blokkendoos gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Vervangingsregelingen bij Basisschool De Blokkendoos
Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig is, zetten wij alles op alles om voor een passende vervanging te zorgen. Vanwege het landelijke lerarentekort is dit niet altijd direct mogelijk, maar wij zoeken altijd naar de beste oplossing om uw kind ononderbroken kwalitatief onderwijs te bieden. Onze standaardprocedure start met het benaderen van gekwalificeerde leerkrachten uit onze vervangingspool. Via het Regionaal Transfer Centrum en onze interne tool VervangingsManager, proberen we snel een geschikte invaller te vinden. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan kijken we binnen de schoolorganisatie. Denk hierbij aan het inzetten van parttime medewerkers voor extra uren, of het flexibel inplannen van ons huidige team en onderwijsondersteuners. We zijn echter terughoudend met het inzetten van zorg- en ondersteunend personeel, aangezien hun reguliere taken cruciaal zijn voor de dagelijkse begeleiding van onze leerlingen. In situaties waar directe vervanging niet haalbaar is, werken we soms met creatieve alternatieve programma's. We hebben contacten met externe partners die gespecialiseerde invulling kunnen geven aan een schooldag, bijvoorbeeld met muziek, beeldende kunst of bewegingsactiviteiten. Deze invulling proberen we zo goed mogelijk te integreren in het dagprogramma, al ligt de focus op zo'n dag mogelijk niet op de kernvakken. Indien geen van de bovengenoemde opties een passende oplossing biedt, en we geen externe hulp kunnen inschakelen, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk wordt opgedeeld over andere groepen. Dit doen we om de impact te minimaliseren en de belasting gelijkmatig te verdelen. Leerlingen ontvangen in dit geval indien mogelijk lesmateriaal om toch aan hun schooltaken te werken, hetzij fysiek, hetzij digitaal. Als laatste redmiddel, bij onoverkomelijke omstandigheden, vragen we ouders hun kinderen thuis op te vangen. Voor kinderen die absoluut niet thuis kunnen blijven, bieden wij opvang op school. Alle communicatie hierover verloopt schriftelijk, conform de richtlijnen van de onderwijstinspectie. Belangrijk om te weten is dat de directeur en de intern begeleider niet worden ingezet voor reguliere vervanging. LEES MEER OVER ONZE ONDERWIJSPRAKTIJK
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Uitgaan van onderwijsbehoeften
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Blokkendoos
Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Blokkendoos beschikken we over een ervaren Intern Begeleider (IB'er) met uitgebreide expertise om leraren te ondersteunen bij het optimaliseren van de leerlingenaanpak. Onze ondersteuningsstructuur is gedetailleerd beschreven in een apart document. We volgen strikt het protocol dyslexie en zetten extra in op leesontwikkeling voor leerlingen in groep 3 en 4. Daarnaast is schoolbreed expertise beschikbaar voor observatie en specialistische vragen rondom leren, motoriek en gedrag. Bij specifieke onderwijsbehoeften maken we regelmatig gebruik van externe professionals. Een gespecialiseerde leerkracht richt zich op rekenonderwijs. Samen met de IB'er voert hij groepsbezoeken uit en biedt hij concrete verbeterpunten aan. Hij ondersteunt ook leerkrachten bij effectieve blokplanning en analyse. In het schooljaar 2025-2026 breiden we onze expertise uit met een nieuwe leerkracht die een opleiding tot specialist taal- en leesonderwijs volgt. Zowel voor spelling als rekenen hanteren we de effectieve EDI-instructiemethode. Dit versterkt onze interne expertise voor de kernvakken. Bovenschools kunnen we altijd rekenen op de consultatie van een orthopedagoog. Externe expertise wordt ingekocht waar nodig. Bij hulpvragen van leerkrachten over hun handelen, kijken we intern wie de beste ondersteuning kan bieden. Voor vragen rond de ontwikkeling van een leerling, waarbij observatie in de groep wenselijk is, overleggen we altijd vooraf met de ouders. Onze school kent ook leraarondersteuners die nauw samenwerken met de leerkracht. Zij begeleiden kleine groepjes leerlingen voor extra uitleg, inoefening of verdieping, en werken soms ook met leerlingen die een individueel leerpad volgen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Blokkendoos onderscheidt zich door een positief en veilig pedagogisch klimaat waar incidenten minimaal zijn. We besteden expliciet aandacht aan waarden, normen en sociaal gedrag. Bij conflicten of pestgedrag worden de betrokken kinderen direct aangepakt en, indien nodig, worden ouders ingeschakeld. Onze gedragsspecialist stuurt het kernteam veiligheid aan en ziet toe op de naleving van ons anti-pest protocol. Zij initieert ook activiteiten gericht op sociale veiligheid, de 'lentekriebels' en algemeen gedrag in de klas. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij gedragsregulatie, kan de expertise van de gedragsspecialist worden ingeroepen. Daarnaast kan de school een beroep doen op externe professionals, zoals ambulante begeleiders (AB) van De Kracht en Past Onderwijs. Deze AB'ers adviseren leerkrachten en bieden incidenteel begeleiding aan leerlingen en/of ouders. Onze focus ligt op het creëren van een omgeving waarin elk kind zich gerespecteerd en veilig voelt, wat essentieel is voor optimale leerprestaties.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze gedragsspecialist zorgt ervoor dat afspraken en de doorlopende lijn van de lesmethode 'Kwink' meermalen per jaar worden benadrukt, met specifieke aandacht voor gedrag en werkhouding. Leerkrachten op De Blokkendoos zijn bekend met diverse strategieën voor het verbeteren van werkhouding en taakaanpak. Bij twijfel of behoefte aan advies, wordt de Intern Begeleider (IB'er) geraadpleegd. Indien interne ondersteuning onvoldoende blijkt, kunnen we expertise inroepen van De Kracht en Past Onderwijs voor gezamenlijke probleemoplossing. Dit gebeurt altijd in de vorm van een gedeeld plan van aanpak dat de leerkracht samen met de leerling uitvoert. In het schooljaar 2025-2026 start een leerkracht van de onderbouw met een opleiding tot spelspecialist, wat onze deskundigheid verder zal vergroten.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Levensstijl
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Een van onze leerkrachten in de onderbouw heeft zich gespecialiseerd in de motorische ontwikkeling van jonge kinderen, met name gericht op de kleuterklassen. Binnen ons schoolteam is een leerkracht werkzaam die tevens gediplomeerd is als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Haar uitgebreide kennis van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van kinderen stelt haar in staat om waardevol advies en observatie te bieden wanneer dit nodig is. Voor bewegingsonderwijs in groep 3 en hoger werken we samen met een externe, gediplomeerde vakleerkracht bewegingsonderwijs van het BeweegBuro. Er is regelmatige afstemming tussen deze vakleerkracht en de school om het bewegingsaanbod te optimaliseren.
Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Blokkendoos biedt geen specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging door gespecialiseerde schoolmedewerkers. Voor dergelijke zorgvragen verwijzen wij naar de ouders of externe professionele instanties.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Blokkendoos
Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool De Blokkendoos
Wat zijn de belangrijkste doelen in het schoolplan van De Blokkendoos?
Op welke manieren realiseert De Blokkendoos haar onderwijsdoelen?
Stimuleer Uw Kind: Aanbod Jonge Kind Basisschool De Blokkendoos
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Basisschool De Blokkendoos extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Met welke organisaties werkt Basisschool De Blokkendoos samen?
De Blokkendoos werkt samen met diverse kinderopvangpartners, waaronder KMB, om een naadloze overgang naar het basisonderwijs te faciliteren.