Basisschool De Blokkendoos in Loon op Zand

Het team van Basisschool De Blokkendoos in Loon op Zand

Current section: team
Ecliptica 26
5175 Loon op Zand

Zie hier hoe het team van Basisschool De Blokkendoos is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Blokkendoos. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Blokkendoos bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Blokkendoos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Blokkendoos zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.7%)
Man (5.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Blokkendoos. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (45%)
35-45 jaar (15%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Blokkendoos werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.7%)
Direct ondersteunend personeel (10.5%)
Indirect ondersteunend personeel (10.5%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Blokkendoos gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Vervangingsregelingen bij Basisschool De Blokkendoos

Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig is, zetten wij alles op alles om voor een passende vervanging te zorgen. Vanwege het landelijke lerarentekort is dit niet altijd direct mogelijk, maar wij zoeken altijd naar de beste oplossing om uw kind ononderbroken kwalitatief onderwijs te bieden. Onze standaardprocedure start met het benaderen van gekwalificeerde leerkrachten uit onze vervangingspool. Via het Regionaal Transfer Centrum en onze interne tool VervangingsManager, proberen we snel een geschikte invaller te vinden. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan kijken we binnen de schoolorganisatie. Denk hierbij aan het inzetten van parttime medewerkers voor extra uren, of het flexibel inplannen van ons huidige team en onderwijsondersteuners. We zijn echter terughoudend met het inzetten van zorg- en ondersteunend personeel, aangezien hun reguliere taken cruciaal zijn voor de dagelijkse begeleiding van onze leerlingen. In situaties waar directe vervanging niet haalbaar is, werken we soms met creatieve alternatieve programma's. We hebben contacten met externe partners die gespecialiseerde invulling kunnen geven aan een schooldag, bijvoorbeeld met muziek, beeldende kunst of bewegingsactiviteiten. Deze invulling proberen we zo goed mogelijk te integreren in het dagprogramma, al ligt de focus op zo'n dag mogelijk niet op de kernvakken. Indien geen van de bovengenoemde opties een passende oplossing biedt, en we geen externe hulp kunnen inschakelen, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk wordt opgedeeld over andere groepen. Dit doen we om de impact te minimaliseren en de belasting gelijkmatig te verdelen. Leerlingen ontvangen in dit geval indien mogelijk lesmateriaal om toch aan hun schooltaken te werken, hetzij fysiek, hetzij digitaal. Als laatste redmiddel, bij onoverkomelijke omstandigheden, vragen we ouders hun kinderen thuis op te vangen. Voor kinderen die absoluut niet thuis kunnen blijven, bieden wij opvang op school. Alle communicatie hierover verloopt schriftelijk, conform de richtlijnen van de onderwijstinspectie. Belangrijk om te weten is dat de directeur en de intern begeleider niet worden ingezet voor reguliere vervanging. LEES MEER OVER ONZE ONDERWIJSPRAKTIJK

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Uitgaan van onderwijsbehoeften

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Blokkendoos

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Blokkendoos beschikken we over een ervaren Intern Begeleider (IB'er) met uitgebreide expertise om leraren te ondersteunen bij het optimaliseren van de leerlingenaanpak. Onze ondersteuningsstructuur is gedetailleerd beschreven in een apart document. We volgen strikt het protocol dyslexie en zetten extra in op leesontwikkeling voor leerlingen in groep 3 en 4. Daarnaast is schoolbreed expertise beschikbaar voor observatie en specialistische vragen rondom leren, motoriek en gedrag. Bij specifieke onderwijsbehoeften maken we regelmatig gebruik van externe professionals. Een gespecialiseerde leerkracht richt zich op rekenonderwijs. Samen met de IB'er voert hij groepsbezoeken uit en biedt hij concrete verbeterpunten aan. Hij ondersteunt ook leerkrachten bij effectieve blokplanning en analyse. In het schooljaar 2025-2026 breiden we onze expertise uit met een nieuwe leerkracht die een opleiding tot specialist taal- en leesonderwijs volgt. Zowel voor spelling als rekenen hanteren we de effectieve EDI-instructiemethode. Dit versterkt onze interne expertise voor de kernvakken. Bovenschools kunnen we altijd rekenen op de consultatie van een orthopedagoog. Externe expertise wordt ingekocht waar nodig. Bij hulpvragen van leerkrachten over hun handelen, kijken we intern wie de beste ondersteuning kan bieden. Voor vragen rond de ontwikkeling van een leerling, waarbij observatie in de groep wenselijk is, overleggen we altijd vooraf met de ouders. Onze school kent ook leraarondersteuners die nauw samenwerken met de leerkracht. Zij begeleiden kleine groepjes leerlingen voor extra uitleg, inoefening of verdieping, en werken soms ook met leerlingen die een individueel leerpad volgen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Coördinator Sociale Veiligheid en Anti-Pestbeleid

Toelichting van de school:

Basisschool De Blokkendoos onderscheidt zich door een positief en veilig pedagogisch klimaat waar incidenten minimaal zijn. We besteden expliciet aandacht aan waarden, normen en sociaal gedrag. Bij conflicten of pestgedrag worden de betrokken kinderen direct aangepakt en, indien nodig, worden ouders ingeschakeld. Onze gedragsspecialist stuurt het kernteam veiligheid aan en ziet toe op de naleving van ons anti-pest protocol. Zij initieert ook activiteiten gericht op sociale veiligheid, de 'lentekriebels' en algemeen gedrag in de klas. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij gedragsregulatie, kan de expertise van de gedragsspecialist worden ingeroepen. Daarnaast kan de school een beroep doen op externe professionals, zoals ambulante begeleiders (AB) van De Kracht en Past Onderwijs. Deze AB'ers adviseren leerkrachten en bieden incidenteel begeleiding aan leerlingen en/of ouders. Onze focus ligt op het creëren van een omgeving waarin elk kind zich gerespecteerd en veilig voelt, wat essentieel is voor optimale leerprestaties.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist zorgt ervoor dat afspraken en de doorlopende lijn van de lesmethode 'Kwink' meermalen per jaar worden benadrukt, met specifieke aandacht voor gedrag en werkhouding. Leerkrachten op De Blokkendoos zijn bekend met diverse strategieën voor het verbeteren van werkhouding en taakaanpak. Bij twijfel of behoefte aan advies, wordt de Intern Begeleider (IB'er) geraadpleegd. Indien interne ondersteuning onvoldoende blijkt, kunnen we expertise inroepen van De Kracht en Past Onderwijs voor gezamenlijke probleemoplossing. Dit gebeurt altijd in de vorm van een gedeeld plan van aanpak dat de leerkracht samen met de leerling uitvoert. In het schooljaar 2025-2026 start een leerkracht van de onderbouw met een opleiding tot spelspecialist, wat onze deskundigheid verder zal vergroten.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Levensstijl

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Leerkracht Onderbouw
Gediplomeerde Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Een van onze leerkrachten in de onderbouw heeft zich gespecialiseerd in de motorische ontwikkeling van jonge kinderen, met name gericht op de kleuterklassen. Binnen ons schoolteam is een leerkracht werkzaam die tevens gediplomeerd is als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Haar uitgebreide kennis van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van kinderen stelt haar in staat om waardevol advies en observatie te bieden wanneer dit nodig is. Voor bewegingsonderwijs in groep 3 en hoger werken we samen met een externe, gediplomeerde vakleerkracht bewegingsonderwijs van het BeweegBuro. Er is regelmatige afstemming tussen deze vakleerkracht en de school om het bewegingsaanbod te optimaliseren.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Blokkendoos biedt geen specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging door gespecialiseerde schoolmedewerkers. Voor dergelijke zorgvragen verwijzen wij naar de ouders of externe professionele instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Aula met podium

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Blokkendoos

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Bij Basisschool De Blokkendoos start passend onderwijs direct bij de aanmelding van uw kind. We voeren een persoonlijk gesprek om de unieke talenten en behoeften van uw kind te begrijpen, waarbij we ook advies inwinnen bij eerdere opvanglocaties of scholen. Indien onze school niet optimaal aansluit bij de onderwijsbehoeften, werken we nauw met u samen om de meest geschikte onderwijsplek te vinden, inclusief opties bij andere basisscholen in de omgeving. Samenwerking voor Passend Onderwijs: De Blokkendoos en Samenwerkingsverband LHA Wij zijn trots op onze aansluiting bij Samenwerkingsverband Langstraat, Heusden, Altena (LHA). Dit partnerschap stelt ons in staat om een robuuste basisondersteuning te bieden aan leerlingen. Kinderen met specifieke leeruitdagingen zoals dyslexie, dyscalculie, een lichte leervertraging of -versnelling ontvangen bij ons het onderwijs dat hen verder brengt. Specifieke Expertise voor Extra Ondersteuning Onze school biedt gespecialiseerde hulp aan leerlingen met diverse behoeften, waaronder dyslexie, dyscalculie, DCD, een milde vorm van autisme, spraakontwikkelingsproblemen en hoogbegaafdheid. Ook kinderen met specifieke medische diagnoses kunnen bij ons terecht, mits het onderwijs passend gemaakt kan worden binnen de geboden zorg. Interne Expertise voor Optimale Begeleiding Om de kwaliteit van onze ondersteuning te waarborgen, beschikt Basisschool De Blokkendoos over specialistische kennis. We ontvangen ambulante begeleiding van expertisecentrum De Kracht en Passend Onderwijs, wat onze capaciteit voor individuele begeleiding aanzienlijk versterkt. Begeleide Overstap naar Speciaal (Basis)onderwijs In situaties waar basisondersteuning en extra hulp onvoldoende resultaat bieden, begeleiden we een overstap naar speciaal (basis)onderwijs zorgvuldig. In samenwerking met het deskundige bevoegd gezag (DBG-er) en het samenwerkingsverband, faciliteren we een soepele transitie voor uw kind. Vorig schooljaar heeft één leerling succesvol de overstap gemaakt. Breinrijk: Verrijkingsprogramma voor Talentvolle Leerlingen Voor leerlingen vanaf groep 4 die extra uitdaging nodig hebben, biedt Breinrijk een verrijkend programma. Onze gespecialiseerde leerkrachten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid begeleiden deze leerlingen. Meer informatie over de aanmeldprocedure is verkrijgbaar bij onze intern begeleider. Taalschool Wereldrijk: Integratie voor Nieuwkomers Taalschool Wereldrijk verwelkomt leerlingen van groep 3 tot en met 8 die nieuw zijn in Nederland en de Nederlandse taal nog leren. Met een programma gericht op taal en burgerschap, stroomt de meerderheid na ongeveer anderhalf jaar door naar een reguliere basisschool in de buurt om hun ontwikkeling voort te zetten. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning Onze ambitie is om de ondersteuningsstructuur continu te verbeteren. We streven ernaar dat elke medewerker een duidelijk beeld heeft van de ondersteuningsniveaus en de jaarlijkse planning voor analyses en evaluaties effectief wordt gevolgd. Vanaf groep 3 implementeren we de EDI-methode voor reken- en spellinginstructie, met gedifferentieerde lesstof voor elke leerling. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, is er de plusklas, waar de plusklasleerkracht nauw samenwerkt met de eigen leerkracht om leerdoelen en weektaken op maat te maken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool De Blokkendoos

Wat zijn de belangrijkste doelen in het schoolplan van De Blokkendoos?

Bij Basisschool De Blokkendoos zetten we vol in op de talentontwikkeling en het eigenaarschap van onze leerlingen. We streven ernaar om het welbevinden en de betrokkenheid van elk kind zichtbaar te vergroten door al onze activiteiten hierop af te stemmen. Onze focus op onderwijsbehoeften en didactiek: We hanteren het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) waar mogelijk, om effectieve instructie te garanderen. De afgelopen jaren lag de nadruk op rekenonderwijs, en komend jaar breiden we dit uit naar rekenen en spelling om aan te sluiten bij de leerbehoeften. Ontwikkelingsvolging en ambitieuze doelen: De ontwikkeling van elke leerling wordt nauwgezet gevolgd via lessen, methodegebonden toetsen en Cito-toetsen. De geanalyseerde gegevens leiden tot concrete vervolgstappen en aangepaste lesplanningen, met extra ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben. Verbinding en betekenisvol leren: We leggen graag verbanden tussen cultuuronderwijs, wereldoriëntatie en taal, vaak in relatie tot actuele maatschappelijke thema's. In de onderbouw werken we met een thematisch aanbod, terwijl we in hogere groepen de relevantie van leerstof koppelen aan de maatschappij en vakken integreren. Burgerschap en aandacht voor gedrag: Burgerschapsonderwijs integreren we zoveel mogelijk in ons dagelijkse lesprogramma en thema's, met aandacht voor elkaar en democratische waarden. Sinds schooljaar 2022-2023 hebben we een specifiek burgerschapsdocument en een leerlingenraad. We zetten de methode Kwink in voor sociaal-emotionele ontwikkeling en werken aan een positief leerklimaat met duidelijke gedragsafspraken. Organisatie en samenwerking: We stimuleren gespreide leiderschap met expertleerkrachten en leren continu beter kijken naar individuele onderwijsbehoeften, wat leidt tot flexibele onderwijsorganisatie. Regelmatige teamontmoetingen en studiedagen zorgen voor continue professionalisering en samenwerking.

Op welke manieren realiseert De Blokkendoos haar onderwijsdoelen?

Basisschool De Blokkendoos hanteert een gestructureerde aanpak voor kwaliteitsverbetering met behulp van de 4D-cyclus (Data, Duiden, Doelen, Doen) en de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act). 4D en PDCA toepassing: De 4D-cyclus wordt gebruikt voor het analyseren van toetsresultaten, waarbij data worden vertaald naar concrete doelen en acties. De PDCA-cyclus ondersteunt het implementeren en bewaken van processen en activiteiten. Jaarplan 2025-2026: Ons jaarplan vormt de basis voor kwaliteitsontwikkeling en bevat de hoofdonderwerpen zoals de ondersteuningsstructuur, effectieve instructie (EDI), sociale veiligheid, kleuteronderwijs, teamontwikkeling en burgerschapsonderwijs. Werken met Kwaliteitskaarten (WMK): We gebruiken een integraal kwaliteitssysteem (WMK) voor zelfanalyse, monitoring en verbetering, gebaseerd op de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Dit systeem biedt inzicht in sterke punten en aandachtspunten op zowel school- als organisatieniveau. Reflectie en voortgangsgesprekken: Regelmatig overleg tussen directie, intern begeleider en teamleden zorgt voor continue reflectie op de kwaliteitsontwikkeling. Ook is er structureel overleg met het bevoegd gezag en worden expertleerkrachten betrokken bij het bewaken van de voortgang. Klassenbezoeken en collegiale consultatie: Regelmatige klassenbezoeken met kijkwijzers helpen ons de voortgang in de praktijk te monitoren, met specifieke aandacht voor didactiek en vakspecifieke ontwikkelingen. We stimuleren leerkrachten om elkaars lessen te bezoeken en te reflecteren, wat bijdraagt aan gedeeld eigenaarschap en continue verbetering. Tussenevaluaties met de medezeggenschapsraad: De schoolleiding deelt de ontwikkelingen en kwaliteitsagenda structureel met de medezeggenschapsraad, zodat ouders betrokken zijn bij het beleid en advies kunnen geven.

Stimuleer Uw Kind: Aanbod Jonge Kind Basisschool De Blokkendoos

Toelichting van de school

Basisschool De Blokkendoos biedt een rijke leeromgeving voor jonge kinderen, met een sterke focus op taalontwikkeling en brede ontwikkeling in groep 1-2. Hoewel er geen specifiek Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma direct aan onze school verbonden is, waarborgen wij een uitstekende voorbereiding op de basisschool. VVE-programma's zijn essentieel voor het voorkomen en verminderen van mogelijke ontwikkelingsachterstanden bij kinderen tussen twee en zes jaar. Dit gebeurt door middel van spelend leren, met speciaal ontwikkelde methodes thuis, op het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal of voorschool. De gemeente Loon op Zand draagt de wettelijke verantwoordelijkheid voor voorschoolse educatie en stelt het beleid vast. Indicatie voor VVE vindt plaats via het consultatiebureau, waarbij gekeken wordt naar de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. Jaarlijks vindt er een VVE-overleg plaats met alle relevante partners, zoals de gemeente, kinderopvangorganisaties en GGD, om de kwaliteit en continuïteit van het aanbod te waarborgen. De Blokkendoos onderhoudt nauwe banden met lokale peuterspeelzalen en kinderopvanginstellingen. Bij de overstap naar onze school zorgen wij, met toestemming van ouders, voor een soepele informatie-uitwisseling via overdrachtsdossiers. Bij kinderen die een VVE-traject hebben gevolgd, vindt een 'warme overdracht' plaats, waarbij de leerkracht van groep 1-2 en de intern begeleider de ontwikkeling van het kind met de kinderopvang bespreken.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Blokkendoos extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Basisschool De Blokkendoos richt zich op een sterke taal- en algemene ontwikkeling voor alle jonge kinderen in groep 1-2, binnen een stimulerende leeromgeving.

Met welke organisaties werkt Basisschool De Blokkendoos samen?

De Blokkendoos werkt samen met diverse kinderopvangpartners, waaronder KMB, om een naadloze overgang naar het basisonderwijs te faciliteren.

De Blokkendoos werkt samen met diverse kinderopvangpartners, waaronder KMB, om een naadloze overgang naar het basisonderwijs te faciliteren.

Team | Basisschool De Blokkendoos in Loon op Zand | [2025] Schoolregister