
Schoolweging
De schoolweging van De Blokkendoos is 28,08 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school significant beter dan zowel de landelijke norm (85%) als vergelijkbare scholen (96,4%). Dit laat zien dat basisvaardigheden structureel verankerd zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen kenmerken zich door een sterke focus op theoretische leerwegen: 34,6% havo/vwo-advies tegenover 10,9% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (3,9% vmbo-b/k vs. 5,5% landelijk), wat past bij het hoge streefniveau. De 7,7% vwo-adviezen tonen ruimte voor excellentiebeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Blokkendoos | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school maakt gebruik van het Cito LOVS (leerling ontwikkel- en volgsysteem), dat afgelopen schooljaar is overgegaan in LVS Leerling in Beeld. Dit systeem geeft actuele en betrouwbare informatie over de leeropbrengsten van groepen en kinderen, gerelateerd aan landelijke normen en in vergelijking met andere scholen. In groep 1-2 nemen we geen toetsen af, maar werken we wel met een observatie-systeem, genaamd Kijk! Voor alle kleuters worden de Kijk! lijsten tweemaal per jaar ingevuld. We starten hiermee pas als een kleuter minimaal 3 maanden op school zit. Vanaf groep 3 worden van elk kind twee maal per jaar toetsen van Cito afgenomen, zodat de leerontwikkeling objectief kan worden gevolgd. Ouders worden geïnformeerd over de uitkomsten van deze toetsen. De toetsperiodes zijn in januari/februari en juni/juli. De school hanteert de 4D-kwaliteitscyclus (data-duiden-doelen-doen) waarin de Cito-uitkomsten per leerling en per groep worden geanalyseerd (data). De leerkracht van het kind bespreekt de uitkomsten met de intern begeleider in haar rol als kwaliteitscoördinator. Er wordt hierbij ingezoomd op kind- klas- en leerkrachtaspecten die de opbrengsten verklaren en er wordt indien nodig een specifiek plan van aanpak opgesteld met doelen voor de volgende fase van het leerjaar (duiden en doelen). De leerkracht richt het onderwijs (lesaanbod, materiaal, werkwijze) hierop in (doen) en middels klassenbezoeken en tussentijdse gesprekken wordt gemonitord of de gekozen aanpak adequaat is. Vanuit (landelijk opgestelde) leerlijnen wordt gewerkt aan tussendoelen, waar de meeste lesmethodes op ingericht zijn. Indien nodig kan worden afgeweken van de methode, bijvoorbeeld om extra aandacht te besteden een bepaalde lesstof. De meeste lesmethodes voorzien in eigen tussentoetsen, waarmee vooral wordt gevolgd of er voldoende resultaat is behaald vanuit de aangeboden lessen. Deze methodegebonden toetsen zijn ook genormeerd en staan los van de genoemde Cito LOVS-toetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,2% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 30,4% boven het advies uitkomt. Deze cijfers bevestigen het voorzichtig adviseren en de doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Met een groepsbrede aanpak willen we positief gedrag stimuleren en aanleren om verstorend gedrag, waaronder pestgedrag, zoveel mogelijk te voorkomen. Wij werken aan vijf levensvaardigheden: besef hebben van jezelf, zelfmanagement, besef hebben van de ander, relaties kunnen hanteren en keuzes kunnen maken. We willen dit bereiken met een methodische aanpak waarvoor we in alle groepen de methode Kwink gebruiken voor sociaal emotioneel leren. Op de Blokkendoos hanteren we regels en afspraken op school- en groepsniveau. De regels op groepsniveau worden aan het begin van elk schooljaar samen met de kinderen opgesteld met behulp van het pestprotocol. LEES MINDER
Vertrouwen en welbevinden
Betrokkenheid
Zorgen voor elkaar
Wat is de werkwijze van Basisschool De Blokkendoos voor sociale ontwikkeling?
De professionals van Basisschool De Blokkendoos observeren de kinderen en leggen via het programma "Kindbegrip" het welbevinden vast. Met behulp van de 4D-kwaliteitscyclus wordt een passend plan van aanpak opgesteld, waarbij elke klas thema’s krijgt die specifieke aandacht krijgen. Er is aandacht voor gedrag en burgerschapscompetenties. De eerste schoolweken worden besteed aan de ‘Gouden Weken’.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Blokkendoos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Blokkendoos gebruikt de volgende registratievormen: Kijk! en Kindbegrip.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Blokkendoos?
Basisschool De Blokkendoos gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.