
De resultaten van Basisschool De Blokkendoos in Loon op Zand
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Blokkendoos, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Blokkendoos bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Blokkendoos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Blokkendoos
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden geëvalueerd in groep acht middels een doorstroomtoets. Conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie dient minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau te halen. Deze 85% fungeert als de landelijk vastgestelde signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Blokkendoos.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op Basisschool De Blokkendoos
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt bij het verlaten van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de betreffende school, zoals ook voor Basisschool De Blokkendoos.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Blokkendoos?
Basisschool De Blokkendoos in Loon op Zand verzorgt uitstekend basisonderwijs waar leerlingen naar verwachting presteren. Onze schoolambities worden consequent behaald, wat resulteert in schooladviezen die grotendeels overeenkomen met de eindtoetsresultaten van onze leerlingen. Wij bieden onze leerlingen in groep 7 een indicatie voor hun toekomstige middelbareschoolkeuze. Dit helpt leerlingen en hun ouders om zich tijdig te oriënteren op het vervolgonderwijs. Aan het begin van groep 8 organiseren we een informatieve bijeenkomst voor alle ouders. Hierin lichten we de procedure van het schooladvies en de aanmelding toe, zodat u volledig geïnformeerd bent. Sinds 2024 integreren we de doorstroomtoets in onze advisering. Een voorlopig schooladvies wordt gegeven voordat de toets plaatsvindt. Na ontvangst van de doorstroomtoetsuitslag wordt dit advies definitief. Mocht een leerling beter presteren dan verwacht op basis van het voorlopig advies, dan wordt dit altijd heroverwogen en indien nodig naar boven bijgesteld, zonder dat het ooit naar beneden gaat. We streven naar een enkelvoudig diploma-advies, vaak gecombineerd met een plaatsingsadvies, zoals HAVO-diploma met plaatsing in een HAVO-VWO brugklas. Dit biedt onze leerlingen maximale flexibiliteit, aangezien middelbare scholen in Tilburg, Waalwijk en Kaatsheuvel diverse brugklastypen aanbieden. Met dit brede advies houden we alle mogelijkheden open. De recente doorstroomtoetsen resulteerden in de noodzaak om 8 adviezen te heroverwegen en 2 adviezen bij te stellen, wat de dynamiek van onze advisering onderstreept. Jaarlijks evalueren en optimaliseren we onze adviesprocedure om de beste ondersteuning te garanderen. Dit zorgt ervoor dat onze leerlingen optimaal worden voorbereid op hun schoolcarrière na de basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op De Blokkendoos
Op Basisschool De Blokkendoos stimuleren we een positieve groepssfeer en sociale cohesie. Met een proactieve aanpak richten we ons op het aanleren van gewenst gedrag en het voorkomen van pesten. Kinderen ontwikkelen hier vijf essentiële levensvaardigheden: zelfbewustzijn, zelfmanagement, empathie, effectieve communicatie en verantwoordelijke besluitvorming. Onze gestructureerde aanpak omvat het gebruik van de methode 'Kwink' voor sociaal-emotionele educatie in alle klassen. Deze methode bevordert actief sociaal leren en welzijn. Daarnaast hanteren we duidelijke school- en groepsregels die aan het begin van elk schooljaar gezamenlijk met de leerlingen worden opgesteld, mede gebaseerd op ons pestprotocol.
Gezamenlijk Vertrouwen en Welbevinden
Actieve Betrokkenheid van Iedereen
Zorgzaamheid en Onderlinge Steun
Hoe bevordert Basisschool De Blokkendoos de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze leerkrachten observeren leerlingen nauwgezet en registreren hun onderwijsbehoeften. Twee keer per jaar evalueren we het welbevinden en de betrokkenheid van elk kind met het programma 'Kindbegrip'. Op basis van deze data stellen we individuele of groepsgerichte plannen op om ontwikkelingsdoelen te behalen. Visuele hulpmiddelen maken in elke klas zichtbaar aan welke sociaal-emotionele thema's we werken. In de bovenbouw formuleren leerlingen zelf hun persoonlijke ontwikkelingsdoelen. Regelmatige klassengesprekken over gewenst gedrag en burgerschapscompetenties versterken dit proces. De start van het schooljaar staat in het teken van de 'Gouden Weken', waarin we de groepsdynamiek versterken door gezamenlijke afspraken, rolverdelingen en gedeelde doelen vast te stellen. Voor het buitenspelen hanteren we duidelijke, met de leerlingen besproken regels. Leerlingen hebben zelfs meegeholpen om deze regels visueel te maken, met posters van groep 7 als resultaat. Binnen onze gemeente hanteren we 'De Gouden Formule': 'Ik ben welkom zoals ik ben', 'Ik help anderen als ik kan', en 'Ik pas goed op alles om me heen'. Deze formule wordt ondersteund met spelletjes, posters en activiteiten die positief groepsgedrag bevorderen.
Welke methoden gebruikt De Blokkendoos voor het meten van sociale opbrengsten?
Basisschool De Blokkendoos maakt gebruik van de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten effectief te meten: * Sociaal Emotionele Vragenlijst * Leerling in beeld * Observatie-instrument Kleuterrevolutie
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Leerling in beeld
- Observatie-instrument Kleuterrevolutie
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Blokkendoos?
Voor sociaal-emotioneel leren zet Basisschool De Blokkendoos de volgende effectieve methode in: * Kwink
- Kwink
Onderwijsinspectie Resultaten: Wat Vindt de Inspectie van Basisschool De Blokkendoos?
De onderwijsinspectie beoordeelt scholen op kwaliteit en veiligheid. Basisschool De Blokkendoos hecht veel waarde aan transparantie en deelt graag de bevindingen van de inspectie. Hier vindt u een overzicht van de meest recente rapporten en beoordelingen die inzicht geven in ons onderwijs. Ontdek hoe wij streven naar excellentie en continuïteit in het leerproces voor al onze leerlingen. We nodigen u uit om de details te bekijken en meer te leren over onze school.