
Schoolweging
De schoolweging van St. Joseph Lochem is 27,96 , met een spreiding van 6,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,91% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral in vergelijking met het regionale gemiddelde van 96,45%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 75,36%, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit geeft aan dat driekwart van de leerlingen het hogere referentieniveau voor taal en rekenen bereikt, tegenover 61,13% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 27,27% vmbo-(g)t/havo en 15,15% vwo-advies (tegenover 10,34% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij de academische focus beschreven in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Joseph Lochem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.1 | 175.23 | 179.96 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De intern begeleider maakt halfjaarlijks een trendanalyse van de CITO-LVS toetsen. Ook de eindtoets wordt geëvalueerd. Opvallende trends worden besproken en zijn aanleiding voor het maken van beleid, afspraken en/of inzetten van scholing. Naar aanleiding van deze trendanalyses hebben we de afgelopen jaren een speerpunt gemaakt van de volgende aspecten: Effectieve, doelgerichte lessen; Differentiatie op niveau van de leerling. Resultaat van deze inspanningen is dat in alle leerjaren onze schoolambities worden behaald. Komend schooljaar richten we ons op het bieden van een verrijkt basisaanbod gericht op onze middenmoot, waarbij het ervaren van eigenaarschap door de leerling ook een rol speelt. Daarnaast willen we de didactische aanpak op gebied van begrijpend lezen verder doorontwikkelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,81% landelijk. De combinatie van intensieve monitoring (zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel) en maatwerk bij doorstroom lijkt hieraan bij te dragen. 24% van de leerlingen stroomt zelfs boven advies door, wat het vertrouwen in de advisering onderstreept.
Sociale ontwikkeling
De school is verantwoordelijk voor een veilig schoolklimaat, voor leerlingen, ouders/verzorgers en leerkrachten. Het gevoel van veiligheid en zorg voor alle betrokkenen zijn essentiële waarden waar alle betrokkenen op school zich bewust van moeten zijn. De leerkracht heeft de verantwoordelijkheid om de sociale veiligheid in de klas te waarborgen. De leerkracht moet laten blijken het waardevol te vinden dat leerlingen respectvol met elkaar omgaan. Om hierin te slagen is het zaak dat de leerkracht de afgesproken gedragsregels met de leerlingen bespreekt en hen er op wijst en corrigeert wanneer deze geschonden worden. Om in woord en daad een positief pedagogisch klimaat te bevorderen, reageert de leerkracht onmiddellijk en adequaat op pestgedrag en kwetsende opmerkingen. Ouders kunnen in de thuissituatie werken aan het voorkomen dat hun kind gepest wordt, zelf gaat pesten of een meeloper wordt. Van belang is dat kinderen een goed gevoel van eigenwaarde opbouwen. LEES MINDER
Vertrouwen
Autonomie
Respect
Wat is de werkwijze van Basisschool St. Joseph voor sociale ontwikkeling?
Basisschool St. Joseph streeft naar een positieve sfeer binnen de kaders van de wet en de aanpak van Natuurlijk Sociaal. Natuurlijk Sociaal is een methode die de sociale competentie en emotionele ontwikkeling van kinderen stimuleert.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St. Joseph om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool St. Joseph gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St. Joseph?
Basisschool St. Joseph gebruikt de methode Natuurlijk Sociaal voor sociaal-emotioneel leren.