
Schoolweging
De schoolweging van De Meander Lith is 30,02 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert De Meander beter dan zowel het landelijk gemiddelde (95,7%) als de inspectienorm (85%). Deze score onderstreept de effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit ligt iets onder het vergelijkingspercentage van 57,3%, maar ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. De school laat hiermee zien dat ze, ondanks een complexere populatie, meer leerlingen naar hogere leerdoelen begeleidt dan verwacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen vertonen een brede spreiding: 15,6% vwo, 18,8% havo en 9,4% havo/vwo. Samen goed voor 43,8% theoretische adviezen. Dit is lager dan het regionaal gemiddelde voor vwo (18,6%), maar hoger voor gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (18,8% vs. 10,3%). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, wat afwijkt van het landelijk beeld (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Meander Lith | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar, in februari en juni, analyseren we de resultaten van het CITO leerlingvolgsysteem. Hierop baseren we onze speerpunten per jaargroep en worden acties uitgezet voor de komende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (22,2%) overtreft de regio (25,3%), terwijl onderadvisering met 11,1% precies hetzelfde is. Deze cijfers passen bij een school met realistische adviesgeving en goede doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
Veiligheid en Plezier
Zelfvertrouwen en Respect
Wat is de aanpak van Rooms Katholieke Basisschool De Meander voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool De Meander werkt aan de totale ontwikkeling van het kind, waarbij sociaal-emotionele ontwikkeling een belangrijke plek inneemt. De school streeft naar een prettig pedagogisch klimaat gekenmerkt door veiligheid, plezier, zelfvertrouwen en respect. De aanpak is een samensmelting van Fides, Rots en Water en het opstellen van regels en afspraken.
Welke registratievormen gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Meander gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Tevredenheidsenquête PO Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Meander?
Rooms Katholieke Basisschool De Meander gebruikt Taakspel, Fides en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.