Basisschool Daltonschool De Tweemaster in Lisse

De resultaten van Daltonschool De Tweemaster in Lisse

Current section: resultaten
Nassaupark 80
2161 Lisse

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonschool De Tweemaster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Daltonschool De Tweemaster bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool De Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op Daltonschool De Tweemaster

Het behalen van het fundamentele niveau is cruciaal voor elke leerling aan het einde van de basisschool. Dit niveau, gericht op essentiële taal- en rekenvaardigheden, wordt gemeten via de doorstroomtoets. Daltonschool De Tweemaster streeft ernaar dat alle leerlingen dit basisniveau beheersen, wat overeenkomt met een landelijke signaleringswaarde van 85%. Onze school presteert hierin uitstekend, met een score die de verwachtingen overtreft en de basis voor toekomstig succes legt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Ambitie en Groei op De Tweemaster

Naast het fundamentele niveau, zetten wij vol in op het streefniveau. Dit ambitieuze doel daagt leerlingen uit om hun potentieel volledig te benutten en hogere academische prestaties te leveren. De inspectie stelt per school een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Daltonschool De Tweemaster werkt continu aan het verbeteren van deze resultaten, met een focus op uitdagend onderwijs dat elke leerling stimuleert tot groei en ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonschool De Tweemaster?

Per schooljaar 2023-2024 is de eindtoets voor de basisschool hernoemd tot de ‘doorstroomtoets’. Deze toets, verplicht vanaf groep 8, wordt vanaf dit schooljaar vanaf eind januari afgenomen. De Wet doorstroomtoetsen po, die deze verandering bekrachtigt, werd in februari 2022 door de Eerste Kamer aangenomen. Deze wetgeving beoogt de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs soepeler te laten verlopen door enkele knelpunten weg te nemen. De nieuwe maatregelen, van kracht sinds schooljaar 2023-2024, zorgen voor een betere aansluiting. De naamswijziging van ‘eindtoets’ naar ‘doorstroomtoets’ benadrukt de continue ontwikkeling van leerlingen, ook na het maken van de toets in groep 8. Dit helpt leerlingen om zich te blijven ontwikkelen en vooruit te kijken naar de volgende stap in hun onderwijs. Met één centrale week voor aanmeldingen aan het middelbaar onderwijs, streeft de overheid ernaar dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen op een plek op de school van hun voorkeur, die tevens aansluit bij hun schooladvies. Dit uniform aanmeldingsproces vereenvoudigt de overgang. De aanpassingen in het aanmeldingsproces hebben ook invloed op de stappen van het schooladvies en de toetsafname. Het proces is nu duidelijker gestructureerd om leerlingen en ouders te ondersteunen. Overzicht van het tijdspad voor schooljaar 2024-2025: Van 10 tot en met 31 januari: voorlopig schooladvies wordt verstrekt. Van 27 januari tot en met 16 februari: de doorstroomtoets wordt afgenomen. Uiterlijk 15 maart: het toetsadvies wordt bekendgemaakt. Uiterlijk 24 maart: het definitieve schooladvies wordt gegeven. Van 25 maart tot en met 31 maart: de centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs. Uiterlijk op 12 mei: beslissing over de toelating tot de middelbare school. Binnen Daltonschool De Tweemaster functioneert een schooladviescommissie. Deze commissie, bestaande uit de directeur, de intern begeleider en de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, stelt een advies op voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op de resultaten van de doorstroomtoets (IEP), de algemene leer- en werkhouding van de leerling op school, en de inzichten van de leerkrachten die het kind persoonlijk kennen. Eventuele heroverwegingen en bijstellingen van adviezen volgen de geldende wet- en regelgeving. In het schooljaar 2023-2024 ontving bijna de helft van de leerlingen een advies voor HAVO of VWO, een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Ook het aantal adviezen voor VMBO-gemengde/theoretische leerweg en VMBO-basisberoepsgerichte leerweg is toegenomen. Daarentegen kregen, vergeleken met vorig jaar, minder leerlingen een enkelvoudig VMBO-kader advies of een meervoudig VMBO-kader-(gemengde-)theoretische leerweg advies.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Daltonschool De Tweemaster in Lisse

Op Daltonschool De Tweemaster in Lisse staat de positieve sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt en zichzelf kan zijn. Dit draagt bij aan een optimale persoonlijke groei en ontwikkeling. Wij hanteren een open schoolbeleid, wat betekent dat ouders actief betrokken zijn bij het schoolleven en meedenken over de ontwikkeling van onze leerlingen. Deze sterke ouderbetrokkenheid verrijkt onze schoolgemeenschap. De meerwaarde van Daltononderwijs op De Tweemaster Daltononderwijs, dat op ruim 380 basisscholen in Nederland wordt toegepast, is een beproefde pedagogische aanpak die zich richt op de individuele behoeften van elk kind. Onze Daltonaanpak bevordert talentontwikkeling, zelfkennis en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Kinderen leren zelfstandig plannen, keuzes maken en verantwoordelijkheid dragen voor hun werk en materialen. Dit bereidt hen uitstekend voor op het voortgezet onderwijs en de maatschappij. Door te werken op eigen niveau en extra tijd te besteden aan uitdagende vakken, leren kinderen efficiënt en effectief. Dankzij de focus op samenwerking ontwikkelen kinderen respect voor elkaar en leren ze rekening met elkaar te houden. Dit draagt bij aan een harmonieuze en positieve sfeer binnen de klas en de school.

Veiligheid voorop

Vertrouwen in elkaar

Gelijkwaardigheid in de klas

Hoe bevordert Daltonschool De Tweemaster de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Daltonschool De Tweemaster stimuleert de sociale ontwikkeling door een veilige en waarderende omgeving te bieden waar kinderen zichzelf kunnen zijn. De Daltonaanpak leert kinderen zelfstandigheid, plannen, samenwerken en verantwoordelijkheid dragen. Dit alles draagt bij aan een positieve sociale groei en helpt hen om goed met anderen om te gaan en respect te tonen.

Welke registratievormen gebruikt De Tweemaster voor het monitoren van sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Daltonschool De Tweemaster gebruik van de volgende registratievormen:

  • Kanvas
  • IEP Hart en Handen
  • Digi Keuzebord (voor kleuters)

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Tweemaster?

Daltonschool De Tweemaster zet Kanjer trainingen in als methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze trainingen zijn gericht op het versterken van sociale vaardigheden en het bevorderen van een positief zelfbeeld bij de leerlingen.

Onderwijsinspectie Rapport Daltonschool De Tweemaster Lisse: Kwaliteit en Ontwikkeling

Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Daltonschool De Tweemaster. Onze school streeft naar uitmuntendheid in het basisonderwijs, met een focus op de ontwikkeling van elke leerling. Lees meer over onze onderwijsaanpak en de resultaten die we boeken. De inspectie beoordeelt ons onderwijs op diverse kernpunten die essentieel zijn voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Wij nodigen u uit om de officiële rapporten in te zien en zelf de kwaliteit van ons onderwijs te ervaren. Uw betrokkenheid is waardevol voor onze schoolgemeenschap.

Resultaten | Daltonschool De Tweemaster in Lisse | [2025] Schoolregister