
Schoolweging
De schoolweging van De Tweemaster Lisse is 30,02 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Toch scoort de school iets lager dan vergelijkbare instellingen (95,9%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 51,5% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overschrijdt de school de inspectiedoelstelling (47,1%), maar blijft het onder het vergelijkingsgemiddelde (57,8%). De focus op differentiatie in rekenonderwijs biedt ruimte voor verdere groei.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 43,6% havo/vwo-advies (16,4% havo, 14,6% vwo) tegenover 41,8% vmbo-advies. Dit is hoger dan het regionaal gemiddelde voor havo (+0,3%) maar lager voor vwo (-4,1%). Het relatief hoge percentage vmbo-basisadviezen (9,1%) onderstreept de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tweemaster Lisse | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school meet tussenresultaten middels de genormeerde IEP toetsen. Na het afnemen van de toetsen worden de resultaten met ouders en kinderen gedeeld. De leerkracht maakt na iedere toetsronde een analyse op groepsniveau. Op basis van de analyse besluit de leerkracht, al dan niet in overleg met de intern begeleider, welke begeleiding nodig is om met groep en de individuele kinderen de volgende doelen gaan bereiken. De intern begeleider maakt een analyse op schoolniveau. Op basis van de analyse besluit de intern begeleider in overleg met de schoolleiding en het team, welke interventies nodig zijn om met de leerkrachten en de schoolorganisatie de geplande doelen gaan bereiken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen (23,1%) dat onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan verklaard worden door de brede spreiding in schoolweging. Tegelijk presteert 19,2% boven advies, wat aansluit bij het maatwerk in het Daltononderwijs.
Sociale ontwikkeling
De Tweemaster’ is een school waar kinderen met plezier naar toe gaan. Wij vinden een fijne sfeer heel belangrijk. Als kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen en weten dat ze mogen zijn wie ze zijn, ontwikkelen ze zich beter. Wij zijn een open school, er zijn weinig drempels voor ouders om actief te zijn of mee te denken. De ouderbetrokkenheid op onze school is dan ook groot. De meerwaarde van Dalton Er zijn op dit moment van schrijven ruim 380 Daltonbasisscholen. Het aantal blijft groeien, want de typische Dalton-aanpak heeft haar waarde bewezen. Veel scholen hebben daarom elementen uit het Daltononderwijs overgenomen. Maar Dalton is meer: het is een beproefde pedagogische aanpak waarin alle aspecten één samenhangend geheel vormen. De voordelen: De Daltonaanpak komt tegemoet aan de specifieke behoeften van ieder kind en geeft ruimte aan zijn of haar talenten, kracht en karakter. Daltonkinderen leren zichzelf en de wereld om zich heen goed kennen, weten wat ze waard zijn en kunnen goed omgaan met keuzes en verantwoordelijkheid. Daarnaast zijn er zeer duidelijke voordelen als het zuiver gaat om leren:Kinderen krijgen ruimte om op hun eigen niveau te werken. Kinderen kunnen efficiënt leren door meer tijd te besteden aan vakken waar ze minder goed in zijn en minder tijd aan vakken waar ze goed in zijn. (Hoog)begaafde kinderen kunnen dieper op de stof ingaan.Kinderen leren plannen en hun werk in te delen, wat in het voortgezet onderwijs en de maatschappij goed van pas komt. Kinderen leren samenwerken waardoor er meer respect voor elkaar ontstaat en er rekening met elkaar wordt gehouden. Kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor hun werk en materiaal. LEES MINDER
veiligheid
vertrouwen
gelijkwaardigheid
Wat is de werkwijze van Daltonschool De Tweemaster voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Het werken aan sociale vaardigheden is volledig geïntegreerd in het onderwijs van Daltonschool De Tweemaster. Samenwerken, samen reflecteren en verantwoordelijkheid dragen voor zichzelf en anderen zijn essentiële onderdelen van de lessen en werkvormen.
Welke registratievormen gebruikt Daltonschool De Tweemaster om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Daltonschool De Tweemaster gebruikt Kijk!, Kanvas en IEP Hart en Handen om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool De Tweemaster?
Daltonschool De Tweemaster maakt gebruik van Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.