Basisschool Basisschool De Lisbloem in Lisse

Het team van Basisschool De Lisbloem in Lisse

Current section: team
Orion 2
2163 Lisse

Zie hier hoe het team van Basisschool De Lisbloem is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Lisbloem. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Lisbloem bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Lisbloem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Lisbloem zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Lisbloem. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Lisbloem werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Lisbloem gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Lisbloem: Zekerheid voor Uw Kind

Op Basisschool De Lisbloem zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze vaste leerkrachten. Bij ziekte zetten we primair een ervaren leerkracht uit de invalpool van Sophiascholen in. De absentie leerkracht bereidt alles voor, met een compleet lesrooster, een plattegrond en essentiële informatie over de leerlingen, klaar in het lokaal. Elke klas beschikt over een map met algemene informatie over de organisatie en werkwijze van De Lisbloem. Hierdoor is de invallende leerkracht direct volledig geïnformeerd over onze routines, regels en afspraken, wat een vertrouwd gevoel geeft en een soepele overname garandeert. Indien er geen geschikte leerkrachten beschikbaar zijn vanuit de invalpool, schakelen we de duo-leerkracht in om de groep te begeleiden. Bij gepland verlof van een leerkracht wordt eveneens de duo-leerkracht of een andere bekwame collega ingeschakeld om de lesgroep over te nemen. Deze aanpak zorgt voor continuïteit en rust voor de leerlingen. We streven ernaar om het splitsen van groepen of het naar huis sturen van leerlingen tijdens ziekte of verlof van leerkrachten te allen tijde te vermijden. De continuïteit van het leerproces van uw kind heeft onze hoogste prioriteit. Ouders worden zo spoedig mogelijk geïnformeerd wanneer er een vervangende leerkracht voor de groep staat. Bij een ziekmelding van een leerkracht informeren wij u vóór 08:00 uur. In uitzonderlijke gevallen kan deze communicatie later plaatsvinden, maar we doen ons uiterste best om u tijdig op de hoogte te stellen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij ons op school wordt in jaargroepen gewerkt die variëren in grootte, soms zijn jaargroepen gecombineerd. Binnen de groepen is er aandacht voor het individuele kind, waarbij rekening wordt gehouden met gedrag, werkhouding, tempo en niveauverschillen door taken aan te bieden op verschillende niveaus en van verschillende grootte. Naar gelang de toegewezen formatie proberen we de groepen zo klein mogelijk te houden. Waar dat niet lukt, proberen we zo veel mogelijk dagdelen te zorgen voor extra ondersteuning. In de kleutergroepen hangt het van de groepsgrootte af of we kiezen voor combinatiegroepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Maat: Ons Team van Specialisten bij Basisschool De Lisbloem

6

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider
Ervaren Remedial Teacher
Gespecialiseerde Talentbegeleider (Meer- en Hoogbegaafdheid)
Specialistische Taalhulp
Professionele Logopedist
Gedragsexpert

Toelichting van de school:

Ons zorgplan, een integraal onderdeel van de schoolgids, garandeert planmatige ondersteuning voor iedere leerling. Dit plan benadrukt de cruciale samenwerking tussen leerkrachten, intern begeleiders, leerlingen en ouders voor optimale leerresultaten. Met kwaliteitskaarten voor taal en rekenen zorgen we voor een consistente onderwijsaanpak, waarbij lesstof gedifferentieerd wordt aangeboden op diverse niveaus. We stemmen instructie, feedback en oefeningen af op de unieke leerbehoeften van elke individuele leerling. In nauwe afstemming met de intern begeleider en taalspecialist ontwikkelen we waar nodig individuele leerlijnen, gericht op het aanpakken van leerachterstanden. Leerlingen met dyslexie ontvangen extra ondersteuning binnen de reguliere taallessen, door middel van aangepast lesmateriaal, aangepaste lesmethoden en flexibele lesprogramma's. Ook leerlingen met een NT2-achtergrond profiteren van deze gerichte extra hulp, afgestemd op hun specifieke onderwijsbehoeften.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Bloei door Positief Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragspecialist voor Positieve Ontwikkeling
Ondersteunende Intern Begeleider
Remedial Teacher voor Sociaal Welzijn
Specialist voor Talentontwikkeling (Meer- en Hoogbegaafdheid)
Deskundige Kindercoach

Toelichting van de school:

Wij implementeren het KWINK-programma voor zowel de lessen als de sociaal-emotionele groei, met een sterke focus op preventie. Dit programma bevordert zelfbewustzijn, empathie, effectieve keuzes, zelfmanagement en gezonde relaties, essentieel voor een positief schoolklimaat. De aanpak van KWINK zorgt voor uniforme schoolbrede gedragsafspraken, die duidelijkheid scheppen voor zowel leerlingen als leerkrachten. Dit creëert een veilige en voorspelbare leeromgeving waarin iedereen weet wat er verwacht wordt. Leerlingen evalueren hun sociaal-emotionele ontwikkeling tweemaal per jaar via een vragenlijst, wat ons helpt om de voortgang te monitoren en tijdig bij te sturen. Onze gedragsspecialist biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen en leerkrachten bij uitdagend gedrag, om de oorzaken te achterhalen en samen oplossingen te vinden.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Optimale Prestaties
Remedial Teacher voor Werkstructuur
Specialist voor Talentontwikkeling (Meer- en Hoogbegaafdheid)
Kindercoach voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Lisbloem hanteren we duidelijke, schoolbrede gedragsafspraken, die leerlingen vanaf groep 1 begeleiden naar een positieve schoolervaring. Leerkrachten werken samen om deze afspraken te handhaven, ondersteund door het preventieve gedragsprogramma Kwink. Bij aanhoudende gedragsuitdagingen bieden collega's en de intern begeleider ondersteuning, vaak door middel van collegiale consultatie. Indien nodig intervenieert de gedragsspecialist om samen met de leerling en leerkracht de oorzaken van gedragsproblemen te analyseren en effectieve afspraken te maken. Voor werkhouding en taakaanpak zijn per vakgebied kwaliteitskaarten opgesteld die de verwachtingen per leerjaar schetsen, wat zorgt voor een doorlopende ontwikkelingslijn. We observeren en luisteren aandachtig naar leerlingen die moeite hebben met deze aspecten, om samen individuele, passende oplossingen te vinden en deze transparant te maken voor de hele klas.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Ondersteunende Intern Begeleider
Specialistische Gymleerkracht

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymleerkracht en betrokken leerkrachten signaleren eventuele ontwikkelingsachterstanden op motorisch gebied. Hoewel er geen specifieke motorische specialist op school werkzaam is, beschikken onze leerkrachten over de expertise om ontwikkelingsverschillen te herkennen en passende interventies te initiëren. Daarnaast kunnen leerkrachten en de intern begeleider waardevol advies geven over externe ondersteuningsmogelijkheden om de motorische ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilig en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider
Gecertificeerde BHV'er

Toelichting van de school:

Met ouderlijke toestemming faciliteert Basisschool De Lisbloem de toediening van orale medicatie, inclusief inhalatoren, en de controle van glucosewaarden. Deze medische handelingen worden uitgevoerd conform de geldende protocollen, zonder dat registratie onder de BIG-wetgeving vereist is. Onze school biedt langdurig zieke leerlingen de mogelijkheid om op een aangepaste wijze betrokken te blijven bij het onderwijs, zowel didactisch, pedagogisch als sociaal. Er is een strikt medisch protocol en een beveiligde ruimte voor medicijnopslag. Dagelijks zijn er minimaal twee BHV'ers aanwezig die beschikken over een geldige basiscursus en jaarlijkse herhalingscursussen volgen om de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Kinderkeuken
Kinderopvang

Ontdek Onze Expertise in Leerlingondersteuning op Basisschool De Lisbloem

Gedetailleerd Zorgplan en Ondersteuningsprofiel

Basisschool De Lisbloem is toegewijd aan het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling. Ons uitgebreide Schoolondersteuningsprofiel, beschikbaar op onze website en in de bijlage, schetst de zorgstructuur en faciliteiten die we inzetten. Hierin vindt u gedetailleerde informatie over hoe wij leerlingen begeleiden en welke specifieke middelen we hiervoor beschikbaar hebben. Ons zorgplan, dat u kunt raadplegen onder het kopje 'Passend Onderwijs' op onze website, beschrijft nauwkeurig onze aanpak voor zowel basisondersteuning als aanvullende zorg. We streven ernaar om elke leerling de juiste begeleiding te bieden, afgestemd op individuele behoeften en leerdoelen. Alle leerlingen starten binnen de basisondersteuning, waarbij de aanpak per vak is uitgewerkt in kwaliteitskaarten. Als een leerling langdurige, structurele zorg nodig heeft, stellen we een handelingsplan op. Dit plan bevat tussendoelen om een langetermijndoel te bereiken, waarna de leerling weer onder de basisondersteuning valt. Ouders, school en de leerling zelf vormen hierbij een essentieel onderdeel. Indien de basisondersteuning ontoereikend is, wordt extra ondersteuning ingezet. Hiervoor wordt een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld, waarin de specifieke behoeften van de leerling worden vastgelegd. Indien nodig schakelen we externe deskundigen van het Samenwerkingsverband (SWV) in. Op basis van dit OPP wordt een individuele aanpak gecreëerd. In overleg met het SWV kan een onderzoek worden aangevraagd of een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs worden ingediend. Meer informatie vindt u op https://www.swv-db.nl/. De Lisbloem hanteert een specifiek dyslexieprotocol om leerlingen met dyslexierisico vroegtijdig te signaleren en te begeleiden. We volgen nauwgezet de vereisten voor het aanvragen van een dyslexieverklaring. Voor (hoog)begaafde leerlingen bieden we gespecialiseerde zorg die verder gaat dan standaard differentiatie. We herkennen en begeleiden leerlingen met een bovengemiddeld talent, voorkomen onderpresteren door een uitdagend lesaanbod en bieden begeleiding aan leerlingen met een didactische of cognitieve voorsprong van minimaal één jaar. Dit realiseren we door een sterke basis op school te combineren met een Plusklas. De aansluiting tussen de Plusklas en de schoolbegeleiding is helder en effectief. Daarnaast beschikt De Lisbloem over een taalspecialist, een specialist hoogbegaafdheid, een gedragspecialist en een ervaren intern begeleider. De intern begeleider coördineert, monitort en begeleidt het gehele zorgtraject. Toekomstvisie: Uitbreiding van Extra Ondersteuning Basisschool De Lisbloem streeft ernaar om passend onderwijs te bieden door leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften zoveel mogelijk binnen de school te houden, mits dit in hun belang is, eventueel met ondersteuning van het samenwerkingsverband. Het bieden van de juiste hulp is een uitdaging die we met enthousiasme aangaan. Een essentiële factor hierin is het nauwe contact met ouders. Door open en aandachtig te luisteren, voeren we waardevolle gesprekken die leiden tot onderwijs op maat voor elke leerling. Passend onderwijs betekent voor ons het zorgvuldig volgen van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en het aanpassen van het lesprogramma aan hun specifieke behoeften. Hoewel we dit nu al doen, willen we de komende jaren de samenwerking met ouders en externe partijen, zoals het samenwerkingsverband, verder intensiveren. Structurele en planmatige gesprekken met leerlingen, ouders en deskundigen zijn cruciaal voor verdere ontwikkeling en verbetering van ons onderwijsaanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Lisbloem Visie

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan, dat de koers voor 3 jaar uitzet in lijn met de Sophiascholen, bevat vijf kernambities. Deze zijn vertaald naar concrete jaarplannen met specifieke acties, zodat we gericht werken aan verbetering. De streefdoelen voor de periode 2023-2026 omvatten het verkleinen van verschillen in instructie tussen leerkrachten. Ook herijken we onze doelen en ambities met focus op de basisvaardigheden van onze leerlingenpopulatie. Daarnaast ontwikkelen we leerlijnen voor burgerschap, waarin identiteit en levensbeschouwing integraal deel uitmaken. We implementeren specifiek beleid voor hoogbegaafde leerlingen en werken aan leerlijnen voor executieve functies om eigenaarschap te bevorderen.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen met een jaarplan?

Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op de strategische doelen uit ons schoolplan. Dit plan bevat haalbare jaardoelen, onderverdeeld in tussendoelen en actiepunten, die we per periode binnen het schooljaar plannen. Na elke periode evalueren we de voortgang van de tussendoelen: zijn ze behaald, in uitvoering of bijgesteld? Dit flexibele proces zorgt ervoor dat het jaarplan altijd actueel blijft en de basis vormt voor het volgende jaarplan. Ons zorgplan, dat u kunt vinden onder 'Passend Onderwijs' op onze website, beschrijft nauwgezet hoe wij monitoren, evalueren en borgen. Binnen Handelingsgericht Werken hanteren we de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) op alle niveaus: school, groep en individuele leerling. Dit cyclische proces garandeert een continue verbetercyclus voor ons onderwijs.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Lisbloem

Toelichting van de school

Basisschool De Lisbloem biedt een rijk en thematisch lesprogramma, ontworpen om kinderen betekenisvolle leerervaringen te bieden. Onze activiteiten zijn afgestemd op vooraf bepaalde leer- en ontwikkelingsdoelen, met een speciale focus op de jongste leerlingen. We maken gebruik van de inspirerende thema's van Kleuteruniversiteit, die we flexibel inzetten om aan te sluiten bij de unieke behoeften en talenten van elk kind. Onze toegewijde leerkrachten volgen de voortgang van elke leerling nauwgezet via het kindvolgsysteem mijnkleutergroep.nl. Zij beschikken over uitstekende didactische vaardigheden, organiseren het leerproces effectief en zetten hun instructie- en interactievaardigheden in om jonge kinderen optimaal te begeleiden. We geloven in een geïntegreerde aanpak en werken nauw samen met Unikidz, een partner voor kinderopvang van 0 tot 4 jaar en buitenschoolse opvang. Kinderen die gebruik maken van de opvang dragen bij aan onze schooltuin, zelfs tijdens vakanties. Bovendien participeren onze 3-jarigen structureel mee met de kleutergroepen, nemen ze deel aan taalactiviteiten en vieren ze samen met ons de speciale momenten van het schooljaar.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Lisbloem extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Lisbloem blinkt uit in het bieden van een breed scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze initiatieven verrijken de leerervaring en stimuleren de groei van onze jongste leerlingen.

Ja, Basisschool De Lisbloem blinkt uit in het bieden van een breed scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze initiatieven verrijken de leerervaring en stimuleren de groei van onze jongste leerlingen.

Professionele Kinderopvang
Peuteropvang en Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt Basisschool De Lisbloem samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Lisbloem onderhoudt een waardevolle samenwerking met Unikidz. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en gedeelde activiteiten tussen kinderopvang, peuteropvang en ons basisonderwijs, wat ten goede komt aan de algehele ontwikkeling van het jonge kind.

Basisschool De Lisbloem onderhoudt een waardevolle samenwerking met Unikidz. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en gedeelde activiteiten tussen kinderopvang, peuteropvang en ons basisonderwijs, wat ten goede komt aan de algehele ontwikkeling van het jonge kind.

Team | Basisschool De Lisbloem in Lisse | [2025] Schoolregister