
De resultaten van Basisschool De Lisbloem in Lisse
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Lisbloem, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Lisbloem bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Lisbloem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau succes op De Lisbloem: Wat leerlingen beheersen
Het fundamenteel niveau vormt de basis voor taal en rekenen, essentieel voor elke leerling aan het einde van de basisschool. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets, waarbij we streven naar excellentie. De inspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het basisniveau, een standaard die wij met trots overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau behalen: De ambities van Basisschool De Lisbloem
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend leerdoel dat we nastreven met al onze leerlingen. Voor Basisschool De Lisbloem wordt dit specifieke streefniveau bepaald op basis van onze unieke leerlingpopulatie, zoals vastgesteld door de onderwijsinspectie. Ontdek hoe wij onze leerlingen voorbereiden op verdere academische successen en persoonlijke groei.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Lisbloem?
Basisschool De Lisbloem biedt een gestructureerd traject voor schooladvies, met aandacht voor de individuele ontwikkeling van elke leerling. In groep 7 ontvangen leerlingen in maart een pre-advies, dat dient als een leidraad voor toekomstige schoolkeuzes. Dit advies is niet bindend en wordt persoonlijk toegelicht in een gesprek met de leerling en ouders. In groep 8 ontvangen leerlingen tussen 10 januari en 31 januari 2026 een voorlopig schooladvies. Dit advies is cruciaal voor de inschrijving op het voortgezet onderwijs. Het wordt gebaseerd op een brede evaluatie van toetsresultaten, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. Ook dit voorlopig advies wordt uitgebreid besproken. De doorstroomtoets (eindtoets) wordt afgenomen op 3 en 4 februari 2026. Na ontvangst van de resultaten plannen we gesprekken om het leerlingdossier en het definitieve advies toe te lichten. Ouders geven akkoord op het dossier en advies. Leerlingen ontvangen uiterlijk 24 maart 2026 hun definitieve advies. Een hoger toetsprestatie kan leiden tot bijstelling van het advies na overleg met ouders. Het definitieve schooladvies wordt gebruikt voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs, tijdens de centrale aanmeldweek van 25 maart tot 31 maart 2026. De middelbare school beslist uiterlijk op 12 mei 2026 over toelating.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op Basisschool De Lisbloem
Bij Basisschool De Lisbloem creëren we een veilige en open omgeving waar elk kind zichzelf kan zijn en zich gewaardeerd voelt. Wij zien leerlingen als actieve deelnemers in hun eigen leerproces en sociaal-emotionele groei. Door te focussen op zowel groeps- als individuele leerdoelen, ontwikkelen kinderen essentiële vaardigheden voor persoonlijke groei en positieve interacties met anderen. Onze leerkrachten hanteren hoge verwachtingen en stimuleren reflectie op eigen gedrag, waarbij leerlingen actief betrokken worden bij het formuleren van hun ontwikkelingsdoelen. Samenwerking staat centraal. Na gezamenlijke activiteiten reflecteren leerlingen op hun rol, succesfactoren en verbeterpunten. Het geven van constructieve feedback wordt geoefend, wat bijdraagt aan zowel de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen als de professionele groei van ons team, dat hiermee het goede voorbeeld stelt. Met een scherp oog voor individuele verschillen en oprechte interesse, bevordert ons toegewijde team een positief pedagogisch klimaat. De kleinschalige opzet van De Lisbloem garandeert betrokkenheid en aandacht voor elke leerling. We streven ernaar om continu te verbeteren, samen met kinderen en ouders, om de sociale ontwikkeling te optimaliseren. Om de sociale veiligheid te waarborgen, voeren we tweemaal per jaar een uitgebreide vragenlijst uit bij leerlingen van groep 5 tot en met 7. De resultaten worden zorgvuldig geanalyseerd, gevolgd door gerichte gesprekken met leerlingen en, indien nodig, effectieve interventies.
Respect voor elkaar
Onderling vertrouwen
Individuele groei en ontwikkeling
Hoe bevordert Basisschool De Lisbloem de sociale ontwikkeling van uw kind?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in onze kernvisie: kinderen leren optimaal wanneer ze zich veilig en gewaardeerd voelen. Vertrouwen en respect tussen leerlingen en leerkrachten vormen de basis voor open communicatie over gedrag. Door kinderen inzicht te geven in hun eigen handelen en de impact daarvan op de groep, bieden we hen handvatten om positief gedrag te ontwikkelen en te oefenen. De methode KWINK sluit perfect aan bij onze preventieve aanpak. Deze methode helpt kinderen om hun gedrag te begrijpen en te sturen, wat essentieel is voor zowel persoonlijke groei als harmonieuze groepsprocessen. Kleine, haalbare stappen maken gedragsverandering toegankelijk en motiverend.
Welke methodes en registraties gebruikt De Lisbloem voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Lisbloem hanteert specifieke methodes en registraties om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen systematisch in kaart te brengen en te bevorderen: Voor het meten van sociale competenties maken we gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Daarnaast monitoren we actief burgerschap en sociale vaardigheden door middel van de 'monitor Burgerschap'.
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
- monitor Burgerschap
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Lisbloem?
Op Basisschool De Lisbloem zetten we de methode KWINK in voor het sociaal-emotioneel leren. Deze methode is ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van essentiële sociale en emotionele vaardigheden, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat en persoonlijke groei.
- KWINK
Inspectierapport Basisschool De Lisbloem: Wat vinden onderwijsinspecteurs?
De Onderwijsinspectie heeft in maart 2022 een grondig bezoek gebracht aan Basisschool De Lisbloem. Hieronder vindt u een beknopte samenvatting van hun bevindingen, met de nadruk op de sterke punten en ontwikkelpunten van onze school. Het volledige, gedetailleerde inspectierapport is beschikbaar via de onderstaande links. Wat blinkt uit op De Lisbloem? Onze school kenmerkt zich door een rijke leeromgeving waarin leerlingen worden aangemoedigd om hun unieke talenten te ontdekken en specifieke vaardigheden te ontwikkelen. De lessen worden gegeven binnen een positief pedagogisch klimaat, waarbij leraren de lestijd effectief benutten. Een belangrijk succesfactor is de gedeelde visie op kwalitatief hoogstaand onderwijs die het team heeft ontwikkeld. Het team toont een professionele werkhouding en evalueert continu de onderwijskwaliteit. Waar liggen kansen voor groei? Hoewel veel goed gaat, zijn er ook gebieden waar we ons verder kunnen ontwikkelen. Zo werken we eraan om de onderlinge verschillen in leskwaliteit tussen leraren te minimaliseren. Dit omvat het verbeteren van de didactische uitleg en de aansluiting op het individuele leerniveau van elke leerling. Op schoolniveau stellen we ambitieuzere doelen voor de resultaten van leerlingen op het gebied van basisvaardigheden. Tot slot richten we ons op het verder ontwikkelen van leerlijnen voor belangrijke vaardigheden en het verwezenlijken van onze burgerschapsdoelen.