Basisschool De Klarinet in Lisse

Het team van Basisschool De Klarinet in Lisse

Current section: team
Händelstraat 34
2162 Lisse

Zie hier hoe het team van Basisschool De Klarinet is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Klarinet. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Klarinet bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Klarinet bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Klarinet zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Klarinet. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (34.8%)
35-45 jaar (17.4%)
45-55 jaar (21.7%)
55-65 jaar (21.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Klarinet werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (79.2%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Klarinet gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Professionele Invulling van Lesvervanging op De Klarinet

Bij Basisschool De Klarinet zorgen we voor een continue leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze stichting, 'Sophia Scholen', beheert een eigen, toegewijde pool van invalkrachten. Bij ziekte of andere persoonlijke omstandigheden van een leerkracht, wordt als eerste prioriteit een beroep gedaan op deze professionele vervangers. In de huidige uitdagende arbeidsmarkt, waar krapte heerst, kan het voorkomen dat onze eigen invalpool niet direct voldoende dekking biedt. In zo'n geval schakelen we over naar een volgende strategie: we benaderen parttime leerkrachten binnen onze school of de bredere stichting. Zij worden gevraagd of zij bereid zijn een extra dag te werken om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. De voorkeur gaat hierbij uit naar de duo-collega's, hoewel dit helaas niet altijd haalbaar blijkt. Mochten ook deze opties ontoereikend zijn, dan verkennen we de inzet van ondersteunend en ambulant personeel. Denk hierbij aan onze Intern Begeleiders, ICT-coördinatoren of de directie. Indien hun agenda's dit toelaten, kunnen zij tijdelijk de rol van groepsleerkracht op zich nemen om de lescontinuïteit voor één dag te garanderen. Bovendien onderzoeken we de mogelijkheid om stagiaires of onderwijsassistenten in te zetten voor het begeleiden van de klas. Deze getalenteerde studenten en assistenten werken altijd onder directe supervisie en verantwoordelijkheid van een collega-leerkracht uit de parallelklas, om de kwaliteit van de lesuitvoering te verzekeren. Als alle voorgaande mogelijkheden niet volstaan om een klas te bemensen, blijven er nog twee noodoplossingen over. De eerste is het tijdelijk verdelen van de leerlingen over andere klassen. Kleuters worden verdeeld over andere kleutergroepen, leerlingen uit de middenbouw (groep 3-5) bij soortgelijke groepen, en de bovenbouw (groep 6-8) bij de hogere klassen. Dit gebeurt echter altijd voor een maximale periode van één schooldag. De laatste, meest ingrijpende optie is het naar huis sturen van een groep leerlingen. Deze maatregel wordt enkel in absolute noodgevallen overwogen, na overleg met het bovenschoolse bestuur en met onmiddellijke communicatie naar de ouders. Voor langdurige afwezigheden streven we naar een structurele oplossing middels een gerichte sollicitatieprocedure om zo snel mogelijk een vaste leerkracht te werven. Hierdoor minimaliseren we de impact op het dagelijkse onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de klarinet zijn de leerlingen verdeeld over 15 groepen. Er zijn 3 kleutergroepen, allen heterogeen, wat betekent dat leerlingen van 4-5-6 jaar bij elkaar in 1 groep zitten.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Klarinet

4

Expertise Taal en Rekenen voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Specialist Jonge Kind

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over vier toegewijde specialisten die zich richten op de kernvakken taal en rekenen. De rekenspecialisten, Mireille Wilod Versprille en Marianne Kramers, bieden gerichte hulp bij rekenvaardigheden. Anneloes Arens ondersteunt leerlingen die meer of juist extra uitdaging nodig hebben. Daarnaast zetten Marije van der Kooij en Miranda van der Putten zich in als specialisten voor jonge kinderen, om een optimale start te garanderen en de ontwikkeling te stimuleren.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staan onze intern begeleiders, Judith Dijkstra en Jorien Heemskerk, klaar. Zij bieden een luisterend oor en praktische ondersteuning om een positief sociaal klimaat te bevorderen en leerlingen te helpen bij hun emotionele groei. Dit draagt bij aan een veilige en prettige leeromgeving voor iedereen op Basisschool De Klarinet.

1

Gedrag en Werkhouding Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist, Joy Hoogervorst, is een belangrijke schakel in het creëren van een optimale leeromgeving. Zij richt zich op het bevorderen van een positieve werkhouding en het aanpakken van gedragsuitdagingen, zodat elk kind zich volledig kan concentreren op zijn of haar educatieve ontwikkeling. Deze gespecialiseerde aanpak zorgt ervoor dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

1

Motorische Vaardigheden en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Linda van der Tuin, onze vakleerkracht bewegingsonderwijs, zorgt voor een dynamische en uitdagende invulling van de gymlessen. Zij stimuleert de motorische ontwikkeling en het plezier in bewegen bij alle leerlingen. Door gerichte oefeningen en spelvormen worden de lichamelijke vaardigheden van de kinderen naar een hoger niveau getild.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct aan onze school verbonden zijn, bieden wij wel de nodige ondersteuning waar mogelijk. Voor leerlingen met specifieke medische behoeften, zoals diabetes, werken we samen met externe specialisten die op school kunnen assisteren. De veiligheid en het welzijn van elk kind staan hierbij centraal.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Joy Hoogervorst, onze toegewijde gedragsspecialist, speelt een cruciale rol in het bevorderen van een positieve leeromgeving. Zij focust op het aanleren van effectieve werkhoudingen en het optimaliseren van de taakaanpak voor individuele leerlingen. Haar expertise helpt kinderen om succesvol te zijn in hun schoolwerk en zich optimaal te ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Speelschool voor peuters van 2 en 3 jaar
Naschoolse opvang voor leerlingen tussen de 4 en 1
Tussenschoolse opvang (TSO)

Extra Ondersteuning op Basisschool De Klarinet: Een Gids voor Ouders

Onze Aanpak voor Succesvol Leren in Lisse

Bij Basisschool De Klarinet in Lisse staan het welbevinden en de optimale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich thuis voelt en de best mogelijke begeleiding krijgt. Ons onderwijs is van hoge kwaliteit en wordt aangepast aan de individuele mogelijkheden van elk kind. We streven naar uitstekende werkomstandigheden voor zowel leerlingen als personeel, en werken nauw samen met ouders om de juiste aandacht aan elk kind te besteden. Deze integrale aanpak garandeert een passende ontwikkeling voor iedereen. De primaire ondersteuning vindt plaats binnen de eigen groep, verzorgd door de groepsleerkracht. Deze leerkracht stemt de instructie af op de specifieke leerbehoeften van uw kind. Tijdens zelfstandige verwerkingsmomenten is er extra tijd en aandacht voor leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben. Alleen in uitzonderlijke situaties schakelen we de expertise van onze remedial teacher of intern begeleider in. Deze werkwijze sluit perfect aan bij het principe van Passend Onderwijs, waarbij onderwijs op maat voor elk kind centraal staat. Onze leerkrachten zijn speciaal geschoold en ervaren in deze adaptieve lesmethoden, wat zorgt voor een effectieve en gedifferentieerde aanpak. Door flexibele lesroosters kunnen leerlingen reken-, lees- of taallessen volgen in een hogere of lagere jaargroep, afhankelijk van hun niveau. Binnen de reken- en taallessen passen we de instructie en het tempo aan om zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij de leerontwikkeling. Alle leerlingen worden het hele schooljaar door nauwlettend gevolgd met behulp van ons cyclische kwaliteitszorgsysteem. We hanteren een handelingsgerichte aanpak en volgen de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Twee keer per jaar, in februari en juni, stellen we gedetailleerde groepsplannen op op basis van de resultaten van de leerlingvolgsysteemtoetsen voor rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen. Deze plannen worden besproken met de Intern Begeleiders. In november en april evalueren en stellen we deze plannen bij waar nodig. Hiermee anticiperen we proactief op mogelijke leerachterstanden en zorgen we voor tijdige interventie. Ons doel is om elk kind optimaal te laten presteren en ontwikkelen. Hoewel het bespreekbaar blijft om een leerjaar te verlengen of over te slaan, vermijden we dit zoveel mogelijk. Leer- of ontwikkelingsproblemen signaleren we vroegtijdig en bespreken we tijdens onze structurele leerlingenzorgvergaderingen. Ook uitzonderlijke talenten, zoals bij hoogbegaafdheid, komen aan bod in deze overleggen. Ouders zijn hierbij nauw betrokken en alle ontwikkelingen worden met hen gedeeld. Voor gespecialiseerde zorg en ondersteuning werken we samen met het Samenwerkingsverband. Indien nodig faciliteren we, in overleg, een doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning Jaarplan 2024-2025

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Ontwikkeling bij Basisschool De Klarinet

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

De komende jaren focussen we bij Basisschool De Klarinet op het verbeteren van leerresultaten en het versterken van ons pedagogisch klimaat. Met de inzet van Expliciete Directe Instructie (EDI) hanteren we een consistente didactische aanpak. Dit zorgt voor doelmatig onderwijs waarin de leerkracht als expert leerlingen actief betrekt bij het verwerven van kennis en vaardigheden. Leerlingen zijn hierbij geen passieve ontvangers, maar actieve deelnemers aan hun leerproces. Ons team ondergaat een continue professionaliseringsslag. Leerkrachten bereiden gezamenlijk lessen voor, observeren elkaar in de klas en evalueren kritisch ons onderwijsaanbod. Door de combinatie van Positive Behaviour Support (PBS) en de Kanjertraining bevorderen we Rust, Veiligheid, Vertrouwen en Respect, zowel binnen de leerlingengroep als in de interactie tussen leerlingen en leerkrachten.

Hoe waarborgt De Klarinet de onderwijskwaliteit en personeelsontwikkeling?

Bij Basisschool De Klarinet staat onderwijskwaliteit centraal. We werken planmatig en cyclisch aan duurzame verbeterprocessen om de kwaliteit van onze school continu te verhogen. Ons primaire doel is het minimaal behalen van de basiskwaliteit, wat inhoudt dat we voldoen aan de inspectienormen en tegelijkertijd werken aan onze eigen kwaliteitsaspecten. Het bestuur van Sophia Scholen heeft, in samenwerking met schooldirecteuren, een kwaliteitskader opgesteld. Dit kader bevat de afspraken over de invulling van de basiskwaliteit, waarmee we een solide fundament voor ons onderwijs leggen. De school functioneert als een professionele leergemeenschap waar zowel leerlingen als medewerkers zich continu ontwikkelen. De directeur en intern begeleider werken nauw samen om de voortgang en professionele groei van ons lerarenteam te monitoren. Zij stimuleren actief kennisdeling en wederzijdse feedback, wat resulteert in een vitale visie die zichtbaar is in de leeromgeving, het handelen van de leerkracht en de betrokkenheid van de leerlingen. Het bestuur van Sophia Scholen faciliteert, stimuleert en daagt medewerkers uit om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van de school. Middels een uitgewerkt kwaliteitszorgsysteem monitort het bestuur de onderwijskwaliteit, de aansturing door de directeur en intern begeleider, hun samenwerking en hun rol binnen het team. De bestuurders en directeuren van Sophia Scholen hebben, met input van de Raad van Toezicht, ouders en leerkrachten, een Koersplan opgesteld dat de richting voor de komende jaren bepaalt. Onder het motto 'Van Traditie naar Ambitie' biedt dit plan scholen de ruimte om eigen keuzes te maken, met thema's als Verbinding, Vertrouwen, Eigenaarschap, Ondernemerschap en Duurzaamheid. Binnen Basisschool De Klarinet zullen de komende jaren de thema's verbinding, duurzaamheid en eigenaarschap centraal staan. We nemen de tijd om de doorlopende leerlijnen binnen de school te verankeren en zo de kwaliteit van ons onderwijs duurzaam te verhogen. Dit realiseren we door gezamenlijke trainingen op het gebied van kwaliteitszorg en didactiek, en door proactief samen lessen voor te bereiden en deze gezamenlijk te evalueren.

Hoe evalueert de school de voortgang van haar gestelde doelen?

De doelen die in het jaarplan zijn vastgelegd, worden gedurende het schooljaar periodiek geëvalueerd. Deze evaluaties worden besproken met het gehele team en de Medezeggenschapsraad (MR). Op basis van deze evaluaties kunnen doelen waar nodig worden aangepast of bijgesteld, zodat we altijd blijven werken aan de meest effectieve onderwijsaanpak voor onze leerlingen.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Lisse | Basisschool De Klarinet

Toelichting van de school

Basisschool De Klarinet biedt een stimulerende omgeving voor elk kind, met speciale aandacht voor de jongste leerlingen. Ons programma voor vroegschoolse educatie (VVE) is ontworpen om kinderen met een potentiële ontwikkelingsachterstand een vliegende start te geven in het basisonderwijs. Deze educatie vindt plaats in onze groepen 1 en 2, waar we gericht werken aan de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij geloven in een doorlopende leerlijn en werken daarom nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de ontwikkelingsvoortgang van uw kind naadloos wordt overgedragen van de voorschoolse opvang naar onze basisschool. Ouderbetrokkenheid staat hierbij centraal; wij nodigen u van harte uit voor een intakegesprek voor de start van de schoolcarrière van uw kind. Onze aanpak is gebaseerd op het observatiesysteem 'KIJK!', waarmee we de voortgang van elk kind nauwkeurig volgen. Zelfs zonder specifieke zorgen ontvangen we altijd een gedetailleerde overdracht van de voorschoolse educatie. Dit stelt ons in staat om onze begeleiding optimaal af te stemmen op de individuele behoeften van uw kind, zodat het zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Klarinet extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Klarinet zet zich actief in voor de brede ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden gespecialiseerde programma's die gericht zijn op het vergroten van de kansengelijkheid en het waarborgen van een succesvolle schoolstart. Ons aanbod omvat zowel voorschoolse als vroegschoolse educatie. Deze programma's zijn erop gericht om kinderen extra ondersteuning te bieden op gebieden waar dat nodig is. Door middel van speelse en educatieve activiteiten stimuleren we de taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en sociale competenties. Dit alles gebeurt binnen een veilige en uitnodigende leeromgeving. We werken nauw samen met ouders en externe partners om een naadloze overgang te garanderen. Indien gewenst, of indien er signalen zijn vanuit de kinderopvang, wordt er extra aandacht besteed aan de individuele voortgang van uw kind.

Ja, Basisschool De Klarinet zet zich actief in voor de brede ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden gespecialiseerde programma's die gericht zijn op het vergroten van de kansengelijkheid en het waarborgen van een succesvolle schoolstart. Ons aanbod omvat zowel voorschoolse als vroegschoolse educatie. Deze programma's zijn erop gericht om kinderen extra ondersteuning te bieden op gebieden waar dat nodig is. Door middel van speelse en educatieve activiteiten stimuleren we de taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en sociale competenties. Dit alles gebeurt binnen een veilige en uitnodigende leeromgeving. We werken nauw samen met ouders en externe partners om een naadloze overgang te garanderen. Indien gewenst, of indien er signalen zijn vanuit de kinderopvang, wordt er extra aandacht besteed aan de individuele voortgang van uw kind.

Met welke partners werkt Basisschool De Klarinet samen voor het jonge kind?

Basisschool De Klarinet hecht veel waarde aan een sterke samenwerking met lokale partners om de best mogelijke educatieve ervaring te bieden aan jonge kinderen. Wij werken nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals BLOS Kinderopvang, die meerdere locaties in Lisse heeft en bekend staat om hun kwalitatieve aanbod. Daarnaast onderhouden we een waardevolle relatie met Kinderopvang Het Piraatje en Kinderopvang Duimelijntje. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om een consistente en ondersteunende leeromgeving te creëren, vanaf de vroegste peuterjaren tot en met de basisschool. Door gezamenlijk de ontwikkelingsdoelen te volgen, zorgen we ervoor dat elk kind de aandacht krijgt die het nodig heeft om succesvol te zijn.

Basisschool De Klarinet hecht veel waarde aan een sterke samenwerking met lokale partners om de best mogelijke educatieve ervaring te bieden aan jonge kinderen. Wij werken nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals BLOS Kinderopvang, die meerdere locaties in Lisse heeft en bekend staat om hun kwalitatieve aanbod. Daarnaast onderhouden we een waardevolle relatie met Kinderopvang Het Piraatje en Kinderopvang Duimelijntje. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om een consistente en ondersteunende leeromgeving te creëren, vanaf de vroegste peuterjaren tot en met de basisschool. Door gezamenlijk de ontwikkelingsdoelen te volgen, zorgen we ervoor dat elk kind de aandacht krijgt die het nodig heeft om succesvol te zijn.

Team | Basisschool De Klarinet in Lisse | [2025] Schoolregister