
Schoolweging
De schoolweging van De Klarinet is 29,48 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85%. Dit percentage ligt wel 2.0 procentpunt lager dan bij vergelijkbare scholen (95.9%). De sterke basiskwalificatie onderstreept de effectiviteit van het taal- en rekenbeleid, zoals omschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 47.1% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie succesvol differentieert. Toch blijft het resultaat 5.6 procentpunt onder het vergelijkingsniveau (57.8%), wat mogelijk samenhangt met de hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 36% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (b-k tot gt) tegenover 38% havo/vwo-advies. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (16% vs. 18.6% landelijk), wat de academische ambitie reflecteert. Het percentage praktijkonderwijs (0%) is lager dan de regionale vergelijking (1.01%), wat aansluit bij het profiel van een theoretisch georiënteerde school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Klarinet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.07 | 178.22 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden in alle groepen CITO toetsen van het leerlingvolgsysteem afgenomen. Dit doen wij om te zien of ons aanbod voldoende is geweest, maar ook om te zien of alle leerlingen individueel voldoende groei doormaken. Na het afnemen van de toetsen worden deze door de leerkrachten (op individueel- en groepsniveau) en Intern Begeleider (op schoolniveau) geanalyseerd en worden de nieuwe plannen op basis van de analyses gemaakt. Deze plannen worden vastgelegd in een HGW-plan. Twee keer per jaar wordt een nieuw HGW plan opgesteld, tussentijds kan dit plan 1x worden bijgesteld wanneer dit nodig blijkt. Bij een gesignaleerde achterstand of probleem, bekijkt de groepsleerkracht wat hij/zij zelf aan het probleem kan doen. Soms wordt daarbij de hulp van de intern begeleider ingeroepen, die op zijn beurt de logopediste of remedial teacher kan inschakelen. Deze hulp kan in en/of buiten de groep plaatsvinden. In het geval dat resultaten op een bepaald gebied structureel tegenvallen, wordt ook voor een structurele oplossing gekozen. Dit kan een aanpassing in het programma zijn, maar het kan ook de vervroegde aanschaf van een nieuwe methode inhouden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27.1% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie (schoolweging 29.48). Tegelijk stroomt 16.7% boven advies door, wat laat zien dat talentontwikkeling mogelijk blijft. De school zet in op vroegtijdige signalering, zoals beschreven in het ondersteuningsplan 2023.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een Kanjerschool dat zien wij terug in het gedrag van onze leerlingen, ouders en medewerkers. Een grote waarde binnen onze school vinden wij Respect. Respect is een werkwoord. Wij verstaan onder respect: Behandel de ander, zoals je zelf ook behandelt zou willen worden. Respect is een mooie, positieve, verbindende waarde waar iedereen beter van wordt. Respect kun je royaal geven en tonen, aan iedereen om je heen, en toch raakt het nooit op. Sterker nog, hoe meer je het geeft, des te meer komt het vroeger of later ook weer bij je terug. Geven is krijgen. Meer respect ontvangen, dat willen we allemaal. Gehoord en gezien worden, waardering krijgen voor wat je doet en ook steun, als het even nodig is. In onze visie hebben wij beschreven wat wij dan in het gedrag en handelen van leerlingen, leerkrachten en ouders verwachten. LEES MINDER
Respect
Vertrouwen
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Klarinet voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Klarinet gebruikt de Kanjertraining preventief, met regelmatige lessen om leerlingen handvatten te geven voor sociale situaties, gebaseerd op vijf basisregels: vertrouwen, helpen, samenwerken, plezier en meedoen. Leerkrachten en leerlingen van groepen 6-7-8 vullen twee keer per jaar vragenlijsten in. De school heeft ook een methode voor seksuele ontwikkeling genaamd 'Kriebels in je buik'.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Klarinet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Klarinet gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.