Basisschool de Flecht

De resultaten van Basisschool de Flecht in Lippenhuizen

Current section: resultaten
Buorsterwyk 36
8408 JA Lippenhuizen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Flecht, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool de Flecht

Schoolweging
29.86
Spreiding
6.03

De schoolweging van De Flecht is 29,86 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool de Flecht bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Flecht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

98,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 95,7%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt de effectieve basiskwaliteit, ook in een krimpcontext.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 57,3%), wat boven de signaleringswaarde van 45,5% ligt. Dit laat zien dat bijna de helft van de leerlingen de ambitieuze doelen haalt, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29,86).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Flecht?

Het adviesprofiel toont een focus op vmbo-b en havo (beide 20%), terwijl vwo-advies met 10% onder het regionaal gemiddelde van 18,61% blijft. Opvallend is dat praktijkonderwijs (1,01% regionaal) niet voorkomt in de adviezen. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo sluit aan bij een spreiding van 6,03 in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe FlechtGemeente AmsterdamNederland
197.1199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het inspectietoezicht is zich steeds meer gaan richten op de schoolbesturen. Schoolbesturen moeten hierbij aantonen zicht te hebben op de kwaliteit van de scholen. Comprix heeft veel scholen en om zicht te hebben op de kwaliteit van alle scholen en tijdig mogelijke risico’s te onderkennen is een effectief systeem voor kwaliteitszorg noodzakelijk. Om dit te realiseren zonder dat dit te veel personele inzet vraagt, moet op onderdelen meer eenduidig worden gewerkt, zodat het verwerken van de opbrengsten tot duidelijke overzichten eenvoudiger is. Transparantie en zowel in- als extern verantwoording afleggen is niet alleen voor de scholen van belang, maar ook voor het bestuur en het stafbureau. Dit betreft niet alleen de opbrengsten van het onderwijs, maar ook andere beleidsterreinen zoals personeel en financiën. Het systeem voor kwaliteitszorg en de PDCA-cyclus omvat dus meer dan alleen de opbrengsten van het onderwijs op de scholen. Vanzelfsprekend ligt de focus wel op ons onderwijs. Doel is inzicht hebben en daarmee het tijdig kunnen onderkennen van risico’s binnen alle beleidsterreinen. Voor een sterke kwaliteitscultuur is het van belang dat het constante streven naar verbetering door iedereen wordt gedeeld en binnen alle onderdelen van de organisatie aanwezig is. Dit uit zich in transparantie en de bereidheid om met elkaar het gesprek aan te gaan over resultaten en werkwijzen.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool de Flecht in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs 11,81% landelijk), terwijl 26,67% boven advies uitkomt. Dit onderstreept zorgvuldige advisering, mogelijk versterkt door het Friese Plaatsingswijzer-systeem dat sinds 2013-2014 wordt gebruikt.

Sociale ontwikkeling

De kwaliteiten en onderwijsbehoeften van onze leerlingen zijn zeer divers. We hebben extra aandacht voor het omgaan met verschillen. Hiervoor werken we met de uitgangspunten van de Vreedzame school.

ontwikkelen persoonlijkheid

relatie met de ander

relatie met de wereld

Wat is de werkwijze van Basisschool de Flecht voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Flecht vindt het belangrijk dat ieder kind zich ontwikkelt tot een unieke persoonlijkheid die een bijdrage levert aan de maatschappij. De school stimuleert de kinderen om eigenaar te zijn van hun leerproces en van elkaar te leren. Er wordt gedacht vanuit mogelijkheden en oplossingen en het groepsgevoel is belangrijk. Er is veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerkrachten observeren de omgang tussen leerlingen en bespreken dit in de groep. Samen worden groepsregels opgesteld en de inbreng van leerlingen is belangrijk. Vanaf de start van het schooljaar wordt met behulp van de Gouden Weken en Leefstijl gewerkt aan een veilig en prettig schoolklimaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Flecht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Flecht gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Flecht?

Basisschool de Flecht gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.