Timotheusschool
Laan van Rapijnen 38
3461 GH Linschoten

Schoolweging

Schoolweging
27.31
Spreiding
5.44

De schoolweging van Timotheüsschool Linschoten is 27,31 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,44% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt dat de school basisvaardigheden goed verankert, zelfs in een krimpende context.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau (inspectienorm 50,1%), wat de focus op hogere leerdoelen onderstreept. Dit overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 61,13%, wat wijst op effectieve differentiatie in lesaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 35,29% vwo (regio 18,61%) en 17,65% havo/vwo, wat een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen laat zien. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1,01%. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTimotheüsschool LinschotenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.33175.23178.95

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Aan de hand van de resultaten van de CITO midden- en eindtoetsen worden de groepsplannen geëvalueerd en bijgesteld. De doorgaande lijn naar het volgende leerjaar wordt bewaakt door een zorgvuldige overdracht, van o.a.behaalde resultaten, met de nieuwe leerkracht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

41,18% van de leerlingen presteert boven advies (regio 25,27%), terwijl slechts 5,88% onder advies uitkomt (landelijk 11,81%). Dit benadrukt de nauwkeurigheid van het advies en de sterke doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Om tot volwaardig mens op te kunnen groeien, is een goede sfeer belangrijk. We streven naar een vriendelijk en veilig klimaat op school. Orde, regelmaat en grenzen horen daar ook bij. Om de omgang met elkaar zo goed mogelijk te laten verlopen, is er beleid ontwikkeld om op een positieve manier met elkaar om te gaan. In de groepen geven we lessen uit de methode ‘De Vreedzame school’. We stimuleren verantwoord gedrag door samen met de leerlingen goede afspraken te maken en deze in regels vast te leggen. Onze school wil voor kinderen, ouders en leerkrachten een gezellige en geordende omgeving zijn. Iedereen moet zich thuis voelen, maar tegelijkertijd beseffen dat we rekening moeten houden met elkaar. Vandaar dat we belang hechten aan een duidelijke organisatie. LEES MINDER

omgaan met elkaar

goede sfeer

veiligheid op school

Wat is de werkwijze van de Timotheusschool voor sociale ontwikkeling?

De leerlingen van de Timotheusschool doen dagelijks ervaringen op in relatie tot anderen, bijvoorbeeld tijdens het spelen op het plein en in groepsprocessen. De school gebruikt de methode ‘Vreedzame school’ om kinderen te leren omgaan met hun eigen gevoelens en die van anderen, en om hun sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen. Kinderen leren te vertellen wat er gebeurd is bij problemen, om helderheid en inzicht te krijgen. De Timotheusschool vindt het belangrijk om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen vast te leggen en werkt vanaf groep 3 met het programma ‘ZIEN!’, dat erkend is door de Inspectie.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Timotheusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Timotheusschool gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Timotheusschool?

De Timotheusschool gebruikt de Vreedzame school methode voor sociaal-emotioneel leren.