
De resultaten van Openbare Basisschool Oosterhuizen in Lieren
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Oosterhuizen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool Oosterhuizen bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Oosterhuizen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op Oosterhuizen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, die geldt voor alle basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool Oosterhuizen
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau bereiken voor het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen naar verwachting het streefniveau moeten halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Oosterhuizen?
Ontdek het schooladvies traject op Openbare Basisschool Oosterhuizen, uw vertrouwde basisschool in Lieren. Ons schooladviesproces start al in groep 6, waarbij we de nadruk leggen op de individuele ontwikkeling van uw kind. In groep 7 evalueren we opnieuw de voortgang, waarbij we niet alleen kijken naar toetsresultaten, maar ook naar de werkhouding en de algehele leerontwikkeling. In samenspraak met het schoolteam stelt de leerkracht een voorlopig advies op, dat u als ouder in groep 7 ontvangt ter kennisname. In groep 8 verfijnen we het advies verder. In december wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Ouders en leerlingen ontvangen dit advies in januari, zodat zij zich gericht kunnen oriënteren op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Wij begrijpen het belang van een goed overwogen schooladvies voor de toekomst van uw kind. De doorstroomtoets, die in februari wordt afgenomen, dient als extra gegeven voor het schooladvies. Uiterlijk 24 maart ontvangen ouders en leerlingen het definitieve schooladvies. Na ontvangst kunt u uw kind aanmelden bij de school voor voortgezet onderwijs. Wij zorgen voor een vlotte overdracht naar de nieuwe school. Alle leerlingen melden zich eind maart aan voor de middelbare school, wat gelijke kansen op een passende plek garandeert. Leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich eerder aanmelden met een voorlopig advies. Bij een hogere score op de doorstroomtoets dan het voorlopige advies, kan het definitieve advies worden aangepast na overleg met ouders. Een lager resultaat op de eindtoets heeft geen invloed op het schooladvies; dit wordt dan automatisch het definitieve advies. Belangrijke data voor het schooladvies en aanmelden: Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. De doorstroomtoets vindt plaats in de eerste twee weken van februari. De scholen ontvangen de uitslag van de doorstroomtoets uiterlijk 15 maart. Het definitieve schooladvies wordt aan leerlingen en ouders verstrekt uiterlijk 24 maart. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich gelijktijdig aan bij de middelbare school. Bekijk de uitstroomgegevens en het schooljaarverslag voor meer informatie over de resultaten van onze leerlingen op de landelijke website Scholen op de kaart.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool Oosterhuizen
Op Openbare Basisschool Oosterhuizen staat het plezier van elk kind centraal. Wij zorgen ervoor dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt, wat de basis vormt voor een positieve schoolervaring. Onze aanpak is gebaseerd op de vijf kerncompetenties van sociaal-emotioneel leren (SEL), om zo de algehele ontwikkeling van uw kind te stimuleren. **Zelfbewustzijn:** Kinderen leren hun eigen gevoelens te herkennen en te waarderen. Ze ontwikkelen een gezond zelfvertrouwen door inzicht in hun eigen interesses, waarden en sterke punten. **Sociale Bewustzijn:** We stimuleren empathie en het vermogen om perspectief te nemen. Kinderen leren verschillen tussen mensen te respecteren en sociale signalen correct te interpreteren. **Verantwoorde Besluitvorming:** Leerlingen worden aangemoedigd weloverwogen keuzes te maken, rekening houdend met zichzelf en anderen. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat en verantwoordelijk gedrag. **Zelfmanagement:** Kinderen leren om te gaan met stressvolle situaties en intense emoties. Ze ontwikkelen vaardigheden voor doelgericht gedrag en impulscontrole. **Relatievaardigheden:** We begeleiden kinderen bij het aangaan van samenwerkingsverbanden en het weerstaan van sociale druk. Het oplossen van conflicten op een constructieve manier is hierbij essentieel.
Een veilige leeromgeving voorop
Samenwerken en elkaar versterken
Elk kind is uniek en waardevol
Hoe bevordert Basisschool Oosterhuizen de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school hanteert de effectieve 'Kwink' methode, erkend door het Nederlands Jeugdinstituut als een 'goed onderbouwde' interventie. Kwink is ontworpen om storend gedrag proactief te voorkomen en een positieve groepsdynamiek te creëren. Alle groepen werken gelijktijdig aan hetzelfde thema, wat zorgt voor een consistente aanpak door de hele school. We monitoren de sociale en emotionele groei nauwgezet met behulp van de Kindbegrip SEL-vragenlijsten. Deze meten zowel de sociaal-emotionele competenties van individuele leerlingen als de prestaties van de groep als geheel. De resultaten helpen ons om het effect van Kwink te evalueren en om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben tijdig te identificeren.
Welke tools gebruikt de school om sociale vooruitgang te registreren?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Openbare Basisschool Oosterhuizen gebruik van:
- Kindbegrip
Met welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren werkt de school?
De school past de volgende methode toe voor sociaal-emotioneel leren:
- KWINK
Inspectierapport Openbare Basisschool Oosterhuizen: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Onderwijsinspectie heeft in 2022 een grondig onderzoek uitgevoerd, waarbij ook Openbare Basisschool Oosterhuizen werd beoordeeld. Dit bezoek omvatte klassenobservaties, diepgaande gesprekken met de schoolleiding, het kindcentrum, leraren en betrokken ouders. Deze uitgebreide evaluatie heeft geleid tot een positieve beoordeling van onze onderwijskwaliteit en de ontwikkeling binnen onze school. Het bevestigt de effectiviteit van onze aanpak en de betrokkenheid van ons team. We nodigen u van harte uit om de volledige bevindingen van de inspectie in te zien en meer te ontdekken over onze toegewijde aanpak voor het basisonderwijs.