OBS de Sterappel
Schoolstraat 2
4033 GK Lienden

Schoolweging

Schoolweging
31.02
Spreiding
5.75

De schoolweging van De Sterappel is 31,02 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,06% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,23%. De school zet hiermee een regionale standaard voor basale taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 62,25% van de leerlingen behaald, significant hoger dan de signaleringswaarde van 43,5% en het vergelijkingsgemiddelde van 55,36%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een dubbele focus: 30% vmbo-(g)t/havo en 15% vwo (vs. 10,34% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Tegelijk is er aandacht voor praktische routes met 5% vmbo-b/k-advies. De combinatie van doorstroomgericht werken en 'ontwerpend leren' uit het schoolondersteuningsprofiel reflecteert deze breedte.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SterappelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het is erg belangrijk om de ontwikkelingen van onze leerlingen in de gaten te houden. Dit doen we door het inzetten van verschillende instrumenten: observaties van de leerkracht gesprekken met de leerling in groep 1-2 worden de Leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys ingezet om de ontwikkeling van een kind op spel, taal, rekenen, motorisch en sociaal gebied te volgen in groep 3 t/m 8 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd middels Kanvas (Kanjertraining). in groep 3 t/m 8 worden methodegebonden toetsen ingezet, zowel vooraf als achteraf. in groep 3 t/m 8 wordt twee keer per jaar de Cito toetsen ingezet om een breder beeld te krijgen dan de methodegebonden toetsen ter voorbereiding op de overstap naar de middelbare school, wordt begin groep 8 de NIO afgenomen Deze gegevens worden 3 keer per jaar besproken in een groeps- en leerlingbespreking samen met de intern begeleider en directie. Daarnaast is er ook 2 keer per jaar een opbrengstenvergadering met het gehele team om de opbrengsten van de school te analyseren en te bespreken waar de focus naar toe gaat. In de communicatie met ouders vindt er 3 keer per jaar een oudergesprek plaats waarbij de resultaten van hun kind worden besproken. Bij dit gesprek zijn vanaf groep 4 de leerlingen aanwezig. Voorafgaand aan dit gesprek gaat er een rapport mee naar huis waarbij ouders zicht krijgen op de ontwikkeling van hun kind op school. Mochten er vanuit school echter eerder zorgen zijn, dan wachten wij niet tot de volgende gespreksronde. U wordt door ons dan uitgenodigd voor een gesprek om te kijken hoe we uw zoon of dochter verder kunnen helpen. Indien er bij u zelf zorgen zijn, dan hopen wij dat u dit zo spoedig mogelijk aan ons laat weten, zodat we kunnen kijken wat uw zoon of dochter nodig heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70,59% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Opvallend is het lage percentage onderadvisering (17,65% vs. 11,81% landelijk), wat aansluit bij de beschreven intensieve NIO-toetsing en leerlingmonitoring in groep 8.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich bij ons thuis voelen. Om je thuis te kunnen voelen moet het klimaat veilig zijn en moeten gedragsregels worden gerespecteerd. Wij zorgen ervoor dat grenzen duidelijk zijn en dat de kinderen leren hun grenzen aan te geven als wij hinder ondervinden door het gedrag van een ander. Op die manier bouwen wij aan wederzijds respect. Een positief klimaat is de basis voor het aanleren van vaardigheden op sociaal, emotioneel, creatief en cognitief gebied. Een inlevend vermogen is een basishouding van ons team. Wij hebben oog voor ieder kind dat door ouders en verzorgers aan onze zorg wordt toevertrouwd. Om een gestructureerde invulling te geven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen zetten wij de Kanjertraining in. LEES MINDER

Respect hebben voor de ander

Samenwerken en vertrouwen

Van fouten kun je leren

Wat is de werkwijze van OBS de Sterappel voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van OBS de Sterappel, zoals respect voor de ander, samenwerken, vertrouwen en leren van fouten, zijn terug te vinden in de Kanjertraining. Kanjerlessen worden wekelijks gegeven en afgesloten met een verwerking. Ouders worden via Parro geïnformeerd en jaarlijks wordt de werkwijze van de Kanjertraining uitgelegd tijdens de informatieavond. De school werkt ook met Kanvas, een registratievorm waarbij leerkrachten twee keer per jaar observeren en registreren hoe leerlingen sociaal-emotioneel functioneren. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen een vragenlijst in over hun sociaal-emotioneel welzijn. Naar aanleiding van de resultaten worden acties uitgezet, besproken met de Intern Begeleider en vastgelegd in het leerlingdossier. Deze werkwijze zorgt voor een duidelijke structuur en een positief klimaat. De leerlingenraad, gekozen door leerlingen uit groep 5 t/m 8, komt maandelijks bijeen om te praten over het pedagogische schoolklimaat, welbevinden, het schoolplein en regels. Er is een maandelijkse koffieochtend om de verbinding tussen ouders te versterkten en opvoedkundige en onderwijsinhoudelijke zaken te bespreken.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS de Sterappel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS de Sterappel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS de Sterappel?

OBS de Sterappel gebruikt de Kanjertraining en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.