
Schoolweging
De schoolweging van De Oversteek Liempde is 29,22 , met een spreiding van 7,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Oversteek Liempde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We willen graag dat elk kind dat op onze school begint, deze ook op een verantwoorde manier af kan maken. Dit houdt in dat we de ontwikkeling van de kinderen goed volgen om zo precies mogelijk te weten wat een kind nodig heeft aan begeleiding. Aan de hand van observaties, methodegebonden toetsen en niet methodegebonden toetsen (o.a. IEP leerlingvolgsysteem) wordt (evt. met de kwaliteitscoördinator) bekeken of het kind al dan niet extra verrijkings- of herhalingswerk nodig heeft en in welke vorm dit kan worden gegeven. De extra hulp die we geven staat beschreven in het onderwijsplan. Hierin staat wat en hoe we dat doen. De kwaliteitscoördinator heeft als speciale taak alle activiteiten die te maken hebben met zorg voor leerlingen te begeleiden en te ondersteunen, zodat de leerkracht er nooit alleen voor staat. De zorg voor de kinderen op onze school is dan ook een zorg van het hele team. Uiteraard worden ouders ingelicht als er voor hun kind extra ondersteuning ingezet wordt. Bij het constateren van problemen in de ontwikkeling van kinderen (sociaal emotioneel en/of cognitief) kunnen gerichte interventies gedaan worden. Bijvoorbeeld meer tijd reserveren voor een bepaald vak, andere didactische werkvormen toepassen, extra ondersteuning op sociaal emotioneel of cognitief vlak, overleggen met collega’s, advies inwinnen bij externe deskundigen, enz. Ieder half jaar na de afname van de IEP toetsen, maken de kwaliteitscoördinatoren m.b.v. de input van de leerkrachten de diepteanalyse. De toetsen worden uitgebreid geanalyseerd, zowel op groeps- als op schoolniveau. Hierin wordt ook de reflectie van de leerkracht meegenomen. De diepteanalyse wordt besproken met het team en met de Raad van Toezicht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Voorkomen is beter dan genezen! Vandaar dat we werken met Rots & Water en Groepsgeluk om de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen te versterken. Dit wordt in alle groepen ingezet. De aspecten die van belang zijn bij het meedoen in een groep (verantwoordelijkheid nemen, initiatief nemen, samenwerken, elkaar helpen, respect tonen, anderen in zijn/haar waarde laten, e.d.) worden natuurlijk geoefend tijdens de lessen Rots & Water en GroepsGeluk, maar ook gewoon gedurende de dag. Belangrijke kernwaarden op De Oversteek zijn VEILIGHEID en SAMENWERKING. Dit veronderstelt een bepaalde omgang met elkaar. Op De Oversteek hebben we onze afspraken en gedragsverwachtingen verwerkt in een Oversteek Regelrap: We luisteren naar elkaar, naar de meester en de juf. Praten door elkaar is wel een beetje suf. Luister naar de ander en doe er ook iets mee Zeg wat vaker ja in plaats van nee. Wacht op je beurt, je snapt wat ik bedoel. Het geeft aan het eind echt een heel goed gevoel. Ga netjes om met spullen, die van mij, die van jou. Maak niks kapot , doe eens niet zo flauw. Laat je iets vallen, raap het even op. Schop er niet tegen anders krijg je op je kop. Heb je iets gebruikt zet het waar het hoort Want weet je wat het is al die rommel stoort. Ben rustig in de school dan kan iedereen fijn werken. Loop zo door de gang dat niemand het kan merken Loop rechts op de trap naar boven en benee Doe niet eigenwijs werk nou ff mee. We werken samen in de klas en op het werkplein Met een fluister stem gaat dat reuzefijn We zijn vriendelijk en respectvol en helpen iedereen. Dus sluit elkaar niet buiten, dat is heel gemeen. Straat-woorden zijn verboden en schelden doen we niet. Het lijkt misschien wel grappig maar de ander heeft verdriet. Steun elkaar waar ‘t kan en ben beleefd Kom voor iemand op die het nodig heeft. We zijn eerlijk naar elkaar en lossen het samen op. Praat met elkaar en zeg op tijd stop. Spreek de waarheid, zeg wat je denkt of voelt. Zeg op tijd sorry, als je het zo niet had bedoeld. Ruzie kan gebeuren ook al vind je het niet fijn Ga naar de juf of meester die daar ook voor zijn. We praten goed met elkaar op een nette manier Aardige taal dat gebruiken we hier Woorden kunnen pijn doen, dat kun je niet zien Maar denk even na en tel eerst tot tien Ook al ben je blij, verdrietig of boos Denk eerst na of je de juiste woorden koos. Refrein: Het is dol-fijn Op ons schoolplein Ja groot en klein Niemand in de steek Wist je dat we Met z’n allen Zitten op de Oversteek! LEES MINDER
Veiligheid
Samenwerking
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Naast de leerprestaties heeft ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen onze nadrukkelijke aandacht. Om deze ontwikkeling te kunnen volgen maken we gebruik van IEP Hart & Handen. In groep 7 en 8 wordt daarnaast de leerlingvragenlijst van Vensters PO afgenomen. De resultaten hiervan worden met de inspectie gedeeld. Ook kan elke leerkracht vanaf groep 3 jaarlijks een sociogram van zijn of haar groep maken. Hierin is te zien met welke groepsgenootjes de leerlingen veel/weinig willen samenwerken/spelen. Bij het constateren van problemen in de ontwikkeling van kinderen (sociaal emotioneel en/of cognitief) kunnen gerichte interventies gedaan worden. Bijvoorbeeld meer tijd reserveren voor een bepaald vak, andere didactische werkvormen toepassen, extra ondersteuning op sociaal emotioneel of cognitief vlak, overleggen met collega’s, advies inwinnen bij externe deskundigen, enz.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: hart en handen (IEP) Leerlingenvragenlijst Vensters PO