Basisschool Frans ten Bosch in Lichtenvoorde

Het team van Frans ten Bosch in Lichtenvoorde

Current section: team
De Rode Van Heeckerenstr 26
7131 Lichtenvoorde

Zie hier hoe het team van Frans ten Bosch is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Frans ten Bosch. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Frans ten Bosch bij jullie?

Ontdek hoe goed Frans ten Bosch bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Frans ten Bosch zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Frans ten Bosch. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Frans ten Bosch werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (86.7%)
Direct ondersteunend personeel (6.7%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Frans ten Bosch gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van leerkrachten bij Basisschool Frans ten Bosch: Onze Aanpak

Bij Basisschool Frans ten Bosch zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij kortdurende afwezigheid van leerkrachten. Denk hierbij aan ziekte, nascholing, of doktersbezoeken. Deze korte periodes worden intern opgelost, met een maximale duur van twee weken, om de vertrouwde leeromgeving te behouden. Wanneer meerdere teamleden tegelijkertijd verhinderd zijn, zetten we onze flexibele inzet van gekwalificeerd personeel in. We doen een beroep op onze leraarondersteuners en LIO’s (Leerkracht in Opleiding) om de continuïteit te waarborgen. Mocht dit niet toereikend zijn, implementeren we noodmaatregelen. Deze noodmaatregelen zijn ontworpen om het directe onderwijsprobleem intern op te lossen. Dit kan betekenen dat leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen, of dat leerkrachten met aanvullende taken voor de klas komen te staan. Onze prioriteit is het minimaliseren van de impact op de leerlingen en het handhaven van een stabiele leeromgeving. Paraat Scholen, waar Basisschool Frans ten Bosch deel van uitmaakt, stelt de onderwijskwaliteit altijd voorop. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat de kwaliteit van het onderwijs onder druk komt te staan, bijvoorbeeld door groepsdynamiek of verhoogde werkdruk voor het team. We streven ernaar dit te allen tijde te voorkomen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kunnen we genoodzaakt zijn u te vragen uw kind tijdelijk thuis te houden. Dit gebeurt alleen na zorgvuldige overweging en met als doel de impact op de langere termijn te beperken. U kunt erop vertrouwen dat we pas om uw medewerking vragen als er geen andere oplossing mogelijk is. Voor langdurige afwezigheden, zoals verlof of langdurige ziekte, maken we gebruik van onze specifieke vervangerspool. Paraat Scholen beschikt over een eigen, betrouwbare pool van vervangende leerkrachten, zodat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, ook bij langdurige afwezigheid.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Klik hier voor de verdeling van leerkrachten over de groepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de specialisten voor extra ondersteuning op Basisschool Frans ten Bosch

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Succes voor elke leerling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Deskundige Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde rekenspecialist is één dag per week actief op onze school. Voor zeer specifieke leerbehoeften of groepsgerichte uitdagingen maken we gebruik van de expertise uit het ondersteuningsloket van Paraat Scholen, waar extra rekenspecialisten ingezet kunnen worden.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert voor positief schoolklimaat
Intern Begeleider als centraal aanspreekpunt
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafde kinderen

Toelichting van de school:

Een collega met gespecialiseerde kennis van hoogbegaafdheid is wekelijks op school aanwezig om leerlingen en leerkrachten te ondersteunen. Daarnaast beschikken diverse teamleden over specialistische kennis op het gebied van gedragsontwikkeling. Via het ondersteuningsloket van Paraat Scholen kunnen we tevens begaafdheidsspecialisten inschakelen voor op maat gemaakte ondersteuning op individueel en groepsniveau.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor een prettige leeromgeving
Intern Begeleider voor integrale aanpak

Toelichting van de school:

Binnen ons team zijn diverse leerkrachten met expertise op het gebied van gedrag werkzaam, wat bijdraagt aan een positieve en gestructureerde leeromgeving. Indien er behoefte is aan extra gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag of studievaardigheden, kunnen we via het ondersteuningsloket van Paraat Scholen passende experts inschakelen.

1

Motorische Ontwikkeling en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde leerkrachten met gymbevoegdheid

Toelichting van de school:

Voor de jongste leerlingen in de kleuterklassen integreren we actief buiten bewegen, gebaseerd op SLO-doelen. Deze aanpak zorgt ervoor dat alle essentiële bewegingsvaardigheden op een speelse en effectieve manier worden ontwikkeld.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij hanteren een proactieve benadering waarbij we per individuele leerling, in nauwe samenwerking met ouders, de benodigde ondersteuning identificeren en realiseren. Alle medische handelingen en medicijnverstrekking vinden plaats conform de geldende protocollen van Paraat Scholen, met de veiligheid en het welzijn van uw kind als hoogste prioriteit.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Kinderdagopvang
Peuteropvang
BSO

Ontdek de Ondersteuning op Basisschool Frans ten Bosch

Hoe Wij Elk Kind Begeleiden

Op Basisschool Frans ten Bosch in Lichtenvoorde zetten we ons dagelijks in voor optimale leerlingondersteuning. Zodra een kind extra hulp nodig heeft, bieden wij diverse ondersteuningsmogelijkheden. In nauwe samenwerking met ouders en alle betrokkenen, bepalen we de meest geschikte aanpak, altijd handelingsgericht en volgens onze vastgestelde ondersteuningsroute. Ons team beschikt over een toegewijde intern begeleider die samen met de leerkrachten de leerlingenzorg coördineert. Dit zorgt ervoor dat elk kind de begeleiding krijgt die het verdient, met continue afstemming tussen alle onderwijsprofessionals. Bovendien maken we gebruik van het gespecialiseerde ondersteuningsloket van Paraat Scholen, waar diverse experts klaarstaan om hulpvragen te beantwoorden. Naadloze Overgang van Opvang naar Onderwijs: Binnen ons kindcentrum garanderen we een warme en soepele overgang van de opvang naar het onderwijs. De intern begeleider van de opvang onderhoudt nauw contact met de pedagogisch medewerkers, zodat elk kind ook buiten de lesuren passende begeleiding ontvangt. Deze doorlopende lijn van zorg en samenwerking zorgt voor een consistente ontwikkeling. Onze school heet ieder kind welkom, zolang we kunnen voldoen aan de specifieke onderwijsbehoeften. Mocht dit onverhoopt niet meer mogelijk zijn, dan zoeken we samen met de ouders naar de best passende onderwijsplek voor het kind. Beleid rond Externe Partners en Behandelingen: Wij begrijpen dat externe zorg, zoals logopedie of fysiotherapie, soms tijdens schooltijd plaatsvindt. Echter, als school bewaken we de kostbare onderwijstijd en streven we ernaar deze behandelingen zoveel mogelijk buiten schooluren te plannen. Ouders zijn hierin primair verantwoordelijk voor de afstemming met de behandelend specialist. Indien behandeling na schooltijd aantoonbaar niet haalbaar is, zoeken we in het belang van het kind altijd naar een passende oplossing in overleg met ouders en de behandelaar. Hierbij geldt de voorwaarde dat de behandeling maximaal één keer per week op de middag kan plaatsvinden. Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning: Voor een gedetailleerd overzicht van ons toekomstige aanbod aan extra ondersteuning, verwijzen wij u graag naar ons SchoolOndersteuningsPlan (SOP).

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Een Schoolplan voor Toekomstig Succes

Wat zijn de kerndoelen van ons schooljaar 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 richt Basisschool Frans ten Bosch zich op diverse strategische doelen. We profileren ons als 'betrokken ontdekkers' en stralen dit actief uit in onze schoolcultuur. Onze leerresultaten voldoen aan de normen van de inspectie en onze eigen ambitieuze schoolnormen. We zetten ons in voor inclusiever onderwijs, met oog voor maatschappelijke verantwoordelijkheid en geleidelijke ontwikkeling. Een professionele, veilige leer- en verbetercultuur staat centraal, waarin nieuwsgierigheid wordt aangemoedigd. We werken aan het zichtbaar maken van de IKC-visie en investeren continu in de verbetering van onze leermiddelen en de uitvoering van ons burgerschapsonderwijs.

Hoe waarborgt Basisschool Frans ten Bosch de gestelde onderwijsdoelen?

De onderwijskwaliteit op Basisschool Frans ten Bosch is meetbaar, merkbaar en zichtbaar. We monitoren deze kwaliteit met diverse instrumenten, bronnen en gesprekken, waarbij zowel prestaties als processen en menselijke aspecten worden meegenomen. Ons strategisch beleidsplan en schoolplan vormen de leidraad voor verantwoording binnen wettelijke kaders en het realiseren van onze eigen ambities. De kwaliteitscyclus zorgt voor continue informatieverzameling om behaalde doelen te evalueren en onze onderwijskwaliteit te meten. In alle gesprekken en overleggen stellen we de volgende kernvragen centraal: Doen we de juiste dingen? Doen we ze goed? Hoe weten we dat? Delen anderen deze visie? En hoe handelen we naar deze inzichten? We streven naar een aanpak waarin kwaliteit en kwaliteitsbewustzijn voorop staan, zodat iedereen binnen de organisatie hiernaar handelt. De doelen uit de jaarplannen zijn onderverdeeld in 'ambitiegroepen', waar elk teamlid aan deelneemt. Deze groepen stellen een plan van aanpak op dat dient als verantwoording aan directie, MR en bestuur, inclusief de gezamenlijk bepaalde processtappen. Aan het einde van het schooljaar evalueren we de behaalde resultaten.

Ontdek ons aanbod voor jonge kinderen in Lichtenvoorde

Toelichting van de school

Ontdek de wereld van het jonge kind op basisschool Frans ten Bosch in Lichtenvoorde. Sinds het schooljaar 2021-2022 hanteren wij in de groepen 1 en 2 het innovatieve leerlingvolgsysteem ‘Digikeuzebord’. Dit digitale keuzebord stelt kinderen in staat om zelfstandig hun spel- en werkactiviteiten te kiezen, tweemaal daags gedurende een uur. Kinderen kunnen kiezen uit diverse speelhoeken in de gang of uitdagende activiteiten binnen het klaslokaal. Daarnaast zijn er wekelijkse 'moet' werkjes die de fijne motoriek stimuleren, zoals knutselprojecten. Kinderen bepalen zelf wanneer ze deze voltooien, zolang ze voor het einde van de week af zijn. Leerkrachten bieden hierbij actieve begeleiding, met als doel het eigenaarschap en de zelfverantwoordelijkheid van jonge kinderen te vergroten. Digikeuzebord faciliteert ook een uitgebreid leerlingvolgsysteem voor leerkrachten. Dit systeem omvat leerlijnen met specifieke ontwikkelingsdoelen voor jonge kinderen. Door de voortgang van elk kind nauwkeurig bij te houden, ontstaat een gedetailleerd en compleet beeld van de ontwikkeling gedurende de kleuterjaren. Onze groepen 1 en 2 werken met thematische projecten die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Deze thema's, die ongeveer zes weken duren, bieden een rijke leeromgeving en verbinden de aangeboden activiteiten direct aan de vastgestelde leerlijnen en ontwikkelingsdoelen. Spelend leren op Frans ten Bosch: Op basisschool Frans ten Bosch in Lichtenvoorde hechten we enorm veel waarde aan spel in de groepen 1 en 2. In de centrale gang van de school creëren we een stimulerende omgeving waar meerdere kleutergroepen samen kunnen spelen. De spelhoeken wisselen per thema en omvatten onder andere een huishoek, bouwhoek, zand- en watertafel, een beweegruimte, een themahoek en een winkel. Ook in de klaslokalen zijn diverse spelhoeken te vinden, zoals een rekenhoek, taalhoek en leeshoek. Spel is voor kleuters de ultieme manier van leren. Het is een vrijwillige activiteit, gedreven door plezier, waarbij het proces belangrijker is dan een specifiek eindresultaat. Kinderen zijn actief bezig, verkennen hun omgeving en ontwikkelen spelenderwijs nieuwe vaardigheden. Leerkrachten spelen een cruciale rol in het verrijken van het spel. Ze delen hun kennis, denken mee met de kinderen en duiken in hun fantasiewereld. Door gerichte begeleiding binnen de 'zone van de naaste ontwikkeling', stellen leerkrachten de juiste vragen en dagen ze kinderen uit om nieuwe scenario's te bedenken en te spelen. Zo worden grenzen verkend en wordt de ontwikkeling continu gestimuleerd. Ontwikkelingsgerichte thema's: Gedurende het schooljaar doorlopen we diverse thema's die nauw aansluiten bij de leefwereld van jonge kinderen. Denk aan seizoenen zoals de herfst, reizen, het menselijk lichaam, dinosaurussen, en natuurlijk feestelijke periodes zoals Sinterklaas en Kerst. Elk thema bestrijkt een periode van ongeveer zes weken en biedt een rijke context voor leren en ontdekken. Samenwerking met Kinderopvang KOSMO: Via PeuterPlus bieden wij kinderen een waardevolle voorbereiding op hun basisschooltijd. Wanneer uw kind vier jaar wordt, kan het de stap maken naar de basisschool. Peuters zijn van nature leergierig en willen graag de wereld ontdekken. Ze wennen aan het samenzijn met leeftijdsgenootjes in een veilige en huiselijke omgeving. Deze omgeving zorgt ervoor dat peuters zich ook op andere plekken thuis voelen. De dagen zijn gevuld met plezier, leren en uitdaging. Kinderen worden aangemoedigd om te ontdekken en te ervaren. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft op specifieke ontwikkelingsgebieden, bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aan, in samenwerking met een VVE-coördinator.

Veelgestelde vragen

Biedt basisschool Frans ten Bosch extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut, basisschool Frans ten Bosch biedt een rijk scala aan aanvullende programma's speciaal ontworpen voor jonge kinderen. Dit omvat zowel kinderopvangfaciliteiten als gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) trajecten, gericht op een optimale start in het basisonderwijs.

Absoluut, basisschool Frans ten Bosch biedt een rijk scala aan aanvullende programma's speciaal ontworpen voor jonge kinderen. Dit omvat zowel kinderopvangfaciliteiten als gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) trajecten, gericht op een optimale start in het basisonderwijs.

Peuteropvang en kinderopvang in Lichtenvoorde
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's
Geïntegreerde kindcentra

Met welke partners werkt de school samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor het uitgebreide aanbod voor jonge kinderen werkt basisschool Frans ten Bosch nauw samen met gerenommeerde partners zoals Kinderopvang Kiekeboe, Peuteropvang Okidoki en Peuteropvang Hupsakee in Lichtenvoorde.

Voor het uitgebreide aanbod voor jonge kinderen werkt basisschool Frans ten Bosch nauw samen met gerenommeerde partners zoals Kinderopvang Kiekeboe, Peuteropvang Okidoki en Peuteropvang Hupsakee in Lichtenvoorde.

Team | Frans ten Bosch in Lichtenvoorde | [2025] Schoolregister