Frans ten Bosch

De resultaten van Frans ten Bosch in Lichtenvoorde

Current section: resultaten
De Rode Van Heeckerenstr 26
7131 ER Lichtenvoorde

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Frans ten Bosch, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Frans ten Bosch

Schoolweging
30.64
Spreiding
5.76

De schoolweging van Frans ten Bosch is 30,64 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Frans ten Bosch bij jullie?

Ontdek hoe goed Frans ten Bosch bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 96,1% geslaagden voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,7%). Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de signaleringswaarde van 45,5% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%. Dit geeft aan dat de school effectief differentieert, maar mogelijk extra uitdaging kan bieden aan cognitief sterke leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Frans ten Bosch?

De adviezen tonen een gebalanceerde verdeling met focus op praktijkgericht onderwijs: 23,1% vmbo-b en 15,4% vmbo-(g)t. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (3,85% vs. 1,01% regio). De theoretische leerwegen zijn echter ook goed vertegenwoordigd met 7,7% vwo-advies, wat aansluit bij de bovenmodale referentieniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFrans ten BoschGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsing van ons onderwijs: Wij maken een onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn onderdeel van een methode en toetsen het effect van ons onderwijs meteen nadat we een hoofdstuk of leerstofblok hebben behandeld. Groepsleerkrachten kunnen hiermee hun onderwijs direct afstemmen indien nodig. Niet-methodegebonden toetsen zijn landelijke toetsen die kunnen aangeven hoe onze leerlingen op een bepaald vakgebied presteren vergeleken met een landelijk gemiddeld. Zij toetsen het lange termijn effect. Deze toetsen worden digitaal verwerkt in een Leerlingvolgsysteem (LVS). Wij maken hiervoor vanaf schooljaar 2022-2023 gebruik van de DIA-toetsen. De opbrengsten van deze toetsen noemen wij de tussenopbrengsten. Na het afnemen van de LVS-toetsen (januari en juni) wordt er samen met het team bekeken wat de tussenopbrengsten zijn geweest van ons onderwijs. Deze resultaten worden met het team geanalyseerd op schoolniveau en daar waar nodig kunnen er schoolbreed aanpassingen worden ingevoerd. Na de schoolanalyse volgt per groep een groepsanalyse door de groepsleerkracht die wordt besproken met de intern begeleider in de groepsbespreking. Hieruit kunnen aanpassingen op groepsniveau voortkomen. Na de groepsanalyse kunnen er leerlingen bij de intern begeleider worden gemeld voor een leerlingbespreking. Meestal volgt hierna een leerlingplan, vaak vastgelegd in een HGW kaart, dat samen met ouders wordt besproken en na verloop van tijd wordt geëvalueerd. De intern begeleider zorgt voor het coördineren van het LVS en de leerlingondersteuning. Zij ondersteunt hierbij de groepsleerkrachten en is indien gewenst aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties.

Zitten de oud-leerlingen van Frans ten Bosch in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 42,9% van de leerlingen boven advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 9,5% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het zorgrooster.

Sociale ontwikkeling

Samen leven, leren en werken in een veilige leeromgeving. Dat is waar wij voor staan. In de 21e eeuw is het noodzakelijk dat kinderen onder andere leren samenwerken aan gezamenlijke doelen. Goed kunnen communiceren is hierbij belangrijk. Als school willen we samen met ouders kinderen leren hoe ze problemen creatief kunnen oplossen. Om deze belangrijke vaardigheden aan te leren maken wij gebruik van "Kwink". Kwink is een methode om kinderen belangrijke sociaal-emotionele vaardigheden aan te leren. Met o.a. verrassende filmpjes, liedjes en rollenspellen. Zo leren kinderen zich goed uiten en nog beter omgaan met zichzelf en anderen. Deze methode is gebaseerd op recente, wetenschappelijke inzichten van onder andere dr. Kees van Overveld. Voor meer informatie klik hier. LEES MINDER

Veiligheid

Gelijkheid

Betrokken

Wat is de werkwijze van Frans ten Bosch voor sociale ontwikkeling?

Frans ten Bosch meet jaarlijks de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen door middel van vragenlijsten ingevuld door leerkrachten en leerlingtevredenheidspeilingen. De resultaten worden besproken met leerlingen, ouders en het team om te kijken welke verbeteringen nodig zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Frans ten Bosch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Frans ten Bosch gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Frans ten Bosch?

Frans ten Bosch gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.