Basisschool Basisschool De Leeuw in Lichtenvoorde

Het team van Basisschool De Leeuw in Lichtenvoorde

Current section: team
't Hof 2
7131 Lichtenvoorde

Zie hier hoe het team van Basisschool De Leeuw is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Leeuw. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Leeuw bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Leeuw bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Leeuw zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Leeuw. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (41.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Leeuw werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Leeuw gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool De Leeuw: Een Flexibele Aanpak

Bij Basisschool De Leeuw zorgen we voor een soepele voortgang van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Voor kortdurende vervangingen, die doorgaans niet langer dan twee weken duren, hanteren we een intern opgeloste aanpak. Dit omvat situaties zoals ziekteverzuim, calamiteitenverlof voor bijvoorbeeld doktersbezoeken, en noodzakelijk scholingsverlof. Ook verlof om persoonlijke redenen, zoals een verhuizing, huwelijk of overlijden, valt hieronder. Daarnaast zetten we interne leerkrachten in voor extra ondersteuning tijdens drukke periodes, zoals toetsweken. Dit alles is onderdeel van ons zorgvuldig opgesteld vervangingsscenario om de continuïteit te waarborgen. Wanneer een vaste leerkracht afwezig is, zetten we primair onze eigen leerkrachten in om de lesdoelen te behalen. Mocht dit om uitzonderlijke redenen niet lukken, dan evalueren we de mogelijkheden om klassen tijdelijk te splitsen of te combineren. Pas in het allerlaatste stadium, bij langdurige afwezigheid die twee weken overschrijdt, doen we een beroep op externe vervangingspools. Dit beleid minimaliseert de kans dat leerlingen naar huis gestuurd moeten worden, wat we als uiterste redmiddel beschouwen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd. Voor de onderbouw is bewust gekozen voor twee combinatiegroepen 1/2, omdat kleuters zich ontwikkelen in sprongen. In beide groepen 1/2 wordt gebruik gemaakt van een leerplein, waar beide groepen tegelijkertijd door elkaar werken. Op deze manier kunnen kinderen van en met elkaar leren.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Leeuw: Specialisten voor Elk Kind

3

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde taal- en dyslexiespecialist werkt nauw samen met leerkrachten om het leesonderwijs te optimaliseren. Bij specifieke hulpvragen voert zij leesonderzoeken uit en ondersteunt zij leerkrachten bij het opstellen van effectieve leesplannen. Daarnaast bieden we via ons ondersteuningsloket toegang tot een coach passend onderwijs, gespecialiseerd in taal en rekenen, om uw kind de best mogelijke begeleiding te garanderen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Basisschool De Leeuw beschikt over een toegewijde gedragsspecialist. Via ons ondersteuningsloket kunnen we tevens een coach passend onderwijs inschakelen, gespecialiseerd in gedragsontwikkeling. Onze orthopedagoog kan worden ingeschakeld voor gespecialiseerd onderzoek, altijd in nauw overleg met ouders. Zij biedt daarnaast op afroep ondersteuning aan leerkrachten met waardevolle tips en adviezen.

3

Gedrag, Werkhouding en Studiemethoden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Voor een optimale ontwikkeling op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak verwijzen we u graag naar de gedetailleerde informatie onder het aandachtsgebied sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze specialisten staan klaar om uw kind te ondersteunen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut

Toelichting van de school:

Wekelijks ontvangt Basisschool De Leeuw een kinderfysiotherapeut die kinderen met een verwijzing van de huisarts begeleidt. Zij onderhoudt nauw contact met de leerkrachten voor een optimale afstemming en is beschikbaar voor advies. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen met motorische uitdagingen de juiste ondersteuning krijgen binnen de vertrouwde schoolomgeving.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging aan onze basisschool verbonden. We focussen op de kernondersteuning binnen ons team.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Ruime hal waarin verschillende samenwerkingsplekken zijn gerealiseerd.

Ontdek Onze Innovatieve Ondersteuning voor Elke Leerling

Ontwikkeling van Toekomstgericht Onderwijsaanbod

Bij Basisschool De Leeuw hanteren we de effectieve EDI-methode (Expliciete Directe Instructie). Deze aanpak zorgt ervoor dat alle leerlingen, inclusief die met een specifieke ondersteuningsbehoefte, actief betrokken zijn bij de lesstof. Onze leerkrachten besteden extra aandacht aan verlengde instructie, waardoor elk kind succeservaringen opdoet. EDI verhoogt de leseffectiviteit en bevordert betere leerprestaties voor iedereen. We maken gebruik van gedetailleerde doelenplanners, waarmee leerkrachten de voortgang van elke leerling nauwkeurig volgen. Hierdoor kunnen we gericht extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dat nodig hebben, vaak in samenwerking met onze toegewijde onderwijsassistent. Deze methoden worden continu geoptimaliseerd en zullen in het schooljaar 2024-2025 verder worden uitgebouwd en verankerd in ons onderwijs. Bovendien versterken we onze samenwerking met CPO'ers (Coaches Passend Onderwijs) om preventieve ondersteuning te bieden en waar nodig groepsbreed in te zetten voor een optimale leeromgeving.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Ambitie van Basisschool De Leeuw

Welke Onderwijsdoelen Streeft Basisschool De Leeuw Na in het Schoolplan?

Bij Basisschool De Leeuw stellen we samen met leerlingen, ouders, en ons toegewijde team ambitieuze en haalbare doelen. Voor het schooljaar 2024-2025 richten we ons op het verhogen van de didactische vaardigheden en het klassenmanagement van onze leerkrachten. Het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) staat hierbij centraal, een bewezen effectieve methode die de leerlingen stap voor stap meer zelfstandigheid geeft. Onze school hanteert de principes van Kanjertraining en Positive Behavioral Support (PBS) om een veilige en positieve leeromgeving te waarborgen. Daarnaast implementeren we vernieuwde lesmethoden voor rekenen, taal en spelling om het leerrendement te optimaliseren. We bouwen continu aan een professionele cultuur waarin groei en ontwikkeling voorop staan.

Hoe Realiseert Basisschool De Leeuw Haar Educatieve Ambitie en Kwaliteitsnormen?

De onderwijskwaliteit bij Basisschool De Leeuw is tastbaar, meetbaar en duidelijk zichtbaar in het dagelijks schoolleven. We maken gebruik van diverse evaluatiemethoden, bronnen en gesprekken om onze voortgang te monitoren, waarbij we zowel prestaties als proces- en persoonsgerichte aspecten in acht nemen. Dit sluit aan bij zowel wettelijke vereisten als onze eigen ambitieuze doelen, vastgelegd in ons strategisch beleidsplan en schoolplan. Onze kwaliteitscyclus zorgt voor continue feedback en evaluatie, essentieel om onze leerdoelen te behalen en onze onderwijskwaliteit te meten. Dit proces ondersteunt ons bij het beantwoorden van cruciale vragen zoals: "Doen we de juiste dingen?", "Doen we ze goed?", "Hoe weten we dat?", "Delen anderen deze visie?", en "Hoe benutten we deze inzichten?". Door deze vragen centraal te stellen in al onze overleggen, bevorderen we een cultuur waarin iedereen binnen de schoolorganisatie continu werkt aan het verbeteren van de kwaliteit en het vergroten van het kwaliteitsbewustzijn.

Downloaden

Voor- en Vroegschoolse Educatie bij Basisschool De Leeuw

Toelichting van de school

Basisschool De Leeuw in Lichtenvoorde biedt een uitgebreid aanbod voor het jonge kind, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE). We werken nauw samen met peuterspeelzaal De Bolderkoare, gevestigd in hetzelfde schoolgebouw. Ons educatieve programma, gebaseerd op Startblokken/Basisontwikkeling, zorgt voor een soepele overgang naar de basisschool. De peuterspeelzaal deelt faciliteiten zoals het leerplein, het speellokaal en het schoolplein met de basisschool. Dit bevordert de interactie en het samenspel tussen peuters en basisschoolkinderen, wat essentieel is voor de sociale ontwikkeling. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers ontwikkelen gezamenlijke thema's en organiseren, waar mogelijk, gezamenlijke activiteiten om de leerervaringen te verrijken. Een soepele overdracht van peuterspeelzaal of kinderdagverblijf naar de basisschool is cruciaal. Enkele weken voor de start op de basisschool vindt er een overdracht plaats via het formulier 'de Overstap'. Bij een VVE-indicatie of vier dagdelen aanwezigheid op de peuterspeelzaal, garanderen we een warme overdracht. Dit geldt in het bijzonder voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Een Ontwikkelingsvolgmodel wordt ingevuld door de voorgaande opvang. Bij twijfel over de geschiktheid van de basisschool voor de onderwijsbehoeften van een kind, kan het kind worden aangemeld voor een bespreking binnen het Zorg Advies en Toewijzings Team (ZATT).

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod heeft Basisschool De Leeuw voor jonge kinderen?

Basisschool De Leeuw biedt speciale programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een gestructureerde peuteropvang om de ontwikkeling te stimuleren.

Basisschool De Leeuw biedt speciale programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een gestructureerde peuteropvang om de ontwikkeling te stimuleren.

Ontdek ons aanbod voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang.

Met welke partnerschappen werkt Basisschool De Leeuw samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met peuterspeelzaal De Bolderkoare om een naadloze overgang en een consistente educatieve aanpak voor jonge kinderen te waarborgen.

Wij werken nauw samen met peuterspeelzaal De Bolderkoare om een naadloze overgang en een consistente educatieve aanpak voor jonge kinderen te waarborgen.

Team | Basisschool De Leeuw in Lichtenvoorde | [2025] Schoolregister