Basisschool De Leeuw
t Hof 2
7131 DR Lichtenvoorde

Schoolweging

Schoolweging
31.67
Spreiding
6.67

De schoolweging van De Leeuw - locatie Planeten is 31,67 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,25% score overtuigend boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen aan het basisniveau voldoen, ondanks de diversiteit in uitgangsposities.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 50,88%, wat het door de inspectie gestelde signaalwaarde van 43,5% overtreft, maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 55,36% blijft. Dit weerspiegelt de uitdagingen van een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 22,22% vmbo-(g)t/havo en 16,67% havo/vwo-advies, maar tegelijkertijd 16,67% vmbo-b/k. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vwo-adviezen gemiddeld 18,61% bedragen. De brede adviesspreiding past bij de gemengde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Leeuw - locatie PlanetenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij het volgen van het leerproces maken wij in de groepen 3 t/m 8 gebruik van de DIA toetsen. DIA heeft twee keer per jaar toetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Daarnaast is er bij verschillende vakken sprake van methode-gebonden toetsen die gedurende het jaar plaatsvinden en hebben we waar nodig een dyslexiescreening. Tijdens datavergaderingen analyseert het team de tussenresultaten van de methodetoetsen en de DIA toetsen. Aan de hand van deze analyses worden er aanpassingen gedaan wat betreft het onderwijsleerproces. Zo zijn leerkrachten tijdig in staat om het onderwijs bij te sturen. De leerkrachten worden in dit proces ondersteunt door de intern begeleider en de directeur. De leerlingen uit groep 1 en 2 volgen wij via het Digikeuzebord.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

64,71% van de leerlingen presteert op adviesniveau (iets boven het landelijk gemiddelde van 62,93%). Het percentage onder advisering (14,71%) is weliswaar hoger dan landelijk (11,81%), maar valt binnen marges gezien de schoolweging. De continue monitoring zoals beschreven in het zorgplan lijkt hier stabiliserend te werken.

Sociale ontwikkeling

Om sociale competenties aan te leren, maken wij binnen onze school gebruik van Positive Behavior Support (PBS) en Kanjertraining. PBS is een schoolbrede aanpak van gedrag, gericht op het aanleren en stimuleren van gewenst gedrag. Het doel is om de prestaties te verbeteren door vanuit gedeelde waarden een sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Wij maken de verwachtingen ten aanzien van gedrag in en om de school bekend en leren deze de kinderen aan. Op deze wijze proberen wij een veilig, voorspelbaar klimaat te scheppen waarin positief gedrag wordt bekrachtigd en ongewenst gedrag wordt omgebogen. Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Te denken valt aan afname van probleemgedrag en depressieve gevoelens, alsmede een toename op welbevinden en zelfwaardering. Met de Kanjertraining leren kinderen zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Leeuw voor sociale ontwikkeling?

De sociale opbrengsten worden jaarlijks gemeten met het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem bestaat uit een sociogram, een leerlingenvragenlijst, een docentvragenlijst en pedagogische adviezen. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten van groep 1 t/m 8 een docentenvragenlijst in. Aan de hand van de analyse wordt bepaald of er actie nodig is. Alle leerlingen vullen het sociogram in. De leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen de leerlingenvragenlijst in. KanVAS biedt concrete doelen en handelingssuggesties voor leerkrachten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Leeuw om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Leeuw gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Leeuw?

Basisschool De Leeuw gebruikt Kanjer trainingen en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.