Bs De Zonnehof
Pastoor de Fauwestraat 11
6091 NS Leveroy

Schoolweging

Schoolweging
28.19
Spreiding
6.33

De schoolweging van De Zonnehof is 28,19 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.7% score ruim boven de inspectienorm van 85% toont de school sterke basisvaardigheden. Dit overstijgt zowel het landelijk gemiddelde (96.4%) als vergelijkbare scholen in de regio. De centrale hal wordt effectief benut voor individuele ondersteuning die hieraan bijdraagt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft haar streefniveau: 49.4% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau tegen een verwachte 48.6%. Dit weerspiegelt de effectieve Differentiatie in de combinatiegroepen. Ter context: landelijk haalt slechts 60.5% van vergelijkbare scholen deze norm.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is ambitieus: 15.4% vmbo-(g)t/havo en 23.1% havo-advies, significant hoger dan regionale vergelijkingen (10.3% en 16.1%). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl vergelijkbare scholen hier 1% registreren. De combinatie van persoonlijke ontwikkelingsgesprekken en vroegtijdige VO-voorbereiding sinds groep 6 lijkt hier vrucht af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe ZonnehofGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door middel van toetsen en door dagelijkse observaties in de groep, worden de leerresultaten van ieder kind het hele jaar gevolgd. Voor kinderen in groep 1 en 2 gebeurt dit aan de hand van het observatiesysteem Mijn Kleutergroep, waar alle aspecten van de ontwikkeling van het jonge kind in worden vastgelegd. Voor kinderen vanaf groep 3 hanteren we op onze school het Cito Leerling- en onderwijsvolgsysteem (CitoLOVS). Naast de beoordeling en de inschatting van de leerkracht geeft dit systeem aanvullende gegevens over het kind. Het kind wordt aan de hand van zijn resultaten ingedeeld in een van de vijf niveaus en objectief vergeleken met andere kinderen in Nederland. Per kind kunnen we in kaart brengen hoe de ontwikkeling verloopt. Daarnaast houdt de school de vorderingen van de leerlingen bij op groeps- en schoolniveau. De gegevens worden bewaard in de digitale leerlingendossiers. Deze zijn een aantal keren per jaar de leidraad voor groepsbesprekingen op teamniveau en individueel met de leerkracht. Daarnaast zijn er nog leerlingbesprekingen en consultaties. In groep 3 t/m groep 8 krijgt ieder kind tweemaal per jaar een rapportfolio. Halverwege en einde schooljaar krijgen de kinderen dit rapportfolio mee naar huis. De kinderen van groep 1 en 2 krijgen jaarlijks een rapport, dit wordt aan het einde van het schooljaar meegegeven. Het betreft een rapport met foto's van en een kort woordje over het kind. De resultaten van deze rapporten worden altijd individueel besproken tijdens de oudergesprekken. Vanaf groep 3 zijn de kinderen zelf ook aanwezig bij deze gesprekken. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling goed te kunnen volgen, werken wij met het leerlingvolgsysteem Viseon voor groep 3 t/m 8. Eénmaal per jaar maakt de school voor elk kind een rapportage met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook zelf deze lijst in, deze resultaten worden met de leerlingen besproken, zodat er meer duidelijkheid komt over de aangegeven aandachtspunten. De uitkomsten van deze observatielijsten worden besproken tijdens de oudergesprekken. Een leerlingvolgsysteem is voor kind en school erg belangrijk. De school houdt zich hiermee ook een spiegel voor. Verloopt het onderwijs goed? Wat moet worden bijgesteld?

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.8% landelijk). 26.3% stroomt door boven advisering, wat het zorgvuldige traject met voorlopige adviezen sinds groep 6 onderstreept. De school hanteert een uniek 'dubbelcheck'-systeem waarbij eindtoetsresultaten altijd leiden tot heroverweging van te lage adviezen.

Sociale ontwikkeling

Op onze school benaderen we leerlingen met respect en vanuit een positieve grondhouding. Ook leren we kinderen om respectvol met elkaar om te gaan. Kinderen krijgen op onze scholen de ruimte om zichzelf te kunnen zijn. Met plezier naar school komen is volgens ons een voorwaarde om optimaal te kunnen presteren. De school is een plaats waar kinderen elkaar kunnen ontmoeten en op een positieve manier hun sociaal-emotionele vaardigheden kunnen oefenen en uitbouwen. We laten kinderen veel samenwerken, want we zijn ervan overtuigd dat kinderen samen beter leren dan alleen. De normen en waarden die wij belangrijk vinden, zijn samen te vatten in vier regels: Iedereen voelt zich veilig in de groep We respecteren elkaar We communiceren positief met elkaar We werken samen en helpen elkaar Deze regels zijn in alle klassen zichtbaar. LEES MINDER

Samen

Respect

Veilig en positief

Wat is de werkwijze van Bs De Zonnehof voor sociale ontwikkeling?

Bs De Zonnehof wil een veilige school bieden, omdat veiligheid als de basis geldt voor een goede ontwikkeling. Er wordt gestreefd naar een prettig leef- en leerklimaat waarin geen plaats is voor pesten. De school heeft een handboek sociale veiligheid opgesteld. Viseon, een meetinstrument van CITO, wordt gebruikt om de dagelijkse observaties te structureren en een goed beeld te krijgen van het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. Leerkrachten observeren de sociaal-emotionele ontwikkeling en noteren gegevens in observatielijsten, die jaarlijks worden besproken. Indien nodig worden maatregelen genomen om de ontwikkeling bij te sturen, in overleg met de intern begeleider, het team en de ouders. Vanaf groep 5 vullen de kinderen zelf ook jaarlijks een lijst in. Daarnaast wordt er gewerkt met activiteiten rondom 'Grip op de groep'. Indien van toepassing wordt er geholpen bij het vinden van een passende vaardigheidstraining op individueel- of groepsniveau, eventueel met ondersteuning van externen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Bs De Zonnehof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Bs De Zonnehof gebruikt Viseon en MijnKleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Bs De Zonnehof?

Bs De Zonnehof gebruikt activiteiten passend bij 'Grip op de groep' en Het OEPS-model voor sociaal-emotioneel leren.