
De resultaten van Kindcentrum De Boomgaard in Lent
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum De Boomgaard, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Kindcentrum De Boomgaard
De schoolweging van De Boomgaard Lent is 24,59 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Kindcentrum De Boomgaard bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum De Boomgaard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 90,9% behaalde het fundamenteel niveau overstijgt de school de landelijke norm van 85% ruimschoots. Dit toont een stevige basiskwaliteit, ook in vergelijking met het landelijk gemiddelde van 96,6%. Het verschil (-5,7 procentpunt) is mogelijk verklaarbaar door de jonge, nog groeiende leerlingenpopulatie met wisselende instroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het behaalde streefniveau van 60,6% overstijgt ruim de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8% (+6,8 procentpunt). Dit laat zien dat de school leerlingen effectief naar hogere doelen begeleidt. Ter vergelijking: regionaal scoren vergelijkbare scholen gemiddeld 64,0%, wat aangeeft dat De Boomgaard nog groeipotentieel heeft in het verhogen van het streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum De Boomgaard?
In de doorstroomcijfers valt een sterke focus op theoretische leerwegen op: in 2023-2024 ontving 54,5% van de groep 8-leerlingen een vwo-advies (6 van de 11 leerlingen). Geen enkel praktijkadvies werd gegeven, wat lager ligt dan regionale trends. De komende jaren – met grotere groep 8-cohorten (22 leerlingen in 2025-2026) – wordt een duidelijker beeld verwacht van het adviesprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boomgaard Lent | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.64 | 176.74 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Inleiding Om zicht te krijgen op de ontwikkeling van de kinderen en de kwaliteit van de school worden in groep 3 t/m 8 halverwege en aan het eind van het schooljaar de tussenresultaten van het Cito leerlingvolgsysteem verzameld. Deze resultaten worden geanalyseerd en besproken met duo-collega en de coördinator. Op basis van deze analyse worden er, indien nodig, verdere en diepere analyses gemaakt. Leerkrachten analyseren de toetsgegevens van hun eigen groep. Analyses op schoolniveau worden met het team gedeeld en besproken. Het SMT (school managementteam) formuleert, in samenwerking met het team, verbeterpunten. Deze worden opgenomen in de jaarplanning en/of het schoolplan. De analyses met mogelijke verbeterpunten krijgen op groepsniveau een vervolg tijdens de groepsbesprekingen. De SchoolRapportage (SZE) wordt eveneens besproken met het bestuur (visitaties). Ouders ontvangen bij het rapportfolio een uitdraai van de tussentijdse CITO-toetsen. Leerlingvolgsysteem groep 1-2 Om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. In groep 1-2 wordt gebruik gemaakt van het leerling volg- en observatiestyeem van KIJK!. De leerkrachten vullen de observatielijsten 2 keer per jaar in. Daarbij gaat het om het functioneren van het kind tijdens de alledaagse onderwijsactiviteiten zoals de kringactiviteiten, spelen, werken, gedrag, taal, rekenen, het waarnemen, luisteren, bewegen en de redzaamheid. Het scoren gaat digitaal. Voor het rekenen en de taal volgen we de leerinhouden van de kerndoelen. Daarmee voldoen we aan de eisen van de inspectie. In de kleutergroepen maken wij geen gebruik van toetsen. Wij volgen de leerlingen wel. Tevens kunnen we met KIJK (observatiesysteem) analyses uitvoeren. Daarnaast volgen wij de richtlijnen van het landelijk vastgestelde dyslexieprotocol. De ouders ontvangen 2 keer per jaar het rapportfolio. Daarin is een beschrijving waar een kind zich in de ontwikkeling bevindt. Leerlingvolgsysteem groep 3 t/m 8 Vanaf groep 3 worden de leerlingen gevolgd door middel van methode gebonden toetsen en het CITO-LOVS, maar ook door observaties. Voor (aanvankelijk en technisch) lezen, rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen, Engels en wereldoriëntatie maken we ook gebruik van de methode-toetsen. Deze worden zowel voor als na een lessencyclus afgenomen. Van het CITO-LOVS worden de volgende toetsen afgenomen: spelling, DMT + AVI (technisch lezen), begrijpend lezen en rekenen-wiskunde, woordenschat en taalverzorging. Deze toetsen worden één of twee keer per jaar afgenomen, afhankelijk van de groep en de toets. De afnamemomenten worden jaarlijks vastgelegd in de toetskalender. Onze school maakt gebruik van de richtlijnen uit het “Protocol Leesproblemen en Dyslexie” om respectievelijk de lees- en spellingvaardigheden van de leerlingen zo goed mogelijk te volgen. Daarnaast zijn voor ons de observaties door de leerkrachten heel belangrijk. Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid We volgen het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid (DHH). Dit omvat de modules quickscan, signalering, diagnose, leerlingbegeleiding en evaluatie. Na een diagnostiekfase wordt bepaald of een leerling passend onderwijs aanbod krijgt door middel van een leerlijn 1 of 2. Dit zal altijd in overleg met ouders, leerkracht en de kwaiteitscoördinator gaan.
Zitten de oud-leerlingen van Kindcentrum De Boomgaard in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school hanteert een nauwkeurig adviseringstraject: in 2023-2024 stroomde 91% van de leerlingen op of boven het gegeven advies door. Dit resultaat benadrukt de zorgvuldige overgangsbegeleiding, zoals beschreven in hun geïntegreerde kindcentrumvisie. De school monitort uitgebreid via warme overdrachten met het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Op onze school schenken wij structureel aandacht aan burgerschap en de sociale ontwikkeling van de kinderen. Zoals verwoord in onze visie, bieden we kinderen een omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen. De kernwaarden van onze school (Verantwoordelijkheid, Diversiteit, Samen en Plezier) vormen ook het pedagogisch fundament van De Boomgaard.
Verantwoordelijkheid
Diversiteit
Samen en Plezier
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Boomgaard voor sociale ontwikkeling?
Sociale veiligheid is belangrijk voor het welbevinden en de ontwikkeling van leerlingen en personeel. Aandacht voor sociale veiligheid is geïntegreerd in het dagelijks handelen. Kindcentrum De Boomgaard maakt gebruik van de methode KWINK en het gedachtegoed van De Gouden en Zilveren Weken. De school bevordert gewenst gedrag van alle betrokkenen en wil met hulp van ouders, kinderen en andere partners helder en voorspelbaar zijn in hoe we met elkaar omgaan en hoe we ons op school gedragen. Dit gewenste gedrag is gebaseerd op de vier kernwaarden en een aantal algemene gedragsverwachtingen die gelden voor de hele school. Daarnaast besteedt de school veel aandacht aan het gezamenlijk maken van groepsafspraken, die positief en in concrete gedragingen worden geformuleerd. Kinderen weten zo wat er van hen verwacht wordt. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Boomgaard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Boomgaard gebruikt Kijk! en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Boomgaard?
Kindcentrum De Boomgaard gebruikt KWINK en de aanpak van de 'Gouden en Zilveren Weken' voor sociaal-emotioneel leren.