
Schoolweging
De schoolweging van De Arke Lemmer is 27,67 , met een spreiding van 5,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.2% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs met een dalend leerlingenaaltal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 48.1% ligt net onder de signaleringswaarde (50.1%), maar toont ruimte voor groei. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61.1%. De school zet in op differentiatie om dit percentage te verhogen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 29.6% vmbo-(g)t en 14.8% vwo (vs. 16.5% en 18.6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (1.9% vmbo-b), wat aansluit bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Arke Lemmer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
181.8 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school De groepsleerkracht observeert de leerlingen dagelijks. De leerresultaten en het functioneren in de groep worden opgenomen in de groepsmappen en in het digitale leerlingvolgsysteem (Parnassys). De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt twee keer per jaar in kaart gebracht. Dit gebeurt met behulp van het computerprogramma KanVas van de Kanjertraining Met behulp van het Cito- en BOOM leerlingvolgsysteem houden we de vorderingen van alle leerlingen bij op het gebied van functieontwikkeling, taal, lezen en rekenen en vergelijken deze met de landelijk genormeerde gemiddelden. Voor de kinderen uit groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van de leerlijnen uit Parnassys om hun ontwikkeling te volgen. Twee keer per jaar (februari en juli) krijgen de leerlingen hun portfolio mee naar huis. De leerlingen uit de groepen 1 en 2 krijgen alleen aan het eind van het schooljaar hun portfolio mee.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.1% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), wat duidt op realistische advisering. 28.2% stroomt door boven het adviesniveau, mogelijk dankzij de beschreven 'doorlopende ontwikkelingslijn' en intensieve monitoring.
Sociale ontwikkeling
De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en(onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid. Respect, zelfvertrouwen en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, humor en respect zien. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Zelfvertrouwen
IKC De Arke maakt gebruik van de thema's van Kanjertraining, die onderwerpen behandelen zoals groepssfeer, communicatie, gevoelens, zelfvertrouwen, diversiteit en gezondheidsvaardigheden. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt twee keer per jaar in kaart gebracht met behulp van het computerprogramma KanVas. Aan de hand van de resultaten van dit leerlingvolgsysteem en observaties worden handelingsplannen en/of groepsplannen opgesteld.
IKC De Arke gebruikt KanVas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
IKC De Arke gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.