
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Lemelerveld is 29,05 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort zeer sterk op het fundamenteel niveau met 97,4%, ver boven de inspectienorm van 85% (vergelijkbare scholen: 96,4%). Dit onderstreept het effectieve basisonderwijs in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de verwachte 48,6% (vergelijkbare scholen: 60,5%). Deze prestatie past bij het adaptieve onderwijsconcept dat in het schoolplan wordt beschreven.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 30,8% havo/vwo en 23,1% vwo (boven regio-gemiddelden), maar ook 7,7% praktisch gericht advies. Dit reflecteert de combinatie van ambitieus onderwijs en aandacht voor diversiteit, zoals genoemd in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Lemelerveld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school maakt naast methodetoetsen gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem voor groep 3 t/m 8. Voor de groepen 1 en 2 volgen we de leerlijnen van Parnassys. De (toets)resultaten worden inhoudelijk geanalyseerd door de leerkrachten, waarna het onderwijs wordt afgestemd op wat de groep en subgroepen nodig hebben. Hierbij maken we bij de groepen 3 t/m 8 gebruik van het programma Focus PO (Passend Onderwijs). Dit programma laat zien op welk niveau een groep presteert en op welk level het aanbod moet worden afgestemd. Daarnaast laat het programma zien welke kinderen een basis-, uitdagend- of ondersteunend aanbod nodig hebben. Hoe we het aanbod vormgeven is vastgelegd in onderwijsplannen. De inhoudelijke analyse helpt de leerkracht bij de keuze van halfjaarlijkse doelen voor de leerlingen. Sommige leerlingen worden adaptief getoetst, zodat we een goed beeld krijgen van hun kunnen en doelen. De leerkracht plant de doelen en ondersteuning in en houdt dit bij in het dag- en weekoverzicht. Focus PO ondersteunt ook bij de schoolevaluatie. Er zijn ambitieniveaus vastgesteld voor de vakken Technisch- en Begrijpend Lezen, Rekenen en Taalverzorging en Focus PO laat zien of de school op koers ligt of dat er aandachtspunten zijn. De resultaten worden tweemaal per jaar met het team besproken in een schoolbespreking. Aandachtspunten worden vervolgens verwerkt in school- en jaarplannen. De school gebruikt naast Focus PO ook een indicatoren overzicht van het bestuur Floreant.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 30% boven verwachting presteert. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering en doorlopende begeleiding die de school biedt, zoals omschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
We gebruiken de methode KWINK om sociaal emotioneel leren op groepsniveau te oefenen. We leren met deze methode alle leerlingen de vijf SEL competenties aan:- Besef hebben van jezelf (ik)- Zelfmanagement (ik)- Besef hebben van de ander (jij)- Relaties hanteren (jij) - Keuzes maken (wij). De ik-competenties zijn voorwaardelijk voor de jij-competenties en daarna komen pas de wij-competenties. In de bovenbouw is veilig gebruik en omgaan met sociale media een aanvullend onderdeel. LEES MINDER
samen opgroeien
betrokken bij elkaar
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog heeft een onderwijsplan sociaal emotioneel leren voor groep 1 t/m 8. Twee keer per jaar wordt het onderdeel 'hart & handen' van het leerlingvolgsysteem IEP besproken. Daarnaast worden de uitkomsten van de Vensters lijst sociale veiligheid met het team besproken. Wanneer de resultaten verbetering vragen, wordt er binnen het team besproken wat er nodig is en hoe dit georganiseerd kan worden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt IEP hart & handen en Vensters sociale veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog?
Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt KWINK voor sociaal-emotioneel leren.