Ichthusschool voor Protestants Christelijk Basisonderwijs
Korteveldsweg 4
8148 RE Lemele

Schoolweging

Schoolweging
29.24
Spreiding
6.59

De schoolweging van Ichthusschool Lemele is 29,24 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIchthusschool LemeleGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar wordt in de groepen 3 t/m 8 de ontwikkeling van leerlingen in beeld gebracht. Wij besteden hierbij aandacht de items 'hart, hoofd en handen', omdat wij het belangrijk vinden om de brede ontwikkeling van het kind te zien, te volgen en te stimuleren. hoofd: taal en rekenen hart en handen: leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling en creatief vermogen In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van de leerlijnen van het Digi-keuzebord. De toetsresultaten worden inhoudelijk geanalyseerd door de leerkrachten, waarna het onderwijs wordt afgestemd op wat de groep en de individuele leerling nodig hebben. Dit wordt besproken met de intern begeleider in een groepsbespreking. Resultaten op school- en groepsniveau worden twee keer per jaar samen geanalyseerd. Er worden conclusies getrokken en eventuele actiepunten uitgezet. Hoe het basisaanbod is vormgegeven staat per vak beschreven in een onderwijsplan. De inhoudelijke analyse helpt de leerkracht bij de keuze van halfjaarlijkse doelen voor de leerlingen. De leerkracht plant de doelen en ondersteuning in en houdt dit bij in het dag- en weekoverzicht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

De schoolvisie op het gebied van ‘samen leren leven’ en ‘samen leren denken’, dekken voor ons deze lading. Al is ook het ‘samen leren leren’ niet los te zien van sociale ontwikkeling. Omdat dit een continu proces is en ook aanwezig is tijdens het leren en onderdeel is van het leren. Denk hierbij aan het samenwerkend leren, waarbij leerlingen leren elkaar. Samen leren leven Kinderen van nu staan midden in de wereld. Door globalisering ligt de wereld binnen handbereik. We vinden het belangrijk om kinderen voor te bereiden op ‘hun plek’ in deze wereld. Dit geven wij vorm door kinderen te leren respectvol om te gaan met verschillen en ze inzicht te geven in wat ons verbindt. Democratie, diversiteit en samenleven zijn hierbij centrale thema’s waarover wij kennis overdragen, vaardigheden willen aanleren en willen bijdragen aan een positieve houding bij leerlingen. Wij zien daarbij onze school als waarde(n)volle oefenplaats voor onze kinderen. Zo willen wij bedragen aan zelfbewuste, respectvolle en nieuwsgierige wereldburgers. Samen leren denken ‘Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?’ dat zijn vragen die voor ons centraal staan binnen het ‘samen leren denken’. We willen kinderen laten nadenken over en ondersteunen bij het ontdekken en onderzoeken van wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. Ons doel hiermee is bij te dragen aan een positief zelfbeeld van iedere leerling. LEES MINDER

Samen leren leven

Veiligheid

Persoonlijke groei

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Op school hebben we een onderwijsplan Sociaal emotioneel leren, als ook een onderwijsplan Burgerschap. Beide leerlijnen hebben invloed op de sociale ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast zien we hierbij ook de invloed van dagopeningen en de manier waarop op Ichthus wordt gewerkt aan verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag en leren. De resultaten van deze inzet worden in beeld gebracht door de instrumenten IEP en Kindbegrip (zie item ‘veiligheid op school’).

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: WMK PO Kindbegrip

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink