Rooms Katholieke Basisschool Toermalijn
Galjoen 24 24
8243 LR Lelystad

Schoolweging

Schoolweging
30.6
Spreiding
6.23

De schoolweging van Toermalijn Lelystad is 30,60 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,33% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, al is het iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (95,71%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,94% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (57,30%), toont het aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn divers: 13,89% vwo en 19,44% vmbo-(g)t, met opvallend 8,33% praktijkonderwijs (vergeleken met 1,01% regionaal). De nadruk op maatwerk blijkt uit de brede spreiding van praktijkonderwijs tot vwo, passend bij de gemengde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsToermalijn LelystadGemeente AmsterdamNederland
LIB171.33175.23172.1

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgen van de ontwikkeling Onze school geeft het onderwijs zodanig vorm, dat het zoveel mogelijk aansluit bij het kind. De school volgt de vorderingen in de ontwikkeling van het kind nauwkeurig. Wij gebruiken voor alle leerlingen het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Dit systeem geeft de stamgroepleiders, interne begeleiders en directie de mogelijkheid de ontwikkeling van de leerlingen aan de hand van een groot aantal niet-methodegebonden, landelijk genormeerde toetsen te volgen. Ook methodegebondentoetsen en observatiepunten kunnen hier ingevoerd worden. Door de interne begeleiders en de stamgroepleiders zullen alle noodzakelijke gegevens over hulp aan kinderen worden vastgelegd in het leerlingendossier. Dit dossier wordt uitsluitend gebruikt om de begeleiding van het kind optimaal te kunnen uitvoeren. Inzage in het dossier hebben: aan de school aangesteld onderwijzend personeel, de interne begeleider, de directie en de ouders/verzorgers van het kind (op verzoek). Externe instanties en/of hulpverleners kunnen slechts na toestemming van de ouders/verzorgers inzage in het dossier krijgen. Het leerlingendossier wordt op school bewaard. Als een leerling de school verlaat, worden (delen van) het dossier bewaard (voor de termijnen klik hier). Daarnaast werken we met het programma ZIEN (onderdeel van ParnasSys), een pedagogisch systeem om het sociaal-emotioneel functioneren van de kinderen in kaart te brengen. Dat gebeurt zowel op individueel als op groepsniveau. Wanneer daar aanleiding toe is, geeft het programma indicaties voor hulp. Ook nemen we tweemaal per jaar bij de leerlingen van de bovenbouw de KiVa-monitor af over hun veiligheidsbeleving op school. Het jonge kind De 4 tot 6-jarigen volgen we aan de hand van het leerlingvolgsysteem Bosos, met onder andere observatiepunten. In het leerlingvolgsysteem staat per ontwikkelingsgebied omschreven wat van kinderen van een bepaalde leeftijd verwacht mag worden. Met behulp van een grafisch overzicht kan de leerkracht in één oogopslag zien hoe ver de ontwikkeling gevorderd is. Verder kan de leerkracht bepalen of er sprake is van een achterstand of voorsprong in de ontwikkeling op een bepaald gebied en hoe groot de sprongen zijn die het kind maakt in zijn ontwikkeling. Al deze gegevens vormen de basis voor de verdere begeleiding van de kinderen en aan de hand van deze gegevens informeren we de ouders over hun kind(eren)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend veel leerlingen presteren boven advies: 48,57% tegen 25,27% landelijk. Slechts 11,43% zit onder advies, wat aansluit bij het intensieve leerlingvolgsysteem en flexibele onderwijsaanpak beschreven in het schoolplan.