Kindcentrum Warande
Haagwinde 2
8245 HW Lelystad

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

89,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, zoals methodetoetsen en ontwikkelingsobservaties. De school zet hiervoor een gestructureerd LVS (Leerling Volg Systeem) in, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, een maatstaf voor geavanceerde taal- en rekenvaardigheden. Hoewel dit lager lijkt dan het fundamenteel niveau, past het bij de complexe leerlingenpopulatie van de school. De inspectie hanteert hierbij een schoolspecifieke signaleringswaarde, die rekening houdt met ondersteuningsbehoeften en sociaal-culturele context.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 26,4% vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-k/-(g)t (22,6%), wat past bij het gepersonaliseerde adviesproces met doorstroomtoets en ontwikkelingsgesprekken. Praktijkonderwijs (vso) komt met 0% niet voor, in tegenstelling tot regionale trends (1% gemiddeld).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWarandeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. Vanaf groep 3 worden 2 maal per jaar IEP toetsen afgenomen. Tussenresultaten worden geëvalueerd en gebruikt om het onderwijsaanbod, indien nodig, aan te passen. In alle groepen worden subgroepen ingezet om zo de geconstateerde hiaten weg te werken. Tussentijdse toetsen worden als extra meetmoment ingezet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies – hoger dan het landelijk gemiddelde (25,27%). Tegelijkertijd zit 16,67% onder advies, iets boven regionale cijfers (11,81%). Dit reflecteert mogelijk de balans tussen ambitieuze advisering en realistische doorstroom. De digitale overstapservice en individuele dossiers dragen bij aan transparante communicatie met het VO.

Sociale ontwikkeling

Een positief gevoel over zichzelf en het andere ontwikkelen is een belangrijk leerdoel. Het benoemen van gevoelens van schoonheid, voor bijv. de natuur, gevoelens van waardering voor bijv. het vakmanschap dat nodig is voor het bouwen van een Batavia, gevoelens van genieten, van samen een feest te vieren. Ook gevoelens benoemen die niet prettig zijn, verdriet, boosheid, daar waar er iets niet klopt bijvoorbeeld een ruzie of pesten.We leren de kinderen dat ze invloed hebben op zichzelf en hun omgeving en dat ze kunnen kiezen daarin voor zichzelf en de ander het juiste te doen. Er zijn gelegenheden genoeg: kinderen maken pret, helpen elkaar, wisselen ervaringen uit. LEES MINDER

Opgroeien in verbondenheid.

Samenwerken.

Leren van elkaar.

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Warande voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Warande werkt met Kiva, een schoolbreed programma gericht op positieve groepsvorming en het versterken van de sociale veiligheid. Kiva stimuleert de sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en pakt groepsproblemen zoals pesten effectief aan. De nadruk ligt op de groep als geheel.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Warande om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Warande gebruikt Kiva om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Warande?

Kindcentrum Warande gebruikt KiVa en Rots en Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.