
Schoolweging
De schoolweging van De Kring Lelystad is 30,59 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 97,8% ruimschoots gehaald, ver boven de landelijke inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (95,7%). Deze score benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden taal en rekenen op orde hebben.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met een score van 65,6% voor het streefniveau overtreft De Kring niet alleen de eigen signaleringswaarde van 45,5% ruimschoots, maar scoort ook significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (57,3%). Dit onderstreept het vermogen om leerlingen voor te bereiden op complexere cognitieve uitdagingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op theoretische leerwegen: 26,9% havo/vwo-advies en 7,7% vwo-advies (vs. 10,9% en 18,6% regionaal). Tegelijkertijd vallen praktijkgerichte adviezen zoals 'vmbo-b/k' relatief laag uit (9,6% vs. 4% regionaal), wat de academische oriëntatie van de school onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kring Lelystad | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Kring worden de leerlingen als volgt gevolgd in hun ontwikkeling: Groepen 1-2: De leerlingen worden geobserveerd door de leerkracht waarna de vorderingen en ontwikkelingen worden verwerkt in de Leerlijnen Jonge Kind. We volgen leerlingen op het gebied van rekenen, taal, spel, motoriek, sociaal en emotioneel. N.a.v. deze resultaten wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. We gaan uit van de tussendoelen eind groep 2. Op vijfjarige leeftijd vindt er, met toestemming van ouders, een logopedische screening plaats. N.a.v. deze resultaten wordt er gekeken of er een extra taal aanbod buiten schooltijd (logopedie) ook gewenst is. De groepen 3 t/m 8: De methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoeften van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting wordt de toets 'Leerling In Beeld' afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd en de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies wordt het onderwijsaanbod gepland en waar nodig worden nieuwe interventies opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. Voor alle groepen: Twee keer per jaar presenteren de intern begeleiders de opbrengsten op schoolniveau. Vervolgens presenteren de leerkrachten de resultaten op groepsniveau aan het team. Doel: welke interventies zijn wel/ niet effectief gebleken? We proberen de volgende vraag te beantwoorden: wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen? Tevens vindt er een groeps- en leerlingbespreking plaats. De leerkracht kan dan zijn/ haar ondersteuningsvragen bespreken. Overgaan / doubleren en protocol herfstkinderen Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter of langer. Leerlingen, die op 1 januari of daarna vier jaar worden, worden als ‘instromers’ gerekend en komen in het nieuwe cursusjaar in groep 1. Op onze school komt het voor dat kinderen langer ‘kleuteren’. Als de ontwikkeling van een kind aanleiding geeft om mogelijk nog niet naar groep 3 door te stromen dan worden ouders hier al gedurende het schooljaar in meegenomen. De leerkracht zal, in samenspraak met de intern begeleider en ouders, extra kijken naar het sociaal emotionele aspect, de werkhouding en naar de cognitieve “rijpheid” van het kind. Het oordeel van de leerkracht, die de leerling goed volgt met een observatielijst en leerlingvolgsysteem is van doorslaggevend belang. Wanneer wij leerlingen een verlengde kleuterperiode of een vervroegde overstap naar groep 3 geven, gebeurt dit op basis van argumenten. De procedure staat beschreven in het Overgangsprotocol 2 - 3 dat op school is in te zien. Deze werkwijze hanteren wij feitelijk bij alle groepen. Jaarlijks neemt de school een overgangsbeslissing en betrekt de ouders hier steeds tijdig bij. De uiteindelijke beslissing om een leerling wel of niet te laten doubleren, wordt altijd door de school genomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het percentage leerlingen dat onder advies presteert (19,6% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Daartegenover staat dat 25,5% van de leerlingen boven hun advies scoort, wat aansluit bij de geïntensiveerde monitoring van doorstroom zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
De Kring werkt sinds het schooljaar 2021-2022 met De Vreedzame School. De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. De Vreedzame school leert kinderen een conflict zelf op te lossen, maar ook om hulp te vragen wanneer nodig. In de groepen 6 t/m 8 zijn een aantal kinderen opgeleid tot mediator. Zij helpen kinderen bij het oplossen van conflicten waar ze zelf niet uitkomen. Dit doen ze met behulp van een vast stappenplan. Echte ruzies worden door leerkrachten opgelost. Wij hebben een anti-pestcoördinator en vertrouwenspersonen op De Kring. LEES MINDER
betrokkenheid
eigenaarschap
veilig leer- en leefklimaat
Wat is de aanpak van Katholieke Basisschool De Kring op het gebied van sociale ontwikkeling?
Katholieke Basisschool De Kring werkt met De Vreedzame School, een methode die kinderen opvoedt tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. De klas en de school worden gezien als oefenplaatsen waar kinderen leren bij te dragen aan het algemeen belang, oog te hebben voor anderen en zich verantwoordelijk te voelen. De school hanteert uitgangspunten zoals het constructief oplossen van conflicten, het creëren van een positieve sociale norm en het bevorderen van sociale verbondenheid. Leerlingen leren zelfstandig conflicten op te lossen en te bemiddelen, zonder hulp van volwassenen. De school streeft naar een omgeving waarin kinderen zich welkom, gerespecteerd en gewaardeerd voelen.
Welke registratievormen gebruikt Katholieke Basisschool De Kring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Katholieke Basisschool De Kring gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en leerlijnen jonge kind voor groep 1/2 om de sociale ontwikkeling van de leerlingen te volgen.