
Schoolweging
De schoolweging van De Vuurtoren Lelystad is 36,80 , met een spreiding van 6,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau – ruim boven de inspectienorm (85%) en iets hoger dan vergelijkbare scholen (92,1%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ondanks de diversiteit in leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
41,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32% maar onder het vergelijkingsgemiddelde (45,4%). Dit reflecteert de uitdagingen van een complexe populatie, waarbij de school via maatwerk hogere doelen blijft nastreven.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een praktische focus: 18,5% vmbo-k (vs 9,2% regio) en 3,7% praktijkonderwijs (vs 1,0%). Toch blijft 37% van de adviezen in het theoretische spectrum (22,2% havo, 14,8% vwo). Deze spreiding past bij de adaptieve benadering van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vuurtoren Lelystad | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.96 | 171.33 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Aan de hand van deze resultaten stellen leerkrachten doelen voor de leerlingen bij, of zorgen ze voor extra verdieping en verrijking of juist extra ondersteuning. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van CITO. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toets kalender met bijbehorend toets protocol. De opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken, waar nodig worden extra interventies gedaan en het handelen in de groep aangepast. Twee keer per jaar worden de resultaten van CITO met ouders en leerlingen besproken. Zo weten al onze kinderen en hun ouders hoe ze de toetsen hebben gemaakt. Een uitdraai van de vaardigheidsgroei en de gemaakte toets is te vinden in het leerlingportfolio. In de nieuwsbrief vermelden wij de schoolresultaten. Daarnaast verantwoorden wij ons aan het bestuur middels school analyses.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 44% bovengemiddeld scoort. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en intensieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Onze leerlingen zijn gebaat bij een rustige, veilige en gestructureerde omgeving om tot leren te komen. Daarnaast zullen zij steeds meer verantwoordelijk worden gemaakt voor de sfeer in de groep en hun eigen leerproces. Middels feedbackgesprekken met zowel individuele leerlingen als de groep in zijn geheel proberen wij in te spelen op de behoeften van onze leerlingen.
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van De Vuurtoren voor sociale ontwikkeling?
De Vuurtoren werkt vanuit PBS (Positive Behaviour Support), waarbij gedragsregels worden aangeleerd en positief gedrag wordt beloond. De school creëert een veilige omgeving waar kinderen zich prettig voelen. Naast schoolregels zijn er groepsregels die door de leerlingen zelf zijn opgesteld. De individuele doelen op het gebied van gedrag zijn terug te vinden in de leerlingportfolio's. Er is respectvolle omgang tussen ouders, leerlingen en het team. De sociale opbrengsten worden gemonitord met behulp van de Scol en het jaarlijkse leerlingtevredenheidsonderzoek.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Vuurtoren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Vuurtoren gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: gedragsregistratiekaart (eigen ontwerp), Leerling in Beeld CITO en Effectory.