
Schoolweging
De schoolweging van De Sluis Lelystad is 34,37 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden stevig zijn verankerd, ondanks de complexere leerlingenpopulatie. Vergelijkbare scholen scoren hier met 93,9% iets beter.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7% voor deze leerlingenpopulatie. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral gezien de hoge schoolweging. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50,2%, wat De Sluis net onder dit gemiddelde plaatst.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een tweedeling zien: 21,4% praktijkonderwijs/vmbo-b tegenover 31,4% havo/vwo-advies. Het aandeel praktijkonderwijs (7,1%) is zevenvoudig hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), wat past bij de hogere schoolweging. Tegelijkertijd wijst 14,3% vwo-advies (vs. 18,6% regio) op ruimte voor cognitieve uitdaging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sluis Lelystad | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijds maken leerlingen methode gebonden toetsen. Deze toetsen worden na elk blok afgenomen. Aan de hand van deze resultaten stellen leerkrachten doelen voor de leerlingen bij, of zorgen ze voor extra verdieping en verrijking. Twee keer per jaar, in januari en juni, worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Daarvoor gebruiken we het leerling onderwijs volgsysteem van CITO. De uitslag van deze toetsen geeft een redelijk objectief beeld van de leerprestaties van de kinderen. De uitslag van de Cito toetsen worden altijd gedeeld in het rapport van onze leerlingen. Aan de hand van de opbrengsten wordt er per groep geanalyseerd en een plan vaan aanpak voor de maanden die volgen gemaakt. Deze plannen worden gedeeld met de intern begeleider. Waar nodig worden extra interventies in de klas of als school gedaan. Ouders worden hier van op de hoogte gebracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,4% van de leerlingen presteert onder advies (significant hoger dan 11,8% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. Toch scoort 21,1% boven advies – een opmerkelijk resultaat gezien de lagere instroomcijfers. Dit onderstreept het belang van de beschreven intensieve monitoring en ontwikkelingsgericht werken.
Sociale ontwikkeling
Op de Sluis (binnen Stichting School werken we aan dezelfde 3 domeinen) werken we expliciet aan de volgende 3 domeinen Diversiteit Kinderen op onze school hebben kennis van de diversiteit in de wereld. Kinderen op onze school hebben geoefend om respectvol het gesprek te voeren over diversiteit en kunnen hiervoor verschillende gespreksvormen hanteren zoals een dialoog, groepsgesprek, debat of andere werkvormen. Democratie De kinderen op onze school kennen de democratische rechtstaat en hebben ervaren wat rechten en plichten zijn in de maatschappij. De kinderen op onze school kunnen als individu een bijdrage leveren aan het collectief en weten waar ze invloed kunnen uitoefenen. De kinderen op onze school kunnen hun mening vormen en deze mening uiten. Samen De kinderen op onze school hebben inzicht wat omgaan met verschillen vraagt van mensen die samenleven en wat je kan doen als daar ondersteuning bij nodig is. De kinderen op onze school zijn in staat nuances aan te brengen en vanuit verschillende perspectieven te kijken. De kinderen op onze school kunnen als individu een bijdrage leveren aan het collectief en nemen hierin verantwoordelijkheid. LEES MINDER
Diversiteit
Democratie
Samen
Wat is de werkwijze van De Sluis voor sociale ontwikkeling?
De Sluis werkt aan sociale competenties door middel van de methode Kwink en burgerschapslessen. Groepsafspraken en missies worden door de groepen zelf gemaakt. Indien nodig wordt de groepsdynamica geoptimaliseerd met Taakspel en Rots & Water. De leerlingen worden gevolgd aan de hand van vragenlijsten via Parnassys kindbegrip en de vragenlijst van Vensters PO. De resultaten worden geanalyseerd door de leerkrachten, waarna een plan van aanpak wordt gemaakt indien nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Sluis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Sluis gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Sluis?
De Sluis gebruikt Taakspel, Rots en Water, en de methodiek Kwink voor sociaal-emotioneel leren.