De Regenboog in Lelystad

Het team van De Regenboog in Lelystad

Current section: team
Voorhof 4
8212 Lelystad

Zie hier hoe het team van De Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.4%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (21.4%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op De Regenboog: Altijd Deskundige Zorg

Op Basisschool De Regenboog in Lelystad zetten we volop in op de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten. Zij volgen regelmatig trainingen en opleidingen om up-to-date te blijven met de nieuwste onderwijsmethoden en pedagogische inzichten. Dit garandeert kwalitatief hoogstaand onderwijs dat aansluit bij de behoeften van uw kind. Wanneer een leerkracht tijdelijk afwezig is, bijvoorbeeld door studie, verlof of ziekte, heeft onze prioriteit om intern een gekwalificeerde vervanger te vinden. Zo zorgen we voor continuïteit in de klas en een vertrouwde leeromgeving voor alle leerlingen. Mocht er geen interne vervanging mogelijk zijn, dan schakelen we onze betrouwbare vervangingspool in. Deze pool bestaat uit bevoegde en ervaren leerkrachten die direct inzetbaar zijn. We werken nauw samen met andere schoolbesturen in de regio om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. In het uitzonderlijke geval dat er geen vervanging beschikbaar is, informeren we u direct. Ouders krijgen dan de mogelijkheid om hun kind die dag thuis te laten. Voor ouders die hun kind niet thuis kunnen opvangen, bieden we noodopvang op school. Uw kind blijft zo altijd onder deskundige begeleiding.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Aan onze organisatie kunt u zien hoe wij streven naar het beste voor ieder kind:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Regenboog: Een Diepgaande Kijk

0

Versterking Taal en Rekenen: Ons Pedagogisch Plan in Actie

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op basisschool De Regenboog zetten we ons actief in voor de verbetering van taal- en rekenvaardigheden. Onze reken- en IPC-coördinator werken nauw samen volgens ons schoolplan om ons pedagogisch klimaat te versterken. Voor de gebieden taal, lezen en het Vreedzaam programma zijn de taken verdeeld over ervaren leerkrachten. Dit zorgt voor een continue ontwikkeling en implementatie van ons schoolplan, met als doel optimale leerresultaten voor elke leerling.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Expertise van Onze Intern Begeleider

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal binnen De Regenboog. Onze toegewijde intern begeleider coördineert de zorg en begeleiding voor alle leerlingen. Zij is tevens het aanspreekpunt voor alle externe ondersteuners en zorgpartners, wat een naadloze samenwerking garandeert om de behoeften van elke leerling optimaal te vervullen.

1

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor een optimale ontwikkeling op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak biedt De Regenboog gespecialiseerde ondersteuning. Onze intern begeleider coördineert de leerlingenzorg en identificeert individuele behoeften. Daarnaast staan twee leraarondersteuners klaar om leerlingen in de midden- en bovenbouw te begeleiden. Voor de allerkleinsten in de onderbouw bieden een leraarondersteuner en een onderwijsassistent extra hulp. Deze ondersteuning is gericht op kinderen die extra begeleiding nodig hebben om succesvol deel te nemen aan het onderwijs, zoals leerlingen die nog moeten wennen of een duwtje in de rug kunnen gebruiken bij het leren.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Bij De Regenboog stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van al onze leerlingen. Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt twee keer per week uitdagende bewegingslessen. Daarnaast organiseren we extra beweegactiviteiten en bieden we Rots en Watertraining aan. De vakleerkracht initieert ook innovatieve 'bewegend leren'-activiteiten die direct aansluiten bij onze lesmethoden, om zo een integrale ontwikkeling te bevorderen.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

BHV'ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen zijn van het grootste belang op basisschool De Regenboog. Ons schoolteam is uitstekend voorbereid om adequaat te handelen in diverse situaties. Meerdere teamleden beschikken over een geldig BHV-diploma (Bedrijfshulpverlening), wat garandeert dat er altijd deskundige hulp aanwezig is voor medische handelingen en persoonlijke verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
in de midden/ bovenbouw werken we met Chromebooks
Groep 8 heeft laboratoriummateriaal
We hebben een handvaardigheidsruimte.
Groep 1-2 heeft I-pads

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op De Regenboog

Ontdek Ons Breed Scala aan Educatieve Hulp en Begeleiding

Basisschool De Regenboog zet zich volledig in voor de optimale ontwikkeling van al onze leerlingen. Wij bieden gespecialiseerde ondersteuning voor diverse leerbehoeften, zodat ieder kind kan excelleren. Voor hoogbegaafde leerlingen hebben we een proactieve aanpak. Dit omvat het compacten van lesstof, verrijkingsmateriaal, versnelde leertrajecten en toegang tot uitdagende curricula. Indien nodig, schakelen we een externe wiskundedocent in of maken we gebruik van de wekelijkse plusklas voor hoogbegaafden in Lelystad, om ervoor te zorgen dat hun leerhonger altijd wordt gestild. Leerlingen die extra cognitieve ondersteuning nodig hebben, ontvangen begeleiding van onze toegewijde leraarondersteuner. Deze verzorgt instructie in kleine, overzichtelijke groepen, wat een directe impact heeft op het leerproces en zelfvertrouwen. Kinderen met dyslexie kunnen rekenen op passende compenserende maatregelen. We faciliteren extra leestijd en een rustige omgeving voor externe hulp, bieden luisterboeken aan en focussen op het behoud van leesplezier, zelfs bij uitdagingen. Leerlingen met ADD profiteren van een gestructureerde lesomgeving en veel individuele aandacht. Dit helpt hen om zich beter te concentreren en hun schoolwerk succesvol af te ronden. Voor leerlingen die onzeker zijn of een lage weerbaarheid ervaren, creëren we een veilige en liefdevolle leeromgeving. Door programma's zoals De Vreedzame School en Rots en Water, gecombineerd met persoonlijke aandacht van onze leerkrachten, bouwen we aan veerkracht en zelfvertrouwen. Daarnaast verwelkomen we wekelijks Intraverte, die kinderen helpt bij hun ontwikkeling door middel van spel en beweging, vaak met een verwijzing van de huisarts. Dit brede scala aan ondersteuning benadrukt onze toewijding aan het welzijn en de groei van elk kind. Wij vragen ouders om hun kind bij voorkeur ruim voor de vierde verjaardag in te schrijven. Het is essentieel dat uw kind zindelijk is bij aanvang van de schoolperiode. Helaas kunnen wij kinderen die nog niet zindelijk zijn niet plaatsen, gezien onze beperkte mogelijkheden voor verschoning in de klas. Ongelukjes worden uiteraard met begrip behandeld, en we gaan graag met u in gesprek over hoe we uw kind hierin het beste kunnen ondersteunen. Ieder kind verdient het om zichzelf te kunnen zijn op onze school. We observeren continu wat een kind nodig heeft voor een optimale ontwikkeling en passen onze aanpak hier flexibel op aan. Wanneer de benodigde aanpassingen de groepsdynamiek verstoren of de veiligheid van andere leerlingen in het gedrang komen, zoeken we samen met u naar externe oplossingen. Bij onvoldoende verbetering zullen we in overleg met het schoolbestuur onderzoeken of een andere onderwijsplek beter aansluit bij de behoeften van uw kind. Voor de komende jaren staan er verdere ontwikkelingen op de planning om onze ondersteuningsmogelijkheden uit te breiden. We richten ons op het aanpassen van ons handelen voor leerlingen met een lage intelligentie, het implementeren van traumasensitieve lesmethoden, het ondersteunen van leerlingen met Nederlands als tweede taal of een taalachterstand, het begeleiden van leerlingen met een VVE-indicatie en het proactief werken aan leesvaardigheid. Deze initiatieven verzekeren dat we onze leerlingen nog beter kunnen begeleiden naar succes.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteit: Ons Schoolplan en Visie

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons nieuwe schoolplan?

Ons schoolplan 2023-2027 is de blauwdruk voor een bloeiende toekomst. Stel je voor: september 2026. Een prachtig, groen en natuur-geïnspireerd gebouw waar onze school, CBS De Wingerd en Kleurfontein van GO! samenkomen. Een plek waar kunst van kinderen de muren siert en de aula klinkt van levendige interactie tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. Binnen ontdek je ruime, gemeenschappelijke leeromgevingen zoals een atelier, muzieklokaal en bibliotheek. Een harmonieuze sfeer, bevorderlijk voor diepgaand leren en samenwerking, kenmerkt onze school. Het onderwijs is dynamisch, met leerlingen die actief ontdekken, onderzoeken en verwerken via het IPC-curriculum. De schoolinrichting ondersteunt dit met kleurrijke én natuurlijke elementen. Op de gangen reist de wereld binnen, met aandacht voor burgerschap en verbreding. Kinderen oefenen aangeleerde vaardigheden in de praktijk, zowel lokaal als verder weg. Buiten vinden leeractiviteiten plaats in het groen, zoals rekenlessen in het park of tuinieren in de moestuin. Visuele elementen benadrukken ons duurzame gedrag. Onze focus ligt op een geïntegreerde leerervaring, waarbij methodes als IPC, De Vreedzame School, Verbeterd Rekenen, Taal/Lezen/Spellen en Hoofd-Hart-Handen centraal staan. Bewegend leren en een sterke samenwerking met De Wingerd en GO!, ondersteund door ICT, maken ons onderwijs compleet.

Hoe waarborgt onze school de gestelde onderwijsdoelen?

Wij hanteren een proactieve kwaliteitsaanpak met jaarplannen die continu geëvalueerd en bijgestuurd worden volgens de PDSA-cyclus (Plan, Do, Study, Act). Regelmatige overleggen met directie, bestuur en collega-scholen binnen Stichting SchOOL versterken onze kwaliteitscyclus. Opbrengsten worden grondig geanalyseerd en breed binnen het team besproken, met ruimte voor extra ondersteuning waar nodig. Met behulp van kwaliteitskaarten evalueren en stellen we onze aanpak periodiek bij. Dit zorgt voor een gefundeerde en voortdurend verbeterde onderwijsaanpak, waarbij de doelen uit het jaarplan centraal staan. De directie observeert de teamleden om de voortgang te monitoren, terwijl de intern begeleider de zorg voor leerlingen en de implementatie van afspraken bewaakt. Een didactisch coach ondersteunt de professionele ontwikkeling van het team. Vakexperts voeren gerichte observaties en gesprekken om de vakinhoudelijke ontwikkeling te bevorderen. Tijdens teamvergaderingen bespreken we de voortgang op de jaarplanonderwerpen. Inhoudelijke coördinatoren en werkgroepen, gericht op specifieke expertisegebieden zoals Taal/Lezen, Rekenen, IPC en De Vreedzame School, werken planmatig aan de schoolontwikkelingsdoelen, in nauwe afstemming met de directie.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool De Regenboog

Toelichting van de school

Basisschool De Regenboog in Lelystad biedt een stimulerende leeromgeving, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij geloven in een warme en veilige start, waarbij elk kind de aandacht krijgt die het verdient. Onze aanpak focust op spelenderwijs leren, sociale vaardigheden en de creatieve ontwikkeling. Door middel van diverse activiteiten en een kindgerichte benadering leggen we een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière. Ontdek hoe wij het leren leuk en betekenisvol maken voor uw kind, met een team van toegewijde leerkrachten die klaarstaan om hen te begeleiden op hun educatieve reis.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Regenboog extra activiteiten voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Regenboog heeft een speciaal programma ontwikkeld met extra aandacht voor de behoeften van jonge kinderen. Dit programma is gericht op een optimale start en ontwikkeling. Wij zorgen voor een gevarieerd aanbod dat spelenderwijs leren bevordert en de nieuwsgierigheid van jonge leerlingen stimuleert. Elk kind wordt aangemoedigd om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen binnen een veilige en inspirerende omgeving.

Met welke partners werkt Basisschool De Regenboog samen voor het jonge kind?

Basisschool De Regenboog werkt nauw samen met De Kleurfontein van GO! Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Door deze samenwerking kunnen wij een consistente en ondersteunende leerervaring bieden, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Dit partnerschap verrijkt ons aanbod en versterkt de ontwikkelingskansen.

Basisschool De Regenboog werkt nauw samen met De Kleurfontein van GO! Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Door deze samenwerking kunnen wij een consistente en ondersteunende leerervaring bieden, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Dit partnerschap verrijkt ons aanbod en versterkt de ontwikkelingskansen.

Team | De Regenboog in Lelystad | [2025] Schoolregister