De Regenboog in Lelystad

De resultaten van De Regenboog in Lelystad

Current section: resultaten
Voorhof 4
8212 Lelystad

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau: De basis voor elke leerling

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de eindtoets, vaak de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een streefwaarde van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een norm die uniform geldt voor alle basisscholen in Nederland. Bij Basisschool De Regenboog streven we ernaar deze standaard te overtreffen en een solide basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Hogere ambities voor onze leerlingen

Het streefniveau ligt duidelijk boven het fundamenteel niveau en we moedigen alle leerlingen aan dit hogere niveau te bereiken voor het einde van groep acht. De inspectie stelt per basisschool individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op Basisschool De Regenboog zetten we in op verdere ontwikkeling en ambitie, zodat zoveel mogelijk leerlingen excelleren en hun potentieel volledig benutten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Regenboog?

Bij een overstap naar een nieuwe school is De Regenboog wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport (OKR) te verstrekken. Dit rapport bevat enkel gegevens die essentieel zijn voor een optimale begeleiding en leerervaring van uw kind op de nieuwe school. Ouders hebben altijd recht op inzage in het overstapdossier van hun kind. Om de uitwisseling van deze gegevens veilig, gestandaardiseerd en betrouwbaar te maken, maken wij gebruik van de landelijke standaard Overstapservice Onderwijs (OSO). Dit zorgt voor een soepele digitale overdracht. Daarnaast organiseren we een 'warme overdracht' tussen de leerkracht van groep 8 en een docent van het voortgezet onderwijs. Tijdens dit persoonlijke gesprek kunnen specifieke eigenschappen en leerbehoeften van de leerling uitgebreid worden besproken, wat bijdraagt aan een goede start op de middelbare school.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Regenboog

Bij basisschool De Regenboog staat het welzijn en de sociale-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. We streven naar een positief pedagogisch klimaat, versterkt door onze aanpak met de methode "De Vreedzame School". Dit democratische gedachtegoed vormt ons tot een leergemeenschap waar sociale vaardigheden worden ontwikkeld en kinderen hun eigen stem leren gebruiken. Onze leerkrachten hechten veel waarde aan de geluksbeleving en het persoonlijke welzijn van de leerlingen. Een veilige en betrouwbare omgeving is essentieel voor een effectieve leerervaring. Door dagelijks ons pedagogisch handelen te tonen, creëren we een sfeer waarin kinderen zich gewaardeerd en gesteund voelen. De resultaten van onze sociale opbrengsten bieden inzicht in onze successen en de gebieden waar verdere ontwikkeling gewenst is. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden en continu te werken aan de groei van onze leerlingen op sociaal en emotioneel vlak.

Ruimte om jezelf te zijn

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Menselijke waarden

Hoe monitort De Regenboog de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Om de sociale competenties, het welbevinden en de veiligheid van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, voeren wij jaarlijks de "Vensters" sociale veiligheidsmonitor uit. Om de twee jaar vullen we bovendien de "Scholen met Succes" vragenlijsten in, die waardevolle informatie verschaffen over het gevoel van veiligheid en welzijn. Deze metingen tonen een positieve trend in de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij onze leerlingen. De methode IPC (International Primary Curriculum) draagt hier actief aan bij door samenwerking, onderzoek en presentatie te stimuleren. Via onze actieve leerlingenraad en de Leerlingarena, waar we direct feedback verzamelen, bespreken we de voortgang van de school op sociaal en emotioneel gebied.

Welke registratiemethoden gebruikt De Regenboog voor sociale opbrengsten?

Basisschool De Regenboog hanteert specifieke registratiemethoden om de sociale opbrengsten te monitoren en te evalueren. Deze methoden helpen ons om de vooruitgang van leerlingen op dit gebied in kaart te brengen. De gebruikte registratiemethoden zijn: * Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) * Scholen met Succes Deze instrumenten bieden ons gedetailleerde inzichten die we gebruiken voor gerichte ondersteuning en beleidsontwikkeling.

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • scholen met succes

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Regenboog?

Op basisschool De Regenboog zetten we effectieve methoden in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen. Deze methoden zijn zorgvuldig geselecteerd om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren. De ingezette methoden voor sociaal-emotioneel leren omvatten: * De Vreedzame School * Rots en Water Deze programma's helpen kinderen bij het ontwikkelen van zelfinzicht, empathie en effectieve communicatievaardigheden.

Inspectierapport Basisschool De Regenboog: Resultaten en Verbeteringen

Basisschool De Regenboog in Lelystad heeft van de onderwijsinspectie het predicaat "voldoende" ontvangen. Dit bevestigt de positieve ontwikkeling en de focus op een kwalitatief hoogwaardig onderwijsaanbod. Eerdere rapportages van de schoolgids benadrukten al de rustige sfeer en de sterke basis die de school biedt. Nieuwe leerlingen vinden er snel hun plek in een prettige leeromgeving. De inspectie moedigde destijds aan om de verwachtingen te verhogen en meer lef te tonen, een advies dat de school ter harte heeft genomen. Met een stabiel team dat zowel jong als ervaren is, heeft De Regenboog aanzienlijke stappen gezet. De implementatie van een nieuwe rekenmethode, verbeterde spellingstrategieën en een vernieuwde aanpak voor technisch lezen en leesmotivatie dragen bij aan een sterkere leeropbrengst. Investeringen in de nieuwste kinderboeken en een focus op didactische coaching versterken het onderwijs. De gehele kleuterbouw is inhoudelijk opnieuw vormgegeven, met een heldere focus op leerdoelen en resultaten. Taal- en begrijpend leesdoelen zijn geïntegreerd in het IPC-programma. De school legt de lat hoog, met als doel elke leerling optimaal te laten ontwikkelen en met plezier elke dag een beetje beter te worden, zonder onnodige druk te creëren.

Resultaten | De Regenboog in Lelystad | [2025] Schoolregister