De Regenboog
Voorhof 4
8212 CA Lelystad

Schoolweging

Schoolweging
32.99
Spreiding
6.3

De schoolweging van De Regenboog Lelystad is 32,99 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

87,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Met name leesvaardigheid scoort sterk (91% behaald), wat aansluit bij de extra aandacht voor taalonderwijs in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 35,3% van de leerlingen gehaald, lager dan de signaleringswaarde van 41,2% en ruim onder het vergelijkingsgemiddelde (53,4%). Deze discrepantie vraagt om aandacht, vooral bij rekenvaardigheden waar 62% van de leerlingen onder de streefnorm scoort.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweezijdig profiel: 24,1% vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen) naast 6,9% vso-advies. De focus op maatwerk blijkt uit de combinatieadviezen (20,7% vmbo/havo/vwo-mix), wat past bij de benadering van gepersonaliseerd leren beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog LelystadGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. Voor onze school werken wij van eind tot begin: We kijken naar onze populatie en bepalen de gewenste uitstroom naar het VO voor onze leerlingen: Wanneer zijn we tevreden, wat past bij onze populatie? Kinderen stromen uit op 1F (functioneel niveau, het minimum) of 1S (Streefniveau, boven minimum). Daarnaast stroomt een deel van de leerlingen uit op een niveau dat boven 1S ligt en een aantal stroomt soms uit op een niveau dat onder 1F ligt, deze leerlingen gaan naar praktijkonderwijs. Wij stellen een ambitie voor onze school. Vervolgens bepalen we per groep wat we nastreven. Tenslotte stellen we doelen met- en voor onze kinderen. Elk half jaar nemen we methodeonafhankelijke toetsen af (DIA) en kijken we waar we staan door middel van groeps- en schoolanalyse. Wat hebben onze leerlingen geleerd? Of ze voldoende groeien en voldoende betrokkenheid tonen, of ze gelukkig zijn. We kijken welke successen we kunnen delen en waar we een aanpassing doen in het aanbod. We ontwerpen voor iedere groep een basisaanbod, een intensief aanbod (1F) en een verrijkt aanbod (boven 1S). Deze analyse bespreken we in het team en kijken waarin we elkaar kunnen helpen en versterken. Per blok (4-6 weken) nemen we methodetoetsen af. We kijken of onze leerlingen de gestelde leerdoelen behalen en passen ons aanbod aan waar nodig. Per les kijken we of de leerlingen de doelen, als gesteld in de lessen, behalen. In onze dagelijkse afstemming passen we dingen aan op bijvoorbeeld de volgende gebieden: leertijd, instructie, materialen, verwerking, inrichting, etc. Daarnaast kijken we naar de betrokkenheid: Doet de leerling fijn mee of niet? Hoe komt dat? Te makkelijk/te moeilijk, etc. Wat relevant is noteren we als dat nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

13,6% van de leerlingen presteert onder advies (iets hoger dan 11,8% landelijk), terwijl 22,7% boven advies scoort. Dit wijst op zorgvuldige advisering, waarbij de school mogelijk bewust kiest voor realistische adviezen gezien de complexe populatie. De 'warme overdracht' naar het VO draagt waarschijnlijk bij aan de hoge matchingsgraad (63,6% op advies).

Sociale ontwikkeling

Op De regenboog staan het welbevinden en de sociale- en emotionele ontwikkeling van de kinderen voorop. Om ons pedagogisch (leer)klimaat te versterken werken wij met de methode "De Vreedzame school". We werken vanuit het democratische gedachtengoed. Samen zijn we een minimaatschappij. Hierin leren en oefenen wij onze sociale vaardigheden en laten we kinderen hun eigen stem ontwikkelen. Maar zonder een leerkracht die het belangrijk vindt dat kinderen gelukkig zijn en lekker in hun vel zitten, is iedere methode nutteloos. We kunnen er wel over praten maar we laten liever iedere minuut van de dag met ons veilige, betrouwbare gedrag zien dat we het beste met onze kinderen voorhebben. De sociale opbrengsten laten ons zien waar we in slagen op dit gebied en wat de kinderen nog van ons of anderen nodig hebben, zodat we daar aan kunnen werken. LEES MINDER

Jezelf mogen zijn

Samen verantwoordelijk

Menselijkheid

Wat is de werkwijze van De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

De Regenboog monitort de sociale competenties, het welbevinden en het gevoel van veiligheid van de leerlingen door middel van een jaarlijkse vragenlijst van Vensters, de sociale veiligheidsmonitor, en elke twee jaar de vragenlijsten van 'Scholen met Succes'. Er is een stijgende lijn te zien in de sociale vaardigheden van de leerlingen. De methode IPC (International Primary Curriculum) draagt hieraan bij door samen leren, onderzoeken en presenteren te stimuleren. De leerlingenraad en de Leerlingarena, waar feedback wordt opgehaald, bespreken de schoolontwikkeling op sociaal en emotioneel gebied.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Regenboog gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en 'Scholen met Succes' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Regenboog?

De Regenboog gebruikt de Vreedzame School en Rots en Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.