De Meander in Lelystad

Het team van De Meander in Lelystad

Current section: team
Pauwenburg 4
8226 Lelystad

Zie hier hoe het team van De Meander is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Meander. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Meander bij jullie?

Ontdek hoe goed De Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Meander zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84%)
Man (16%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Meander. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (48%)
35-45 jaar (28%)
45-55 jaar (12%)
55-65 jaar (12%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Meander werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72%)
Direct ondersteunend personeel (16%)
Indirect ondersteunend personeel (4%)
Management (8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Meander gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Lerarenvervanging op Basisschool De Meander

Op Basisschool De Meander zorgen we voor continuïteit in het onderwijs. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten tijdelijk afwezig is wegens ziekte of studie, zetten we alles op alles om direct passende vervanging te regelen. We kijken eerst naar interne mogelijkheden, zoals het doorschuiven van personeel, om zo de lesdoelen te blijven garanderen. Indien interne oplossingen niet volstaan, schakelen we onze betrouwbare vervangingspool in. Deze pool bestaat uit bevoegde leerkrachten die samenwerken met andere schoolbesturen in de regio. Hierdoor kunnen wij altijd een gekwalificeerde professional voor de klas garanderen, wat essentieel is voor een gestructureerde leeromgeving. In uitzonderlijke gevallen waarin geen directe vervanging beschikbaar is, organiseren we opvang op school voor leerlingen die niet naar huis kunnen. Een groep wordt in dat scenario maximaal één dag naar huis gestuurd. Mocht er op de volgende dag nog steeds geen invaller zijn, dan rouleren we de groepen om het onderwijs zoveel mogelijk door te laten gaan, steeds met een focus op minimale onderbreking voor de leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een daltonschool vormt een leeromgeving waar leerlingen, leerkrachten, ouders/verzorgers, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samenleven en werken. Een daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden, in samenwerking met anderen, kan het leren vergemakkelijken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op De Meander: Specialisten voor Elk Kind

7

Taal en Rekenen: Versterking voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Didactisch Coach
Daltononderwijs Coach

Toelichting van de school:

Op De Meander staat een team van zeven gespecialiseerde professionals klaar om leerkrachten te ondersteunen. Zij zorgen ervoor dat uw kind de best mogelijke begeleiding ontvangt, zelfs als de lesstof extra aandacht vereist. Onze specialisten zetten zich in voor optimale leerresultaten en onderhouden contacten met externe deskundigen voor gespecialiseerde dyslexiebegeleiding. Een toegewijde leerkrachtondersteuner staat paraat voor directe hulp aan leerlingen. Dit team versterkt de didactische aanpak en zorgt voor een adaptieve leeromgeving, waarin elk kind zich kan ontwikkelen. Daltononderwijs principes vormen hierbij een belangrijk fundament voor zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjertraining Specialist

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele groei van uw kind is essentieel. Alle leerkrachten op De Meander zijn gecertificeerd om de Kanjertrainingslessen te verzorgen, wat bijdraagt aan een positieve groepssfeer en zelfvertrouwen. Wanneer een groep extra begeleiding nodig heeft, biedt onze Kanjertraining specialist gerichte ondersteuning aan de leerkracht. Daarnaast kunnen we, via het samenwerkingsverband, een orthopedagoog inschakelen voor diepgaande expertise en advies. Deze gezamenlijke inspanning waarborgt een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich sociaal en emotioneel optimaal kan ontplooien.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Aandacht voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor gedrag en taakaanpak zijn aangewezen, integreren onze leerkrachten effectieve strategieën in hun dagelijkse onderwijs. Zij zetten zich in om een positieve werkhouding te stimuleren en leerlingen te ondersteunen bij hun taken. Indien specifieke uitdagingen zich voordoen, wordt er intern overleg gepleegd om de best passende aanpak te bepalen. Door middel van collegiale consultatie en het delen van expertise binnen het team, wordt er gewerkt aan een optimale leeromgeving voor elk kind.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: In Beweging naar Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze intern begeleiders werken nauw samen met de leerkrachten om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen te volgen. Zij signaleren tijdig wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft. Binnen ons deskundige ondersteuningsteam wordt gezocht naar de meest geschikte specialist om de leerling verder te helpen. De aanwezige orthopedagoog, die deel uitmaakt van ons team, biedt aanvullende expertise op dit gebied. Zo waarborgen we dat alle leerlingen de kans krijgen zich op motorisch en lichamelijk vlak optimaal te ontwikkelen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid en Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Schoolverpleegkundige

Toelichting van de school:

De schoolverpleegkundige is een waardevol lid van ons ondersteuningsteam en biedt deskundig advies aan leerkrachten en ouders op het gebied van medische zorg en persoonlijke verzorging. Zij helpt bij het creëren van een veilige en gezonde leeromgeving. Ons multidisciplinaire ondersteuningsteam, dat zes keer per jaar bijeenkomt, bespreekt leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Dit team bestaat uit de intern begeleider, de orthopedagoog, de schoolverpleegkundige en de schoolmaatschappelijk werker. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we proactief kunnen inspelen op de behoeften van elk kind, met speciale aandacht voor medische aspecten en persoonlijke verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
leerplein

Brede Ondersteuning voor Succesvolle Leerlingen op De Meander

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam

Bij Basisschool De Meander geloven we in de kracht van samenwerking. Daarom staan onze toegewijde specialisten klaar om onze leerkrachten te versterken. Denk hierbij aan onze Intern Begeleider (IB), didactisch coach, taalspecialist, rekenspecialist en onze daltonspecialist. Deze expertise stelt ons in staat om de didactische en pedagogische vaardigheden van onze leerkrachten continu te verbeteren. Dit resulteert in effectieve onderwijsvernieuwingen die direct ten goede komen aan de leerlingen in elke klas. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning Onze ambitie is om het Ondersteuningsteam optimaal in te zetten voor individuele leerlingbehoeften. Door onze nauwe banden met Stichting Openbaar Onderwijs Lelystad kunnen we flexibel inspelen op specifieke situaties. Indien nodig zetten we externe expertise in om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan van De Meander

Wat Zijn de Kernambities van Ons Schoolplan?

Stichting SchOOL, verantwoordelijk voor openbaar onderwijs in Lelystad, presenteert een ambitieus schoolplan met een duidelijke belofte aan alle leerlingen. Dit plan is de ruggengraat van onze educatieve visie en definieert onze unieke cultuur en kernwaarden. Onze prioriteiten zijn gebundeld in drie pijlers: het leveren van uitmuntend onderwijs dat recht doet aan individuele verschillen, het stimuleren van een brede toekomstvisie, en het versterken van 'SchOOLkracht'. Binnen deze pijlers zijn concrete doelen geformuleerd die we de komende vier jaar gezamenlijk willen realiseren. Op De Meander streven we er tegen 2027 naar om ons daltononderwijs optimaal in te zetten voor gepersonaliseerd leren. Dit betekent dat we onderwijs op maat bieden, waarbij elke leerling de ruimte krijgt om zijn of haar talenten volledig te ontwikkelen. We investeren continu in de zorg- en ondersteuningscyclus, met behulp van geavanceerde volgsystemen, om de voortgang van elke leerling nauwkeurig te monitoren en vroegtijdig eventuele leer- of gedragsproblemen te signaleren en aan te pakken. Dit resulteert in een gestructureerde aanpak met heldere vervolgstappen en een proactieve aanpak om hiaten te dichten. We leggen een sterke nadruk op de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden en positief gedrag, waarbij we het Kanjertrainingsprotocol consequent toepassen. Een breed scala aan specialisten, zowel intern als extern, zoals logopedisten en expertise van organisaties als Kentalis en De Klimboom, ondersteunt onze leerlingen. Betrokkenheid en eigenaarschap van leerlingen bij hun leerproces staan centraal, met visualisaties van hun voortgang en leerdoelen via portfolio's. Leerlingen krijgen de vrijheid om op diverse manieren te leren, met een focus op het actief en zelfstandig verwerven van kennis. We garanderen een significante verbetering in basisvaardigheden, zoals taal en rekenen, conform de subsidie voor basisvaardigheden, zodat de resultaten aansluiten bij de verwachtingen. Een doorlopende leerlijn van de vroegschoolse periode tot aan het voortgezet onderwijs zorgt voor een soepele overgang en een stevige basis voor toekomstig succes. Burgerschapsonderwijs en de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden zijn essentieel om leerlingen voor te bereiden op een actieve rol in de maatschappij. Daarnaast besteden we veel aandacht aan milieubewustzijn en duurzaamheid, waarbij we gezamenlijk zorgen voor een schone leefomgeving en afvalscheiding promoten, en voedselverspilling tegengaan. Borging van kennis en continu leren is een kernwaarde. Nieuwe collega's worden grondig ingewerkt in onze werkwijze en leerprocessen. We stimuleren voortdurende professionele ontwikkeling, zowel individueel als schoolbreed, met een focus op de verdere ontwikkeling van ons daltononderwijs. Medewerkers worden actief betrokken bij visie-, beleids- en ontwikkelingsprocessen. We hanteren de PDCA-cyclus binnen de Schoolmonitor en organiseren ons werk via een SCRUM-overzicht dat wekelijks wordt gedeeld. Kennisdeling en samenwerking tussen collega's, inclusief het benutten van elkaars expertise, staan hoog in het vaandel. Regelmatige bijeenkomsten, zowel binnen als buiten de school, bevorderen collegiale consultatie en kennisuitwisseling. Deelname aan vakgroepen en bovenschoolse werkgroepen verrijkt onze expertise. Als erkende opleidingsschool met een toegewijde schoolopleider, bieden we een ondersteunende omgeving voor stagiaires en beginnende leerkrachten. Iedereen voelt zich welkom op De Meander, wat bijdraagt aan een prettige en stimulerende werkomgeving. Starters ontvangen drie jaar lang intensieve begeleiding. Als daltonschool nemen we actief deel aan planmatige zelfevaluatie en visitaties om de kwaliteit van ons daltononderwijs te waarborgen en te verbeteren. Daltononderwijs kenmerkt zich door een lerende organisatie, waarin leerkrachten worden gestimuleerd in hun professionele ontwikkeling en experimenteren. Teamleren en het delen van kennis binnen en buiten de regio zijn cruciaal. Onze daltonuitgangspunten vormen de basis van ons pedagogisch en onderwijskundig handelen, vastgelegd in een uitgebreid handboek voor taal, rekenen en dalton.

Hoe Realiseren We Onze Schoolambities?

De scholen binnen Stichting SchOOL hanteren een gestructureerde aanpak gebaseerd op vierjarige schoolplannen en jaarplannen, die continu geëvalueerd en bijgesteld worden volgens de PDCA-cyclus. Dit proces wordt versterkt door regelmatige overleggen met collega-scholen en het bestuur, onderdeel van de bredere kwaliteitscyclus van Stichting SchOOL. Ons schoolplan wordt gerealiseerd door middel van gedeeld leiderschap. De directie, interne begeleiders en coördinatoren voor vakgebieden zoals rekenen, taal en daltononderwijs, evenals didactisch coaches, dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor het behalen van onze doelen. Op basis van het schoolplan en analyses van leerresultaten, formuleren zij concrete doelen die worden opgenomen in het jaarplan en de bijbehorende planning. Het managementteam en de coördinatoren monitoren de voortgang van deze doelen nauwgezet tijdens regelmatige bijeenkomsten.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen op De Meander

Toelichting van de school

Basisschool De Meander biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen door een nauwe samenwerking met GO! Kinderopvang op onze locatie Meander West. Kinderen vanaf drie jaar mogen één dagdeel per week deelnemen aan onze klassen voor groep 1/2 A en B. Deze jonge ontdekkingsreizigers maken spelenderwijs kennis met de activiteiten en de sfeer binnen onze kleuterklassen. Onze leerkrachten en de pedagogisch medewerkers van GO! onderhouden nauw contact. Dit zorgt voor een naadloze overgang en een optimale doorlopende leerlijn voor elk kind. We hechten veel waarde aan een warme overdracht vanuit alle voorschoolse opvanglocaties in Lelystad. Met toestemming van ouders wisselen we relevante informatie uit. Hierdoor zijn onze kleuterleerkrachten uitstekend voorbereid en hebben ze direct inzicht in de behoeften van de kinderen wanneer zij starten op De Meander.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op De Meander?

Basisschool De Meander biedt specifieke programma's om jonge kinderen optimaal te ondersteunen en te stimuleren. We bieden extra begeleiding bij de Nederlandse taalles, zodat kinderen zich snel thuis voelen en goed kunnen communiceren. Voor kinderen die meer aankunnen, hebben we een uitdagend aanbod ontwikkeld dat aansluit bij hun individuele leertempo en interesses. Zo zorgen we ervoor dat elk kind zich op zijn of haar eigen manier kan ontwikkelen.

Basisschool De Meander biedt specifieke programma's om jonge kinderen optimaal te ondersteunen en te stimuleren. We bieden extra begeleiding bij de Nederlandse taalles, zodat kinderen zich snel thuis voelen en goed kunnen communiceren. Voor kinderen die meer aankunnen, hebben we een uitdagend aanbod ontwikkeld dat aansluit bij hun individuele leertempo en interesses. Zo zorgen we ervoor dat elk kind zich op zijn of haar eigen manier kan ontwikkelen.

Extra ondersteuning bij de Nederlandse taalontwikkeling
Verrijkingsactiviteiten voor kinderen die extra uitdaging zoeken

Met welke partners werkt De Meander samen voor het jonge kind programma?

Voor ons speciale programma voor jonge kinderen werkt Basisschool De Meander intensief samen met GO! Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een gestroomlijnde overgang van de voorschoolse opvang naar het basisonderwijs en garandeert een consistente benadering van de ontwikkeling van jonge kinderen.

Voor ons speciale programma voor jonge kinderen werkt Basisschool De Meander intensief samen met GO! Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een gestroomlijnde overgang van de voorschoolse opvang naar het basisonderwijs en garandeert een consistente benadering van de ontwikkeling van jonge kinderen.

Team | De Meander in Lelystad | [2025] Schoolregister