De Meander in Lelystad

De resultaten van De Meander in Lelystad

Current section: resultaten
Pauwenburg 4
8226 Lelystad

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Meander, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Meander bij jullie?

Ontdek hoe goed De Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Meander

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Deze worden geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets. Conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie moet minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, gelijk voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: De Ambitie van Basisschool De Meander

Het streefniveau reikt verder dan het fundamentele niveau en streeft ernaar dat een significant deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt voor het verlaten van de basisschool. De onderwijsinspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op Basisschool De Meander.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Meander?

Op basisschool De Meander hanteren we een gestructureerd leerlingvolgsysteem, 'Leerling in Beeld', om de voortgang van elke leerling nauwkeurig te volgen. Op basis van deze gegevens, die zowel schoolprestaties als sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding omvatten, stellen we een passend VO-advies op. Vanaf het tweede halfjaar van groep 7 wordt een voorlopig advies afgegeven, dat tijdens het portfoliogesprek met de ouders wordt toegelicht. Het definitieve schooladvies wordt in januari van groep 8 verstrekt. Mocht een leerling bij de eindtoets een hogere score behalen dan het gegeven advies, dan passen we het advies naar boven aan. Een neerwaartse bijstelling van het advies is niet mogelijk. Bij overstap naar een andere school, zijn wij wettelijk verplicht om een onderwijskundig rapport te verstrekken aan de nieuwe instelling. Dit rapport bevat enkel de noodzakelijke informatie voor een optimale begeleiding van de leerling. Ouders hebben steeds inzage in dit overstapdossier. Dankzij de landelijke Overstapservice Onderwijs (OSO) kunnen deze gegevens veilig en betrouwbaar digitaal worden uitgewisseld.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Meander

Op Basisschool De Meander geloven we dat elk kind een waardevol lid is van onze schoolgemeenschap. Wij creëren een omgeving waarin kinderen leren samenleven, samenwerken en samen ontdekken, met actieve betrokkenheid van ons team, ouders en de lokale gemeenschap. Wij stimuleren kinderen om verder te kijken dan hun directe omgeving en zich bewust te worden van diverse perspectieven. Door onze diverse samenstelling verkleinen we kansenongelijkheid door middel van op maat gemaakte ondersteuning, altijd vanuit gelijkwaardigheid. Kinderen ervaren de kracht van diversiteit en leren dat zij persoonlijk een positief verschil kunnen maken, nu en in de toekomst. Om dit te realiseren, bespreken we maatschappelijke dilemma's en leren we kinderen effectief communiceren over individuele behoeften en groepsbelangen. Elk kind wordt aangemoedigd om zijn of haar mening te uiten en bij te dragen aan het collectief, in een sfeer van openheid en respect. Onze school maakt gebruik van de Kanjertraining, een bewezen methode die zorgt voor duidelijke, schoolbrede afspraken voor leerkrachten, kinderen en ouders. Dit bevordert een positieve en sociale leeromgeving, vermindert gedragsproblemen en optimaliseert de leerprestaties van elk kind. We monitoren de sociale vooruitgang van onze leerlingen continu en passen onze aanpak aan waar nodig, zowel op individueel, groeps- als schoolniveau, om een optimale ontwikkeling te garanderen.

Veiligheid en vertrouwen

Ontwikkeling van sociale vaardigheden

Bevordering van verantwoordelijkheidsgevoel

Hoe bevordert Basisschool De Meander de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Meander integreert de Kanjertraining structureel in het lesprogramma om een positieve groepsdynamiek te stimuleren. Leerkrachten hanteren een open benadering, stellen duidelijke grenzen en zorgen voor consequente handhaving van groepsafspraken, die zichtbaar zijn in elk lokaal. Via het KanVAS-systeem, de sociale-emotionele monitor van de Kanjertraining, meten we tweemaal per jaar de voortgang. De resultaten worden geanalyseerd en waar nodig worden gerichte interventies ingezet om elk kind te ondersteunen. Pesten wordt proactief aangepakt volgens ons strikte pestprotocol en schoolveiligheidsplan. We bieden een samenhangend curriculum voor burgerschap met een doorlopende leerlijn, waarbij resultaten jaarlijks worden geëvalueerd voor continue verbetering. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we extra op sociaal-emotionele ontwikkeling, met name voor de groepen 5-8. Dit is een reactie op de groeiende onveiligheid die we waarnemen, deels door social media-gebruik, om te waarborgen dat alle leerlingen zich te allen tijde veilig voelen.

Welke registratiemiddelen hanteert De Meander voor sociale opbrengsten?

Basisschool De Meander maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem KanVAS om de sociale opbrengsten van leerlingen systematisch in kaart te brengen.

  • Kanvas

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op De Meander?

De Meander zet de Kanjertraining in als primaire methode voor sociaal-emotioneel leren, ter bevordering van een positieve en veilige leeromgeving.

  • Kanjer trainingen

Inspectierapport Basisschool De Meander: Een Diepgaande Analyse

De Meander, een vooraanstaande basisschool in Lelystad, werd op 8 april 2021 door de onderwijsinspectie geëvalueerd. Het eindrapport beoordeelt onze school als 'Voldoende', wat getuigt van onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand onderwijs. De inspectie constateerde dat leerlingen effectief worden ingedeeld op niveau, waardoor elke leerling gerichte aandacht en instructie van de leerkracht ontvangt. Dit maatwerk zorgt ervoor dat leerlingen op hun eigen tempo zelfstandig aan het werk gaan, of juist verlengde instructie krijgen in kleine groepjes. Er heerst een ondersteunend en gestructureerd werkklimaat in de klassen, met rust en duidelijkheid in de lessen. Het instructiemodel dat De Meander hanteert, is in alle lessen herkenbaar en effectief. Leerkrachten zetten coöperatieve werkvormen in en bieden gerichte feedback op zowel het leerproces als de inhoud van het werk, wat resulteert in actieve betrokkenheid van de leerlingen. Bovendien beschikt De Meander over een robuust kwaliteitszorgsysteem. Het schoolleiderschap toont een scherp inzicht in de ontwikkelpunten van de school, gebaseerd op systematische kwaliteitsanalyses. Dit vertaalt zich in concrete en gerichte plannen voor continue verbetering van ons onderwijs.

Resultaten | De Meander in Lelystad | [2025] Schoolregister